06-04-2006
Rubriek Veilig Den Helder over ISPS en ESA in haven Den Helder
Vandaag de dag kun je er niet meer omheen: veiligheid. Landelijk,
regionaal en lokaal is veiligheid hot. Ons kabinet krijgt van burgers
steeds meer vragen over veiligheid. Maar ook gemeenten krijgen steeds
meer te maken met inwoners die zich, om diverse redenen, niet meer
veilig voelen in hun stad. Vandaar dat er veel aandacht is voor
veiligheid. Ook in Den Helder. Zo kunt u op www.veiligdenhelder.nl
informatie vinden over allerlei zaken die met veiligheid te maken
hebben: van brandveiligheid tot bureau HALT en van veilig uitgaan tot
rampenbestrijding. Ook in deze rubriek kunt u lezen over veiligheid.
Heeft u suggesties voor deze rubriek, laat het ons weten! Dat kan via
team Communicatie, telefoon (0223) 678194 of per e-mail,
info@denhelder.nl. Deze keer in de rubriek Veilig Den Helder meer over
Port Security.
ISPS en ESA in haven Den Helder
ISPS? ESA? Mooie afkortingen. Maar wat betekenen ze en vooral: wat
houden ze in? De twee hebben alles te maken met Port Security, oftewel
havenbeveiliging. De Havenbeveiligingswet is een gevolg van de
International Ship and Portfacility Security Code, de ISPS-code. Deze
is wereldwijd ingevoerd na de aanslagen van 11 september 2001 in New
York. De code heeft als doel zeeschepen, en ook door zeeschepen
bezochte terminals in havengebieden, te beschermen tegen
terroristische aanslagen.
ISPS Code
ISPS Code is vanaf 1 juli 2004 ingegaan. Schepen en havens die onder
deze code vallen moeten aan strenge veiligheidseisen voldoen. Ook
moeten de schepen laden en lossen aan een beveiligde kade. Als ze dit
niet doen kan dit problemen opleveren. De schepen die aanmeren moeten
namelijk een lijst met de tien laatst bezochte havens overleggen. Aan
de hand van deze lijst kan de burgemeester bepalen of een schip
verdacht is, bijvoorbeeld als het in een niet-beveiligde haven heeft
gelegen. Verdachte schepen mogen worden geweigerd, kunnen apart worden
gelegen of grondig geïnspecteerd worden. In Den Helder heeft de
Paleiskade een ISPS certificaat.
Van ESA naar ISPS
Onder de ISPS Code kunnen bedrijven ook een ESA certificaat voor hun
kades aanvragen. ESA staat voor Equivalent Security Arrangements. Met
dit certificaat kunnen ISPS gecertificeerde schepen aanleggen aan
ESA-kades. De ESA staat toe dat er in bepaalde gevallen andere
beveiligingsmaatregelen gemaakt worden dan in de ISPS Code beschreven
staan. De maatregelen moeten wel net zo effectief zijn. De ESA is een
jaar geldig en moet elk jaar opnieuw aangevraagd worden. De
Onderzeedienstkade en Het Nieuwe Werk hebben met terugwerkende kracht
vanaf 1 maart 2006 deze ESA certificaat ontvangen.
De gemeente wil dit jaar beide kades doorontwikkelen naar een volledig
ISPS gecertificeerde Havenfaciliteit. De ISPS is in principe vijf jaar
geldig. Hiervoor moeten havens wel volledig aan de
veiligheidsmaatregelen voldoen die beschreven staan in de ISPS Code.
Om in de tussentijd toch ISPS gecertificeerde schepen op deze
havenfaciliteiten te kunnen ontvangen, hebben de Onderzeedienstkade en
Het Nieuwe Werk nu een ESA.
Maatregelen op de kades
Op de kades staan nu al bouwhekken en een bouwkeet. Deze blijven
staan. Komt er een ISPS gecertificeerd schip laden en lossen aan de
kade, dan komen er hekken om het schip en is er bewaking aanwezig.
Daarnaast zijn er tussentijds regelmatig controles door een
beveiligingsdienst. Daarnaast kunnen bedrijven die meerdere schepen
tegelijk willen bewaken de aanwezige beveiligingsmaatregelen gebruiken
om een deel van de kade af te zetten. Op die momenten kunnen derden de
kade niet op. De overige tijd is de kade gewoon openbaar toegankelijk.
Gemeente Den Helder