06-04-2006
Den Helder heeft digitaal loket vernieuwd!
Vorige week heeft burgemeester G. Faber ons nieuwe digitale loket
geopend. Met dit loket, dat u vindt via digitaal loket in de menu's
aan de linkerkant van de pagina, kunnen wij u via de digitale snelweg
nog beter van dienst zijn. Op onze website stond al een digitaal
loket. Dit hebben wij echter flink uitgebreid en verbeterd: een
vernieuwd digitaal loket dus!
Waarom vernieuwen?
Sinds 2004 werken wij met een zogeheten dienstverleningsconcept. Een
van de speerpunten hieruit is een verbreding en verbetering van onze
digitale dienstverlening. De afgelopen twee jaar hebben wij hierin
veel energie gestoken en de nodige veranderingen aangebracht. Zo vindt
u op onze website de vaste rubrieken meest gestelde vragen en digitaal
loket. Het digitale loket is nu helemaal vernieuwd.
Online aanvragen
Via het menu digitaal loket komt u in de producten- en
dienstencatalogus. Hier vindt u informatie over onze producten en
diensten, zoals hoe u ze kunt aanvragen, de kosten en hoe lang de
procedures duren. Verschillende producten kunt u online aanvragen door
een aanvraagformulier uit te printen, dit in te vullen en vervolgens
naar ons op te sturen. In het digitaal loket vindt u een groot aantal
formulieren. Hiermee kunt u vanuit huis producten aanvragen en
informatie krijgen. Enkele producten bieden wij zelfs aan via een
digitaal formulier, dat u van achter uw computer kunt invullen en weer
digitaal kunt terugsturen.
Geen internet thuis?
Heeft u geen internet thuis? Geen probleem! In de Plaza van het
stadhuis aan de Drs. F. Bijlweg 20 staan twee internetzuilen waarmee u
online informatie kunt opzoeken over onze producten en diensten. De
zuilen hebben een ingebouwde printer, zodat u informatie of
formulieren kunt afdrukken en thuis op uw gemak kunt lezen.
Behalve in de Plaza kunt u ook terecht in de bibliotheek van
Julianadorp. Ook hier staat een internetzuil waarop u onze website, en
dus het digitaal loket, kunt vinden.
Bekendmakingen op maat
Sinds kort hoeft u niet meer elke week de Openbare kennisgevingen op
de stadsnieuwspagina door te spitten naar bekendmakingen uit uw buurt.
De gemeente heeft meegedaan aan het project Bekendmakingen van Advies
Overheid.nl, waarbij het doel was om bekendmakingen gemakkelijker te
vinden via internet. U kunt voortaan via de rubriek
Actueel/Kennismakingen zoeken op soorten bekendmakingen of op
postcode. Zo ziet u in een keer of er iets in uw buurt of straat
gebeurt. Overheidsinformatie op maat dus!
Wat nog meer in 2006?
Behalve dat we nu ons digitale loket vernieuwd hebben, staat er nog
meer op stapel dit jaar. Zo starten we in de tweede helft van dit jaar
met het WOZ-loket online. Hierop vindt u informatie over de Wet
onroerende zaakbelasting. U kunt straks via dit loket uw eigen pand
bekijken en dit vergelijken met soortgelijke panden. Ook kunt u
digitaal het taxatieverslag inzien en uitprinten, maar ook kunt
eventueel ook digitaal bezwaar maken.
Inloggen in het WOZ-loket kunt u via uw DigiD doen. DigiD staat voor
Digitale Identiteit. Dit is een gemeenschappelijk systeem van en voor
de overheid. Sinds 1 januari 2005 kunt u met één gebruikersnaam en
wachtwoord terecht voor elektronische diensten van (steeds meer)
overheidsinstellingen, die op hun beurt weer de klanten kunnen
verifiëren met DigiD. Zo kunt u uw belastingaangifte al ondertekenen
met uw DigiD. Ook bij de gemeente Den Helder kunt u waarschijnlijk dit
jaar nog terecht met uw DigiD.
Gemeente Den Helder