Gemeente Den Helder

06-04-2006
Den Helder heeft digitaal loket vernieuwd!

Vorige week heeft burgemeester G. Faber ons nieuwe digitale loket geopend. Met dit loket, dat u vindt via digitaal loket in de menu's aan de linkerkant van de pagina, kunnen wij u via de digitale snelweg nog beter van dienst zijn. Op onze website stond al een digitaal loket. Dit hebben wij echter flink uitgebreid en verbeterd: een vernieuwd digitaal loket dus!

Waarom vernieuwen?
Sinds 2004 werken wij met een zogeheten dienstverleningsconcept. Een van de speerpunten hieruit is een verbreding en verbetering van onze digitale dienstverlening. De afgelopen twee jaar hebben wij hierin veel energie gestoken en de nodige veranderingen aangebracht. Zo vindt u op onze website de vaste rubrieken meest gestelde vragen en digitaal loket. Het digitale loket is nu helemaal vernieuwd.

Online aanvragen
Via het menu digitaal loket komt u in de producten- en dienstencatalogus. Hier vindt u informatie over onze producten en diensten, zoals hoe u ze kunt aanvragen, de kosten en hoe lang de procedures duren. Verschillende producten kunt u online aanvragen door een aanvraagformulier uit te printen, dit in te vullen en vervolgens naar ons op te sturen. In het digitaal loket vindt u een groot aantal formulieren. Hiermee kunt u vanuit huis producten aanvragen en informatie krijgen. Enkele producten bieden wij zelfs aan via een digitaal formulier, dat u van achter uw computer kunt invullen en weer digitaal kunt terugsturen.

Geen internet thuis?
Heeft u geen internet thuis? Geen probleem! In de Plaza van het stadhuis aan de Drs. F. Bijlweg 20 staan twee internetzuilen waarmee u online informatie kunt opzoeken over onze producten en diensten. De zuilen hebben een ingebouwde printer, zodat u informatie of formulieren kunt afdrukken en thuis op uw gemak kunt lezen. Behalve in de Plaza kunt u ook terecht in de bibliotheek van Julianadorp. Ook hier staat een internetzuil waarop u onze website, en dus het digitaal loket, kunt vinden.

Bekendmakingen op maat
Sinds kort hoeft u niet meer elke week de Openbare kennisgevingen op de stadsnieuwspagina door te spitten naar bekendmakingen uit uw buurt. De gemeente heeft meegedaan aan het project Bekendmakingen van Advies Overheid.nl, waarbij het doel was om bekendmakingen gemakkelijker te vinden via internet. U kunt voortaan via de rubriek Actueel/Kennismakingen zoeken op soorten bekendmakingen of op postcode. Zo ziet u in een keer of er iets in uw buurt of straat gebeurt. Overheidsinformatie op maat dus!

Wat nog meer in 2006?
Behalve dat we nu ons digitale loket vernieuwd hebben, staat er nog meer op stapel dit jaar. Zo starten we in de tweede helft van dit jaar met het WOZ-loket online. Hierop vindt u informatie over de Wet onroerende zaakbelasting. U kunt straks via dit loket uw eigen pand bekijken en dit vergelijken met soortgelijke panden. Ook kunt u digitaal het taxatieverslag inzien en uitprinten, maar ook kunt eventueel ook digitaal bezwaar maken.
Inloggen in het WOZ-loket kunt u via uw DigiD doen. DigiD staat voor Digitale Identiteit. Dit is een gemeenschappelijk systeem van en voor de overheid. Sinds 1 januari 2005 kunt u met één gebruikersnaam en wachtwoord terecht voor elektronische diensten van (steeds meer) overheidsinstellingen, die op hun beurt weer de klanten kunnen verifiëren met DigiD. Zo kunt u uw belastingaangifte al ondertekenen met uw DigiD. Ook bij de gemeente Den Helder kunt u waarschijnlijk dit jaar nog terecht met uw DigiD.