Gemeente Heemstede


Heemstede neemt deel aan de gemeentemonitor De staat van de gemeente

De gemeente Heemstede gaat meedoen aan de gemeentemonitor De staat van de gemeente. Dit is een landelijke monitor die op basis van marktonderzoek in kaart brengt hoe inwoners oordelen over een gemeente. In de week van 3 t/m 7 april worden er vragenlijsten verstuurd, waarin aan een representatieve groep inwoners gevraagd wordt om hun waardering te geven over een aantal aspecten van de gemeente. Ook wordt aan bezoekers van de gemeentelijke loketten gevraagd om een vragenlijst in te vullen. In juni zullen de uitkomsten van het onderzoek gepresenteerd worden.

Rapportcijfers
De gemeentemonitor gaat uit van zes burgerrollen: de burger als kiezer, klant, partner, onderdaan, wijkbewoner en belastingbetaler. Vanuit deze rollen worden er door inwoners rapportcijfers aan de gemeente gegeven. De rapportcijfers geven een indicatie van hoe een gemeente ervoor staat. Deze cijfers krijgen vooral betekenis als gekeken wordt naar de ontwikkeling in de tijd en naar de vergelijking met andere gemeenten. Het uiteindelijke doel is om met de uitkomsten aan de slag te gaan en de prestaties van de gemeente te verbeteren.

Vragenlijst
In de week van 3 t/m 7 april (week 14) verstuurt de gemeente aan een willekeurig geselecteerde, representatieve groep inwoners van Heemstede een vragenlijst. Vragenlijsten kunnen schriftelijk en via Internet ingevuld worden.
In deze vragenlijst wordt aan inwoners gevraagd om hun waardering te geven over een aantal aspecten van de gemeente. Bijvoorbeeld over hoe zijn denken over hun woonomgeving, hoe zij oordelen over het gemeentebestuur en wat zij vinden van de gemeentelijke regels. Op basis van de ingevulde vragenlijsten, kan dan op hoofdlijnen de 'staat' van de gemeente Heemstede worden aangeven: m.a.w. hoe staat de gemeente er volgens de inwoners voor. Dezelfde vragenlijst wordt ook in een aantal andere gemeenten aan burgers voorgelegd, zodat de prestaties van Heemstede vergeleken kunnen worden met deze andere gemeenten.

Ook aan het loket
Ook de bezoekers aan het loket van een gemeentelijke dienst (bijvoorbeeld Burgerzaken) zal gevraagd worden om een vragenlijst in te vullen. Want de gemeente wil ook weten hoe inwoners over de dienstverlening aan het loket denken.

Planning
De vragenlijsten worden vanaf 22 mei verwerkt. Na analyse van de resultaten zullen de uitkomsten van het onderzoek in juni gepresenteerd worden.

Meer weten?
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Marcel Appels, hoofd communicatie, telefoon: 023-5485718. Zie ook
www.staatvandegemeente.nl.