European Union



IP/06/470

Brussel, 6 April 2006

Zwemwater: De Commissie start een juridische procedure tegen elf lidstaten

De Europese Commissie heeft een eerste schriftelijke aanmaning gestuurd naar elf lidstaten die badzones van hun officiële lijsten hebben verwijderd en zich daardoor onttrekken aan de toepassing van de EU-regels ter bescherming van de gezondheid van zwemmers. De lidstaten in kwestie zijn België, Denemarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, Griekenland, Italië, Nederland, Portugal, Spanje en Zweden. Het gaat in totaal om circa 7.000 locaties. Wanneer badzones van de officiële lijsten worden geschrapt moet dit per geval naar behoren worden gemotiveerd, en een dergelijke maatregel mag niet worden gebruikt als oplossing voor verontreinigingsproblemen. De elf lidstaten hebben nog geen nadere uitleg gegeven, en daarom heeft de Commissie hen verzocht toe te lichten waarom zij badzones die eerder waren erkend hebben geschrapt.

Commissaris voor Milieu Stavros Dimas gaf het volgende commentaar op de besluiten: "De Zwemwaterrichtlijn van de EU helpt ervoor te zorgen dat miljoenen baders in de zomer van schoon zwemwater kunnen genieten. Daarom ben ik bezorgd dat sommige lidstaten de beschermende maatregelen waarin de richtlijn voorziet niet langer toepassen voor duizenden badzones in de hele EU. Wanneer wordt nagelaten verontreinigde badzones te saneren is dit zowel tegen de geest als tegen de letter van de richtlijn."

Uit de jaarlijkse zwemwaterrapporten die door de lidstaten krachtens de Zwemwaterrichtlijn van de EU worden ingediend, heeft de Commissie geconcludeerd dat tussen het begin van de jaren negentig en 2004 een groot aantal badzones die eerder waren erkend zonder opgaaf van reden van de lijst van gecontroleerde locaties is afgevoerd. De desbetreffende statistische gegevens zijn vermeld in de onderstaande tabel. De richtlijn verplicht de lidstaten de kwaliteit van het zwemwater te bewaken en badzones vrij van verontreiniging te houden. De Commissie is bezorgd dat sommige lidstaten ervoor hebben gekozen badzones te sluiten in plaats van ze te saneren.

Het Europese Hof van Justitie heeft gesteld dat het intrekken van de erkenning of het schrappen van badzones naar behoren moet worden toegelicht en gemotiveerd - en geen reactie mag zijn op waterverontreiniging .

Daarom heeft door Commissie een eerste schriftelijke aanmaning gestuurd naar België, Denemarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, Griekenland, Italië, Nederland, Portugal, Spanje en Zweden, met het verzoek de betrokken badzones weer op de lijst te plaatsen of een bevredigende verklaring voor het schrappen van die zones te geven.

De Commissie heeft ook bezwaar gemaakt tegen het gebrek aan bewaking van bepaalde badzones in Italië die nog steeds als zwemwater zijn ingedeeld, maar waar wel een zwemverbod geldt. Italië heeft nagelaten de waterkwaliteit te controleren in 244 badzones, die in 2004 gesloten waren voor zwemmers.
Percentages en aantallen geschrapte badzones in de periode tot 2004 aan de kust en in het binnenland

BINNEN-WATEREN
BE
DK
FI
FR
DE
EL
IT
NL
PT
ES
SE
Periode (jaren)
91-04
92-04
96-04
92-04
92-04
91-04
91-04
91-04
94-04
91-04
96-04
Totaal aantal
129
138
419
2728
2645
6
990
989
89
535
770
Geschrapt (aantal)
57
27
134
1322
1084
2
211
439
16
365
358
Geschrapt (%)
44,18
19,57
31,98
48,46
40,98
33,33
21,31
44,39
17,98
68,22
46,49

KUSTWATEREN
DK
FI
FR
DE
EL
IT
NL
PT
ES
SE
Periode (jaren)
92-04
96-04
92-04
92-04
91-04
91-04
91-04
92-04
91-04
96-04
Totaal aantal
1390
140
2255
714
2168
5931
134
441
2136
543
Geschrapt (aantal)
252
37
383
324
203
1047
52
41
310
161
Geschrapt (%)
18,13
26,43
16,98
45,38

9,36
17,65
38,81
9,3
14,51
29,65


*Totaal aantal = geregistreerd voor het badseizoen 2004 + alle in de aangegeven periode geschrapte locaties

Gerechtelijke procedure

Artikel 226 van het Verdrag verleent de Commissie de bevoegdheid om in rechte op te treden tegen een lidstaat die zijn verplichtingen niet nakomt.

Als de Commissie van oordeel is dat er sprake kan zijn van een inbreuk op EU-wetgeving die de inleiding van een inbreukprocedure rechtvaardigt, stuurt zij een eerste "schriftelijke aanmaning" aan de betrokken lidstaat met het verzoek om tegen een bepaalde datum - meestal binnen twee maanden - opmerkingen in te dienen.

In het licht van het antwoord van de betrokken lidstaat of het ontbreken daarvan, kan de Commissie besluiten een "met redenen omkleed advies" (tweede schriftelijke aanmaning) tot de lidstaat te richten. Daarin wordt duidelijk en definitief uiteengezet waarom zij van mening is dat er een inbreuk op de EU-wetgeving is geweest en wordt de lidstaat verzocht om binnen een bepaalde periode, meestal twee maanden, zijn verplichtingen na te komen.

Indien de lidstaat het met redenen omkleed advies naast zich neerlegt, kan de Commissie besluiten de zaak voor het Europees Hof van Justitie te brengen. Als het Hof van Justitie tot het besluit komt dat er sprake is van een inbreuk op het Verdrag, moet de lidstaat die de overtreding heeft begaan alle nodige maatregelen treffen om aan zijn verplichtingen te voldoen.

Artikel 228 van het Verdrag geeft de Commissie de bevoegdheid om op te treden tegen een lidstaat die geen gevolg heeft gegeven aan een eerder arrest van het Europees Hof van Justitie. Dit artikel voorziet eveneens in de mogelijkheid voor de Commissie, het Hof te verzoeken de lidstaat een dwangsom op te leggen.

Meer informatie over de Zwemwaterrichtlijn is te vinden op:

(http://www.europa.eu.int/water/water-bathing/index_en.html )

Voor de recentste gegevens over inbreuken in het algemeen, zie:

http://europa.eu.int/comm/secretariat_general/sgb/droit_com/index_en.h tm#infractions

---

Richtlijn 76/160/EEG betreffende de kwaliteit van het zwemwater

Zaak C-307/98, Commissie/België, van mei 2000