Radboud Universiteit Nijmegen


Judas was niet zo'n slechterik

Donderdag 6 april verscheen in Washington (USA) de Engelse vertaling van het Evangelie van Judas. Dit vroegchristelijke werk laat een andere Judas zien dan de verrader die we kennen uit te bijbel. In deze tekst komt Judas naar voren als een ster, als de beste leerling van Jezus. Door Jezus uit te leveren zou Judas hem in staat stellen zijn menselijke menselijke gedaante te verliezen om zo zijn ware en diepere Zelf vrij te maken. Daarmee past het Evangelie in de gnosische traditie. De gnostiek was een stroming in het vroege christendom die de nadruk legde op Gnosis (=kennis).

Als enige Nederlander had prof. dr. Hans van Oort, hoogleraar Vroege christendom en Gnostiek aan de Radboud Universiteit Nijmegen toegang tot de inhoud van de Codex. Samen met anderen werkt hij aan een uitleg van het Evangelie van Judas voor de door hem geredigeerde serie Nag Hammadi and Manichaean Studies, uitgegeven door Brill te Leiden. "Mooier dan de Da Vinci Code", zo typeert Van Oort de ontdekkingsgeschiedenis. De Codex met daarin Judas-Evangelie dook waarschijnlijk op in Midden-Egypte in jaren '70 van vorige eeuw. Het is clandestien land uitgesmokkeld en voor het eerst gezien door een wetenschapper in Genève in 1983. Samen met drie andere codices (boeken) moest dit manuscript 3 miljoen US-dollar opbrengen.

Codex Tchacos

In 1983 werd nog niet de beslissende laatste pagina van een van de geschriften in de derde codex gezien. Daar staat expliciet: PEUAGGELION NIOUDAS: het Evangelie van Judas. Alles wijst erop (de inhoud, de ouderdom van het papyrus, de inkt, etc.) dat dit het evangelie is waarvan kerkvader Irenaeus van Lyon rond 180 melding maakt. Het weinige dat Irenaeus erover meldt, stemt met de hoofdlijn van de inhoud overeen.
Behalve het Judas-Evangelie (pp. 33-58) bevat de Codex (inmiddels Codex Tchacos gedoopt) drie andere geschriften, ook alle geschreven in het Koptisch:

* Brief van Petrus aan Filippus (ook bekend uit de vondst van Nag Hammadi);

* Geschrift met de titel `Jakobus' (in afwijkende vorm bekend uit vondst van Nag Hammadi als `De eerste Openbaring van Jakobus');
* onbekend geschrift over `Allogenes' ofwel `de Vreemdeling', dat is: de ware gnosticus.

Hoofdinhoud van het Evangelie van Judas

Van de negen fragmenten van het Judas-Evangelie die tot voor kort in beperkte kring circuleerden behoren er vier niet tot het Judas-Evangelie, maar tot een (ook volkomen nieuw!) geschrift in de Codex dat gaat over Allogenes ofwel Seth, de ware gnosticus, in de gedaante van Christus.
Judas is de ware leerling (discipel) van Jezus. Hij alleen wist wie Jezus echt was. Daarom ook levert hij Jezus over. In dit evangelie zegt Jezus tot Judas: `Jij zult alle andere (discipelen) overtreffen. Jij zult de mens offeren die mij bekleedt' (p. 56). Met `de (aardse) mens' wordt het lichaam van Jezus bedoeld. Wanneer dat geofferd is, komt de innerlijke mens, Jezus' ware spirituele Zelf, vrij. Het Evangelie van Judas staat daarmee in de gnostische traditie. De gnostiek was een stroming in het vroege christendom die nadruk legde op Gnosis (= Kennis). Door intuïtieve kennis wordt het ware innerlijke zelf van de mens bevrijd.

Nag Hammadi

De gehele Codex en daarmee ook het Evangelie van Judas, is nauw verwant met de befaamde geschriften die in 1945 bij Nag Hammadi werden ontdekt. Waarschijnlijk is deze codex zelfs ouder: ca. 300 of nog eerder. De Koptische vertaling gaat terug op een Grieks origineel van vóór 180. Plausibel is zelfs dat het dateert van vóór 160. De ideeën verwoord in het Evangelie van Judas zijn zeker nog ouder en kunnen voor een belangrijk deel teruggaan op voorstellingen die leefden in de christelijke oergemeente van Jeruzalem. Hoogst interessant is ook dat het Evangelie van Judas een citaat overlevert dat nu als `woord van Jezus' kan worden geïdentificeerd.

Prof. dr. J. (Hans) van Oort is hoogleraar Vroege christendom en Gnostiek aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Van Oort doet binnen het Research Institute for Theology and Religious Studies onderzoek naar begin van het christendom in joodse en hellenistische context, met bijzondere aandacht voor het oudste joodse christendom van de gemeente van Jeruzalem. Van Oort bestudeert de gnostiek in het algemeen en Nag Hammadi in het bijzonder: de 13 codexen die gevonden zijn bij Nag Hammadi in Egypte. Hij is voorts kenner van het werk van Augustinus (354-430) en de doorwerking van
het augustinisme in middeleeuwen, reformatie, katholieke reformatie en zeventiende eeuw.

The Gospel of Jude, from Codex Tchacos. Edited b Rodolphe Kasser a.o., National Geographic , Washington D.C. 2006.

Zondag zendt National Geographic om 22.00 uur een documentaire uit over het Judas-Evangelie