Gemeente Heemstede
Heemstede neemt deel aan de gemeentemonitor De staat van de gemeente
De gemeente Heemstede gaat meedoen aan de gemeentemonitor De staat van
de gemeente. Dit is een landelijke monitor die op basis van
marktonderzoek in kaart brengt hoe inwoners oordelen over een
gemeente. In de week van 3 t/m 7 april worden er vragenlijsten
verstuurd, waarin aan een representatieve groep inwoners gevraagd
wordt om hun waardering te geven over een aantal aspecten van de
gemeente. Ook wordt aan bezoekers van de gemeentelijke loketten
gevraagd om een vragenlijst in te vullen. In juni zullen de uitkomsten
van het onderzoek gepresenteerd worden.
Rapportcijfers
De gemeentemonitor gaat uit van zes burgerrollen: de burger als
kiezer, klant, partner, onderdaan, wijkbewoner en belastingbetaler.
Vanuit deze rollen worden er door inwoners rapportcijfers aan de
gemeente gegeven. De rapportcijfers geven een indicatie van hoe een
gemeente ervoor staat. Deze cijfers krijgen vooral betekenis als
gekeken wordt naar de ontwikkeling in de tijd en naar de vergelijking
met andere gemeenten. Het uiteindelijke doel is om met de uitkomsten
aan de slag te gaan en de prestaties van de gemeente te verbeteren.
Vragenlijst
In de week van 3 t/m 7 april (week 14) verstuurt de gemeente aan een
willekeurig geselecteerde, representatieve groep inwoners van
Heemstede een vragenlijst. Vragenlijsten kunnen schriftelijk en via
Internet ingevuld worden.
In deze vragenlijst wordt aan inwoners gevraagd om hun waardering te
geven over een aantal aspecten van de gemeente. Bijvoorbeeld over hoe
zijn denken over hun woonomgeving, hoe zij oordelen over het
gemeentebestuur en wat zij vinden van de gemeentelijke regels.
Op basis van de ingevulde vragenlijsten, kan dan op hoofdlijnen de
'staat' van de gemeente Heemstede worden aangeven: m.a.w. hoe staat de
gemeente er volgens de inwoners voor. Dezelfde vragenlijst wordt ook
in een aantal andere gemeenten aan burgers voorgelegd, zodat de
prestaties van Heemstede vergeleken kunnen worden met deze andere
gemeenten.
Ook aan het loket
Ook de bezoekers aan het loket van een gemeentelijke dienst
(bijvoorbeeld Burgerzaken) zal gevraagd worden om een vragenlijst in
te vullen. Want de gemeente wil ook weten hoe inwoners over de
dienstverlening aan het loket denken.
Planning
De vragenlijsten worden vanaf 22 mei verwerkt. Na analyse van de
resultaten zullen de uitkomsten van het onderzoek in juni
gepresenteerd worden.
Meer weten?
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Marcel Appels, hoofd
communicatie, telefoon: 023-5485718. Zie ook
www.staatvandegemeente.nl.