Osb

Jubilerende ondernemersorganisatie start voorlichtingscampagne

De Ondernemersorganisatie Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten (OSB) start een voorlichtingscampagne om mensen in de schoonmaakbranche meer bewust te maken van het probleem van laaggeletterdheid. Dit kondigde Henk van Weerdenburg, voorzitter van OSB vandaag aan tijdens het Nationaal OSB-Schoonmaakcongres in Ede. Het congres vond plaats ter ere van het 25-jarig bestaan van OSB.

OSB stelt de mens in zijn of haar werk altijd centraal. OSB is de eerste branchevereniging in Nederland die actief werk maakt van het probleem van analfabetisme. Analfabetisme of laaggeletterdheid komt voor bij allochtonen en autochtonen. 25 tot 30 procent van de werknemers in de schoonmaaksector is allochtoon. Daarmee is de branche dé specialist in integratie. Er is reeds ervaring met duale trajecten van werken, vakopleiding en Nederlands leren.
Daarnaast zijn er onder alle medewerkers, mensen die problemen hebben met lezen en schrijven. De OSB wil als maatschappelijk betrokken brancheorganisatie bijdragen aan de aanpak hiervan.

Prinses Laurentien
Zes procent van de beroepsbevolking is laaggeletterd. Dit is een zeer diverse groep: Man/vrouw,
autochtoon/allochtoon, werkend/ niet-werkend. Van de anderhalf miljoen laaggeletterden zijn er een half miljoen allochtoon en een miljoen autochtoon. Deze mensen kunnen niet of onvoldoende lezen en schrijven (en rekenen) en ondervinden hiervan dagelijks hinder. Op het congres ging
H.K.H. Prinses Laurentien der Nederlanden, in haar hoedanigheid als voorzitter van Stichting Lezen & Schrijven, in op de aanpak van laaggeletterdheid door bedrijven in de schoonmaakbranche. Zij juicht het initiatief van het OSB van harte toe.

Ontplooiing
'Het niet kunnen lezen en schrijven, kan mensen belemmeren in de uitvoering van hun werk en de mogelijkheid zich verder in het vak te ontplooien', aldus Van Weerdenburg. Op de werkvloer uit dit probleem zich bijvoorbeeld in:

- Moeite met het lezen van gebruiksaanwijzingen en instructies;
- moeite met het invullen van logboeken;

- moeite met het volgen van opleidingen en cursussen;
- problemen in de communicatie met de klant.

Campagne
De eerste uiting van de OSB-voorlichtingscampagne is een zogenoemde 'herkenningswijzer' die OSB in samenwerking met Stichting Lezen & Schrijven heeft ontwikkeld. Deze wijzer wordt verspreid onder de bij de OSB aangesloten bedrijven. Het is een hulpmiddel om laaggeletterdheid bij medewerkers te herkennen en medewerkers te motiveren het te erkennen. Daarnaast zal OSB onder andere op haar website en in haar nieuwsbrieven aandacht besteden aan laaggeletterdheid. Ook komt het onderwerp in verschillende bijeenkomsten op de agenda.

De Ondernemersorganisatie Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten (OSB) is de werkgeversorganisatie in de schoonmaak- en bedrijfsdienstensector. Bij OSB zijn 650 leden aangesloten, die samen 80% van de omzet in de markt vertegenwoordigen. Deze leden, die samen 140.000 medewerkers in dienst hebben, zijn actief in de reguliere schoonmaak van bijvoorbeeld kantoren, scholen en ziekenhuizen en in de glasbewassing, industriële reiniging, gevelreiniging en calamiteitenschoonmaak.

OSB bestaat dit jaar precies 25 jaar en viert dit onder andere met de eerste editie van het Nationaal OSB-Schoonmaakcongres. Het congres wordt een jaarlijks evenement voor de schoonmaakbranche.


---