EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

06-04-2006 - Bedrijfsleven verbaasd over onverwacht besluit Maasdijk

besluit Maasdijk

De kogel is door de kerk: er komt geen oplossing voor het vrachtverkeer tijdens de afsluiting van de Maasdijk. EVO en TLN zijn verbaasd over dit onverwachte besluit van de Provincie Zuid-Holland. Al maanden voeren EVO en TLN gesprekken met het Hoogheemraadschap en de Provincie Zuid-Holland om tot een acceptabele oplossing te komen waardoor het goederenvervoer zo min mogelijk overlast ervaart. EVO en TLN waren tot 29 maart jl. in de veronderstelling dat ook het vrachtverkeer gebruik kon maken van de voorziening die voor het personenverkeer is getroffen. Dat blijkt nu dus niet het geval te zijn. EVO en TLN zoeken op korte termijn het gesprek met de Provincie Zuid-Holland en het Hoogheemraadschap om de negatieve consequenties voor het bedrijfsleven zoveel mogelijk te beperken.

De Maasdijk op de N220 is een belangrijke route voor het vrachtverkeer, omdat hier al het vervoer vanuit de regio Rotterdam naar de ferry in Hoek van Holland rijdt. Maar ook tuinders die hun spullen naar de veiling in Naaldwijk brengen, maken gebruik van deze route. Bovendien komen er veel vrachtautoâs vanuit Groot-Brittannië.

De consequenties van het besluit zijn aanzienlijk voor het bedrijfsleven in het Westland. Niet alleen verslechtert de bereikbaarheid van bedrijven, maar ook moet het vrachtverkeer aanzienlijk meer kilometers omrijden en is het daardoor extra tijd kwijt. De werkzaamheden starten eind juli en dat is midden in het strandseizoen. De wegen rond de Maasdijk zijn dan al druk bezet met strandbezoekers. Het goederenvervoer wordt dan ook nog eens omgeleid via die drukke routes.

EVO en TLN dringen er bij de Provincie en het Hoogheemraadschap op aan om alle omleidingroutes na te lopen om vast te stellen of deze het vrachtvervoer onbelemmerd doorgang kunnen bieden. Dit kunnen zij doen door met een vrachtauto de omleidingroutes te rijden. Dat betekent dat zich geen obstakels op de omleidingroutes bevinden zoals bijvoorbeeld laaghangende takken, drempels, viaducten met hoogtebeperkingen en bruggen of andere voorzieningen met zwaarte- en/op lengtebeperkingen. Ook zullen verkeerslichten aangepast moeten worden aan de nieuwe situatie.