Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Utrecht, 4 april 2006 (Let op: EMBARGO TOT WOENSDAG 5 APRIL 06.00 UUR)

Consument kiest vaker voor biologisch
EKO-monitor jaarrapport 2005 van Biologica toont opnieuw groei

Biologische producten zitten in de lift. De omzet aan biologische voeding is in het afgelopen jaar opnieuw gestegen, van E460,9 miljoen in 2004 naar E467,4 miljoen in 2005. Dit betekent een stijging van 1,4%. De totale consumptieve bestedingen aan voeding zijn gestegen met 0,6%. Het marktaandeel voor biologische producten is hiermee toegenomen van 1,9% in 2004 naar 2,0% in 2005. Bij versproducten bedraagt het marktaandeel voor biologisch nu 3,0%.

Steeds meer biologische catering
De groei van consumentenbestedingen aan biologische producten heeft plaatsgevonden in natuurvoedingszaken (+5%), in de catering (+22%) en in de overige kanalen als huisverkoop bij de biologische boer en tuinder, webwinkels etc. (+3%). In de supermarkten daalden de bestedingen aan biologische producten gemiddeld met 2,6%. Het is met de momenteel beschikbare marktgegevens niet aan te geven in hoeverre prijsverlagingen, die met name in de supermarkten aan de orde waren, hebben doorgewerkt in deze cijfers.

Kaas, brood en kip in trek
Bij biologische kaas, een relatief duur product, was over de hele breedte een omzetstijging te zien van E 2,6 miljoen. Het marktaandeel biologische kaas steeg van 1% naar 1,2%. Ook biologisch brood is in trek bij de consument, met een omzetstijging van E 3,7 miljoen en een marktaandeel van 2,1% (2004: 1,9%). Ook biologisch kippenvlees was goed voor een omzetgroei van E 3,1 miljoen.

Afzetperspectief
In 2005 is het aantal biologisch gecertificeerde boeren en tuinders stabiel gebleven. Het areaal is licht gegroeid waarmee het aandeel biologische landbouw in 2005 is uitgekomen op 2,5%. Voor groei in de primaire sector is naast de binnenlandse afzet ook de export van belang. Ondanks toenemende zelfvoorziening in veel landen lijkt het perspectief voor de export in 2006 gunstig.

Einde persbericht
_________________________________________


Ingezonden persbericht