Persbericht
5 april 2006
Zeeland zet zich neer als watersport- en culinaire bestemming
Met twee promotiecampagnes gaat Zeeland zich de komende drie jaar profileren als ideale watersport- en culinaire bestemming. Nu is Zeeland vooral bekend als strandbestemming. Dat bleek vandaag, 5 april, tijdens het Galadiner der Zeeuwse Zilte Zaligheden in het Internationaal Perscentrum Nieuwspoort in Den Haag.
Onder anderen gedeputeerde mr.drs. A.J.G. (Toine) Poppelaars en directeur F.J. (Hans) van Driem van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen vertelden dat ze samen investeren in de promotie. De promotie richt zich in belangrijke mate ook op de 'genieters', degenen die bijvoorbeeld van lekker eten of watersport houden.
ERVAAR ZEELAND
Onder de slogan ERVAAR ZEELAND wordt Zeeland als ideaal gebied voor watersporters en 'waterminnenden' onder de aandacht gebracht. Sinds de Deltawerken heeft Zeeland zich sterk ontwikkeld als watersportgebied, en nu de faciliteiten in het watersportgebied steeds beter zijn, wordt daar meer bekendheid aan gegeven. Zowel de waterevenementen voor een breed publiek als de watersportwedstrijden in Zeeland dienen daarbij als kapstok om belangstelling te wekken voor de Zeeuwse delta.
Zeeuwse Zilte Zaligheden
De tweede campagne richt zich op de toeristische mogelijkheden van Zeeland op het gebied van de visserij. In Nieuwspoort werd daartoe het boekje Zeeuwse Zilte Zaligheden gepresenteerd door gedeputeerde Poppelaars aan minister J. Remkes van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, die het als vertegenwoordiger van de regering in ontvangst nam. Het boekje geeft een overzicht van alle culinaire specialiteiten uit zee die Zeeland kent, plus de evenementen, excursiemogelijkheden, horeca en visspecialiteitenzaken. Naast de bekende mosselen en oesters gaat het boekje ook in op de Zeeuwse kreeft, zilte groenten als lamsoor en zeekraal, en garnaal en tong.
Zeeuwse Kreeft
Tijdens het diner in Nieuwspoort werden enkele van de eerste kreeften van het seizoen gegeten. De Zeeuwse of Oosterscheldekreeft is van 1 april tot half juni met name in de Zeeuwse horeca verkrijgbaar, en vormt voor de liefhebbers een reden om naar Zeeland te reizen. Het diner werd verzorgd door chef-kok Bart de Bree van Hostellerie Schuddebeurs.
Mosselen
Tijdens het diner was de Zeeuwse visserijsector sterk vertegenwoordigd. Burgemeester Cees van Liere van Noord-Beveland, voorzitter van Stichting Vrienden van de Mossel, sprak over de duurzaamheid van de mosselkweek en vertelde dat het Zeeuwse Waterland Neeltje Jans vanaf augustus een permanente expositie over mosselen heeft.
Inhoud campagnes
De campagnes bestaan onder meer uit perspubliciteit, radiospots, televisieprogramma's, mailings, foldermateriaal, beurzen en internet. Onder meer het wedstrijdjacht de Roark zal promotie voor Zeeland maken. De campagnes zijn gericht op Nederland, Duitsland, België en Groot-Brittannië. De campagnes worden gefinancierd door de Provincie Zeeland en via een garantstelling door het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen. Uitvoering van de campagnes is in handen van Van Dantzig & Lichtenveldt uit Rotterdam/Bruinisse.