Ingezonden persbericht
Persbericht
Amsterdam, 6 april 2006
Oplagecijfers overgewaardeerd
'Dagblad is meer dan papieren product'
Cebuco, de marketingorganisatie van de Nederlandse dagbladen gaat de strijd aan met de krampachtige focus op alleen de oplagecijfers. Adverteerders zijn meer gebaat bij inzicht in de kwaliteit van de reclamecontacten en de effecten van het mediumtype. Bovendien is het dagblad allang niet meer alleen de papieren krant. Gezien de vele multimediale ontwikkelingen is het bereik van dagbladmerken vele male hoger dan de huidige onderzoeken kunnen aantonen.
Dagbladuitgevers zijn uitgegroeid tot multimediale platforms die hun core business - het journalistieke product- in de vorm van maatwerk aanbieden aan de lezer van nu. Nog steeds voor een groot gedeelte via de traditionele papieren krant maar daarnaast zijn dagbladen nieuwsmerken geworden die de actualiteit op vele manieren bij de hedendaagse lezer brengen. Die lezer wordt op zijn wenken bediend, de nieuwsvoorziening is maatwerk geworden dat volledig inspeelt op de drukke agenda van de lezer. Zo kan hij kiezen voor een volledig abonnement of een deelabonnement. Bijvoorbeeld alleen in het weekend, door de week aangevuld met berichtgeving via de internetsite of een e-paper. En zo zijn er talloze mogelijkheden want inmiddels bestaan er in Nederland al 13 verschillende soorten deelabonnementen. Zonder uitzondering is bij alle dagbladen sprake van een multimediale benadering van de lezers waardoor de relatie met hen op peil blijft. Oplagecijfers zeggen dus eigenlijk steeds minder dan vroeger, lezers worden anders bediend.
"Ik blijf me verbazen over de terreur van de oplagecijfers en hoe de markt zich krampachtig blijft focussen op dit éne cijfer. Ondanks dat het natuurlijk een hard cijfer is, geeft dit maar ten dele een beeld van de ontwikkeling van dagbladconcerns" aldus Cees Polman van Cebuco." Ik vergelijk het altijd maar met tv en radio. Niemand haalt het in z'n hoofd het aantal tv schermen in Nederland te gaan tellen als graadmeter hoe interessant dit medium is voor de adverteerder. Hoeveel dagbladen er dagelijks van de persen rollen geeft dan ook geen inzicht in hoeveel contacten deze dagbladen weten te genereren. De HOI-cijfers hebben wat mij betreft dan ook een te dominante rol. Ook gezien de vele multimediale ontwikkelingen is het bereik van dagbladmerken vele male hoger dan de huidige onderzoeken kunnen aantonen. Eén van de speerpunten van Cebuco is dan ook om dit inzichtelijke te maken. We verwachten veel van de samenwerking van STIR en NOM en zullen sturen op het creëren van een breed draagvlak van deze bereikscijfers. Het kunnen doen van uitspraken over het gezamenlijke bereik van zowel Internet als dagbladen heeft onze hoogste prioriteit".
Voor dagbladen is van belang dat een media-currency in de markt gebruikt wordt die adverteerders en bureaus meer kan vertellen over de impact van dagbladen. In de doelstelling van Cebuco spelen het bereik en effectiviteit van dagbladen dan ook een cruciale rol.
---
Cebuco is de marketingorganisatie van de Nederlandse dagbladen en zet zich in om de positie van het mediumtype dagbladen op de advertentiemarkt te versterken.
Ingezonden persbericht