LTO Noord
Nieuwe maatregelen EU voor varkenspest in Duitsland
De Europese Commissie heeft vanmiddag (5 april) een nieuw
maatregelenpakket vastgesteld ter bestrijding van de varkenspest in
Duitsland.
De Vakgroep LTO varkenshouderij heeft dit weekend al aangedrongen op
het invoeren van dergelijke maatregelen en vindt het positief dat de
EU nu hiertoe heeft besloten.
Samengevat zijn de volgende maatregelen vastgesteld.
* Export van varkens vanuit de overige Duitse deelstaten (niet
zijnde Noordrijn-Westfalen) is alleen nog maar toegestaan als het
slachtvarkens betreft, bedoeld voor onmiddellijke slacht. Daarbij
geldt als verdere voorwaarde nog dat de slachtvarkens alleen
afkomstig mogen zijn van bedrijven waar de voorgaande 60 dagen
geen andere levende varkens zijn aangevoerd.
* Andere dieren (biggen, fokdieren) mogen helemaal niet meer worden
geëxporteerd.
* Noordrijn-Westfalen blijft voorlopig geheel op slot. Er geldt een
totale standstil voor varkens. De ontheffingsystematiek voor de
uitvoer van slachtvarkens vanuit deze deelstaat naar slachterijen
in andere delen van Duitsland voor minstens tien dagen is
ingetrokken.
* Binnen Noordrijn-Westfalen is beperkte afvoer van varkens
toegestaan, maar voor het transport gelden strenge zoneringen.
Binnen de deelstaat moeten bovendien enkele nieuwe zones worden
ingericht met een strenger toezichtsregime.
* Varkenstransporten van en naar de overige delen van Duitsland
worden aan strenge regels onderworpen. Vrachtwagens die op een
Duits varkensbedrijf zijn geweest moeten niet alleen dubbel
reinigen en ontsmetten, maar moeten vervolgens ook drie dagen
worden stilgezet. Dit betekend een forse belasting voor onze
export van biggen en vleesvarkens naar Duitsland.
* De afspraak is gemaakt dat controles op varkenspest flink worden
opgevoerd.
* De maatregelen blijven vooralsnog tot 15 mei van kracht.
LTO vindt dit een goed pakket aan maatregelen. Dit weekend heeft LTO
al aangedrongen op het instellen van een vorm van compartimentering,
stringentere vervoersverboden en intensievere controles en onderzoek.
De Commissie heeft deze punten nu overgenomen. Het is jammer dat dit
drie dagen heeft moeten duren.
De verplichting tot een dubbele R&O hadden we in Nederland al
ingevoerd. De verplichte 'stilstand' van vrachtwagens van drie dagen
is nieuw en vormt een extra last bij export van biggen naar Duitsland.
Helaas moet een negatief effect op de biggenprijs van deze
onntmoedigingsmaatregel worden verwacht.
Henk Boelrijk, woensdag 5 april 2006