Gemeente IJsselstein
Busvriendelijke drempel op Europalaan
donderdag, 06 april 2006 - 15:02 CET
De eerste verende drempel, ook wel Bus Vriendelijke Drempel genoemd,
is op de Europalaan geplaatst in het bijzijn van wethouder Hans Lappee
en andere belangstellenden. De drempel is gelegd om Europa- en
Oranjekwartier 'Duurzaam Veilig' te maken.
Wethouder Hans Lappee 'installeer' de verende verkeersdrempel Drempel
zorgt voor minder geluids- en trillingsoverlast
De drempel maakt een scheiding tussen licht en zwaar verkeer. Voor het
gewone autoverkeer is de verende drempel een obstakel zoals de
gebruikelijke asfalt verkeersdrempels. Bij het passeren wordt de
bestuurder gedwongen af te remmen. Bij zwaar verkeer (bus, brandweer,
vrachtverkeer en ambulance) veert de drempel -afhankelijk van het
gewicht van het voertuig- in. Hiervan werd een demonstratie verzorgd
door de brandweer van IJsselstein. Voor de omgeving is het pluspunt
dat er nauwelijks geluids- en trillingsoverlast is.
Drempel onderhoudsvrij
De verende drempel bestaat uit een verende stalen rijplaat met
daarover een rubbermat. Op de verkeersdrempel treedt geen spoorvorming
op. Hierdoor is de drempel circa vijftien jaar onderhoudsvrij (dus een
besparing op de post wegonderhoud).
Blusauto van de brandweerauto nadert de nieuwe verende verkeersdrempel
Verkeersprogramma Duurzaam Veilig'
'Duurzaam Veilig' is de naam van een verkeersprogramma dat in
IJsselstein wordt toegepast. IJsselstein-Zuid, Kasteelkwartier en
Achterveld/Groenvliet zijn al Duurzaam Veilig ingericht; nu is het
Europa- en Oranjekwartier aan de beurt. Basisprincipe is dat de
openbare ruimte zo wordt ingericht dat verkeersdeelnemers in één
oogopslag zien hoe ze zich moeten gedragen. Het moet ervoor zorgen dat
er minder ongevallen in het verkeer gebeuren.
Wat doet 'Duurzaam Veilig'?
De verkeersdeelnemer merkt van Duurzaam Veilig het volgende:
Bij het inrijden van een weg kan deze zien om wat voor soort weg het
gaat.
Op basis van weginrichting en bord met de maximumsnelheid (plus de
kennis van de algemene verkeersregels) weet de verkeersdeelnemer goed
hoe hij zich in het verkeersgebied moet gedragen.
Er staan nauwelijks borden immers de inrichting van de weg en het bord
met de maximumsnelheid zeggen eigenlijk voldoende.
De weg is zó aangekleed dat de verkeersdeelnemer logischerwijs haast
niet anders kan dan zich aan de regels houden.