LTO Noord


Nieuwe maatregelen EU voor varkenspest in Duitsland

De Europese Commissie heeft vanmiddag (5 april) een nieuw maatregelenpakket vastgesteld ter bestrijding van de varkenspest in Duitsland.
De Vakgroep LTO varkenshouderij heeft dit weekend al aangedrongen op het invoeren van dergelijke maatregelen en vindt het positief dat de EU nu hiertoe heeft besloten.

Samengevat zijn de volgende maatregelen vastgesteld.
* Export van varkens vanuit de overige Duitse deelstaten (niet zijnde Noordrijn-Westfalen) is alleen nog maar toegestaan als het slachtvarkens betreft, bedoeld voor onmiddellijke slacht. Daarbij geldt als verdere voorwaarde nog dat de slachtvarkens alleen afkomstig mogen zijn van bedrijven waar de voorgaande 60 dagen geen andere levende varkens zijn aangevoerd.
* Andere dieren (biggen, fokdieren) mogen helemaal niet meer worden geëxporteerd.

* Noordrijn-Westfalen blijft voorlopig geheel op slot. Er geldt een totale standstil voor varkens. De ontheffingsystematiek voor de uitvoer van slachtvarkens vanuit deze deelstaat naar slachterijen in andere delen van Duitsland voor minstens tien dagen is ingetrokken.

* Binnen Noordrijn-Westfalen is beperkte afvoer van varkens toegestaan, maar voor het transport gelden strenge zoneringen. Binnen de deelstaat moeten bovendien enkele nieuwe zones worden ingericht met een strenger toezichtsregime.
* Varkenstransporten van en naar de overige delen van Duitsland worden aan strenge regels onderworpen. Vrachtwagens die op een Duits varkensbedrijf zijn geweest moeten niet alleen dubbel reinigen en ontsmetten, maar moeten vervolgens ook drie dagen worden stilgezet. Dit betekend een forse belasting voor onze export van biggen en vleesvarkens naar Duitsland.
* De afspraak is gemaakt dat controles op varkenspest flink worden opgevoerd.

* De maatregelen blijven vooralsnog tot 15 mei van kracht.

LTO vindt dit een goed pakket aan maatregelen. Dit weekend heeft LTO al aangedrongen op het instellen van een vorm van compartimentering, stringentere vervoersverboden en intensievere controles en onderzoek. De Commissie heeft deze punten nu overgenomen. Het is jammer dat dit drie dagen heeft moeten duren.
De verplichting tot een dubbele R&O hadden we in Nederland al ingevoerd. De verplichte 'stilstand' van vrachtwagens van drie dagen is nieuw en vormt een extra last bij export van biggen naar Duitsland. Helaas moet een negatief effect op de biggenprijs van deze onntmoedigingsmaatregel worden verwacht.

Henk Boelrijk, woensdag 5 april 2006