Gemeente IJsselstein


Busvriendelijke drempel op Europalaan
donderdag, 06 april 2006 - 15:02 CET

De eerste verende drempel, ook wel Bus Vriendelijke Drempel genoemd, is op de Europalaan geplaatst in het bijzijn van wethouder Hans Lappee en andere belangstellenden. De drempel is gelegd om Europa- en Oranjekwartier 'Duurzaam Veilig' te maken.

Wethouder Hans Lappee 'installeer' de verende verkeersdrempel Drempel zorgt voor minder geluids- en trillingsoverlast De drempel maakt een scheiding tussen licht en zwaar verkeer. Voor het gewone autoverkeer is de verende drempel een obstakel zoals de gebruikelijke asfalt verkeersdrempels. Bij het passeren wordt de bestuurder gedwongen af te remmen. Bij zwaar verkeer (bus, brandweer, vrachtverkeer en ambulance) veert de drempel -afhankelijk van het gewicht van het voertuig- in. Hiervan werd een demonstratie verzorgd door de brandweer van IJsselstein. Voor de omgeving is het pluspunt dat er nauwelijks geluids- en trillingsoverlast is.

Drempel onderhoudsvrij
De verende drempel bestaat uit een verende stalen rijplaat met daarover een rubbermat. Op de verkeersdrempel treedt geen spoorvorming op. Hierdoor is de drempel circa vijftien jaar onderhoudsvrij (dus een besparing op de post wegonderhoud).

Blusauto van de brandweerauto nadert de nieuwe verende verkeersdrempel Verkeersprogramma Duurzaam Veilig'
'Duurzaam Veilig' is de naam van een verkeersprogramma dat in IJsselstein wordt toegepast. IJsselstein-Zuid, Kasteelkwartier en Achterveld/Groenvliet zijn al Duurzaam Veilig ingericht; nu is het Europa- en Oranjekwartier aan de beurt. Basisprincipe is dat de openbare ruimte zo wordt ingericht dat verkeersdeelnemers in één oogopslag zien hoe ze zich moeten gedragen. Het moet ervoor zorgen dat er minder ongevallen in het verkeer gebeuren.

Wat doet 'Duurzaam Veilig'?
De verkeersdeelnemer merkt van Duurzaam Veilig het volgende: Bij het inrijden van een weg kan deze zien om wat voor soort weg het gaat.
Op basis van weginrichting en bord met de maximumsnelheid (plus de kennis van de algemene verkeersregels) weet de verkeersdeelnemer goed hoe hij zich in het verkeersgebied moet gedragen. Er staan nauwelijks borden immers de inrichting van de weg en het bord met de maximumsnelheid zeggen eigenlijk voldoende. De weg is zó aangekleed dat de verkeersdeelnemer logischerwijs haast niet anders kan dan zich aan de regels houden.