Gemeente Den Helder

06-04-2006 Rubriek Veilig Den Helder over ISPS en ESA in haven Den Helder Vandaag de dag kun je er niet meer omheen: veiligheid. Landelijk, regionaal en lokaal is veiligheid hot. Ons kabinet krijgt van burgers steeds meer vragen over veiligheid. Maar ook gemeenten krijgen steeds meer te maken met inwoners die zich, om diverse redenen, niet meer veilig voelen in hun stad. Vandaar dat er veel aandacht is voor veiligheid. Ook in Den Helder. Zo kunt u op www.veiligdenhelder.nl informatie vinden over allerlei zaken die met veiligheid te maken hebben: van brandveiligheid tot bureau HALT en van veilig uitgaan tot rampenbestrijding. Ook in deze rubriek kunt u lezen over veiligheid. Heeft u suggesties voor deze rubriek, laat het ons weten! Dat kan via team Communicatie, telefoon (0223) 678194 of per e-mail, info@denhelder.nl. Deze keer in de rubriek Veilig Den Helder meer over Port Security.

ISPS en ESA in haven Den Helder

ISPS? ESA? Mooie afkortingen. Maar wat betekenen ze en vooral: wat houden ze in? De twee hebben alles te maken met Port Security, oftewel havenbeveiliging. De Havenbeveiligingswet is een gevolg van de International Ship and Portfacility Security Code, de ISPS-code. Deze is wereldwijd ingevoerd na de aanslagen van 11 september 2001 in New York. De code heeft als doel zeeschepen, en ook door zeeschepen bezochte terminals in havengebieden, te beschermen tegen terroristische aanslagen.

ISPS Code
ISPS Code is vanaf 1 juli 2004 ingegaan. Schepen en havens die onder deze code vallen moeten aan strenge veiligheidseisen voldoen. Ook moeten de schepen laden en lossen aan een beveiligde kade. Als ze dit niet doen kan dit problemen opleveren. De schepen die aanmeren moeten namelijk een lijst met de tien laatst bezochte havens overleggen. Aan de hand van deze lijst kan de burgemeester bepalen of een schip verdacht is, bijvoorbeeld als het in een niet-beveiligde haven heeft gelegen. Verdachte schepen mogen worden geweigerd, kunnen apart worden gelegen of grondig geïnspecteerd worden. In Den Helder heeft de Paleiskade een ISPS certificaat.

Van ESA naar ISPS
Onder de ISPS Code kunnen bedrijven ook een ESA certificaat voor hun kades aanvragen. ESA staat voor Equivalent Security Arrangements. Met dit certificaat kunnen ISPS gecertificeerde schepen aanleggen aan ESA-kades. De ESA staat toe dat er in bepaalde gevallen andere beveiligingsmaatregelen gemaakt worden dan in de ISPS Code beschreven staan. De maatregelen moeten wel net zo effectief zijn. De ESA is een jaar geldig en moet elk jaar opnieuw aangevraagd worden. De Onderzeedienstkade en Het Nieuwe Werk hebben met terugwerkende kracht vanaf 1 maart 2006 deze ESA certificaat ontvangen.

De gemeente wil dit jaar beide kades doorontwikkelen naar een volledig ISPS gecertificeerde Havenfaciliteit. De ISPS is in principe vijf jaar geldig. Hiervoor moeten havens wel volledig aan de veiligheidsmaatregelen voldoen die beschreven staan in de ISPS Code. Om in de tussentijd toch ISPS gecertificeerde schepen op deze havenfaciliteiten te kunnen ontvangen, hebben de Onderzeedienstkade en Het Nieuwe Werk nu een ESA.

Maatregelen op de kades
Op de kades staan nu al bouwhekken en een bouwkeet. Deze blijven staan. Komt er een ISPS gecertificeerd schip laden en lossen aan de kade, dan komen er hekken om het schip en is er bewaking aanwezig. Daarnaast zijn er tussentijds regelmatig controles door een beveiligingsdienst. Daarnaast kunnen bedrijven die meerdere schepen tegelijk willen bewaken de aanwezige beveiligingsmaatregelen gebruiken om een deel van de kade af te zetten. Op die momenten kunnen derden de kade niet op. De overige tijd is de kade gewoon openbaar toegankelijk.