http://www.evo.nl
06-04-2006 - Bedrijfsleven verbaasd over onverwacht besluit Maasdijk
besluit Maasdijk
De kogel is door de kerk: er komt geen oplossing voor het
vrachtverkeer tijdens de afsluiting van de Maasdijk. EVO en TLN zijn
verbaasd over dit onverwachte besluit van de Provincie Zuid-Holland.
Al maanden voeren EVO en TLN gesprekken met het Hoogheemraadschap en
de Provincie Zuid-Holland om tot een acceptabele oplossing te komen
waardoor het goederenvervoer zo min mogelijk overlast ervaart. EVO en
TLN waren tot 29 maart jl. in de veronderstelling dat ook het
vrachtverkeer gebruik kon maken van de voorziening die voor het
personenverkeer is getroffen. Dat blijkt nu dus niet het geval te
zijn. EVO en TLN zoeken op korte termijn het gesprek met de Provincie
Zuid-Holland en het Hoogheemraadschap om de negatieve consequenties
voor het bedrijfsleven zoveel mogelijk te beperken.
De Maasdijk op de N220 is een belangrijke route voor het
vrachtverkeer, omdat hier al het vervoer vanuit de regio Rotterdam
naar de ferry in Hoek van Holland rijdt. Maar ook tuinders die hun
spullen naar de veiling in Naaldwijk brengen, maken gebruik van deze
route. Bovendien komen er veel vrachtautoâs vanuit Groot-Brittannië.
De consequenties van het besluit zijn aanzienlijk voor het
bedrijfsleven in het Westland. Niet alleen verslechtert de
bereikbaarheid van bedrijven, maar ook moet het vrachtverkeer
aanzienlijk meer kilometers omrijden en is het daardoor extra tijd
kwijt. De werkzaamheden starten eind juli en dat is midden in het
strandseizoen. De wegen rond de Maasdijk zijn dan al druk bezet met
strandbezoekers. Het goederenvervoer wordt dan ook nog eens omgeleid
via die drukke routes.
EVO en TLN dringen er bij de Provincie en het Hoogheemraadschap op aan
om alle omleidingroutes na te lopen om vast te stellen of deze het
vrachtvervoer onbelemmerd doorgang kunnen bieden. Dit kunnen zij doen
door met een vrachtauto de omleidingroutes te rijden. Dat betekent dat
zich geen obstakels op de omleidingroutes bevinden zoals bijvoorbeeld
laaghangende takken, drempels, viaducten met hoogtebeperkingen en
bruggen of andere voorzieningen met zwaarte- en/op lengtebeperkingen.
Ook zullen verkeerslichten aangepast moeten worden aan de nieuwe
situatie.