Persbericht Wageningen Universiteit, 4 april 2006, 029wu
Oratie: versmarkt vraagt om geavanceerde maar praktische logistieke oplossingen
De versmarkt kenmerkt zich door een toenemende complexiteit, onzekerheid
en dynamiek. Producten worden wereldwijd ingekocht, de leverfrequentie
en -snelheid zijn sterk toegenomen en de markt vraagt om transparantie
en duurzaamheid. Daarom heeft de agrifood business in Nederland behoefte
aan innovatieve oplossingen en beslissingsondersteunende logistieke
modellen, op basis van zowel technologische als bedrijfskundige kennis.
Modellen die te ingewikkeld zijn en nauwelijks rekening houden met de
hardnekkige dagelijkse praktijk en vooral de menselijke factor, volstaan
niet meer. Dat zegt prof.dr.ir. Jack van der Vorst bij de aanvaarding
van het ambt van hoogleraar Logistiek en Operations Research aan
Wageningen Universiteit op 6 april 2006.
Nederland heeft traditioneel een sterke positie als logistiek centrum
voor agrarische grondstoffen en bewerkte producten, zegt prof. Vander
Vorst in zijn oratie Zicht op Logistiek; Model-leren van agrifood
ketennetwerken. Naar schatting dertig procent van al het goederenvervoer
binnen en van en naar Nederland betreft agrifood goederen.
TRENDS
Het agrifood complex of ketennetwerk omvat een veelheid aan spelers.
Tussen producent en consument zitten veel tussenleveranciers, fabrieken,
distributiecentra en retailers en vaak nog meer schakels. Van der Vorst,
die zijn aandachtsveld omschrijft als agro- of ook wel verslogistiek,
ziet een aantal trends en ontwikkelingen die de inrichting en besturing
van dat ketennetwerk zullen gaan veranderen.
- De consument wil een groot assortiment verse, gezonde gemaksproducten
tegen een lage prijs. Dat vraagt om minimale voorraden, sneller en vaker
leveren en een strakke regie op goederenstromen.
- Producten komen steeds vaker vanuit de hele wereld en leggen gemiddeld
vaak duizenden kilometers af voor het bij de consument is, die het
vervolgens ook nog eens vers wil. Retailers vragen daarom om
leverzekerheid en -stiptheid.
- De automatiseringsgraad in alle schakels van de keten neemt toe,
waardoor uitgebreide informatie-uitwisseling en centrale aansturing van
activiteiten mogelijk wordt.
- Een grote maatschappelijke aandacht voor voedselveiligheid,
transparantie en milieu.
COMPLEX
De planning en inrichting van het logistieke proces in de agrifood is
complex omdat de markt vraagt om een direct en adequaat aanbod, vaak ook
om een jaarrond vrs assortiment, om leverzekerheid en transparantie, in
de zin dat de consument de herkomst en de kwaliteit van het product kan
controleren. Daar komt nog bij dat de agrifood ook te maken heeft met
variatie in kwaliteit binnen een groep producten en vaak
seizoensgebonden productie.
Prof. Van der Vorst zegt dat managers het zicht dreigen te verliezen op
het logistieke proces door de toenemende complexiteit. Daardoor ontstaat
het gevaar van, wat hij noemt, suboptimalisatie, waarbij men veel
verbeterpotentieel laat liggen. Volgens hem is er behoefte aan
transparante beslissingsondersteunende modellen die dichter bij de
praktijk staan en inzicht kunnen geven in de voordelen van samenwerking
in het ketennetwerk. Jack van der Vorst pleit voor het ontwikkelen van
robuuste logistieke concepten, die stootjes van veranderende
omstandigheden in de praktijk kunnen velen en praktische oplossingen
bieden. Dat vraagt, vindt hij, om een multidisciplinaire aanpak, waarin
technologen, bedrijfskundigen en andere disciplines samenwerken.
ZICHTBAAR
Binnen Wageningen Universiteit en Researchcentrum is die
multidisciplinaire aanpak al zichtbaar. Met het bedrijfsleven werken
onderzoeksgroepen aan de universiteit en bij de onderzoeksinstituten
samen in het project Flor-I-Log aan logistieke regieconcepten voor
grootschalige internationale netwerken rond de sierteelt. En verder
werken de Agrotechnology and Food Sciences Group van Wageningen UR en
het bedrijfsleven, samen met de groep van Jack van der Vorst aan het
programma Fresh on Demand. Doel is logistieke concepten te ontwerpen die
derving van inkomsten door bederf verminderen. Nu nog gaat veel geld in
de sector verloren door het noodgedwongen weggooien van producten die
niet meer vers zijn.
Wageningen Universiteit