Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Aan: Postbus 90801 Colleges van Burgemeester en Wethouders 2509 LV Den Haag Anna van Hannoverstraat 4 i.a.a. Telefoon (070) 333 44 44 Directeuren Sociale Dienst Fax (070) 333 40 33 www.szw.nl Hoofden Sociale Zaken
Hoofden Financiën
Directeuren/hoofden I&A
Gemeenteraadsleden p/a griffier

Hoofdkantoor en vestigingen CWI
Hoofdkantoor UWV
Hoofdkantoor IWI

Onderwerp Verzamelbrief maart 2006 Telefoon Ons kenmerk INTERCOM/2006/24316 Datum 5 april 2006

Door middel van de Verzamelbrief informeer ik u over relevante ontwikkelingen op het terrein van werk en inkomen. Deze maand bevat de brief informatie over de volgende onderwerpen:


1. Goed voorbeeld doet goed volgen ... De Formulierenbrigade
2. IPW 2006

3. Vrouwen zonder uitkering die weer betaald werk willen
4. Een gezamenlijke visie op het gemeentelijk arbeidsmarktbeleid
5. Begeleid werken in het kader van de Wsw

6. Publiek Overzicht Resultaten (POR) Wsw

7. Aanvraag aanvullende uitkering inkomensdeel WWB over 2005
8. Handleiding jongerenloketten en leerateliers Jongerenloket
9. Mogelijkheid om aanbestedingen te koppelen aan het aanbieden van stageplekken
10. Kopjesregeling in relatie tot IOAW en IOAZ

11. Financiering intergemeentelijke samenwerkingsverbanden
12. Technische aanpassing model gemeentelijk jaarverslag 2005 Wet kinderopvang


1. Goed voorbeeld doet goed volgen ... De Formulierenbrigade (zie bijlage 1)

Onder deze vlag zullen voortaan in de verzamelbrief beschrijvingen worden gegeven van best practices of praktijkvoorbeelden, die zich lenen voor uitrol naar andere gemeenten. Deze keer aandacht voor de formulierenbrigade.

De eerste formulierenbrigade startte in mei 2000 in Amsterdam-Noord. Inmiddels zijn er circa 100 medewerkers actief in 11 stadsdelen van Amsterdam.

Ons kenmerk INTERCOM/2006/24316

Zij dragen bij aan het terugdringen van het niet gebruik van inkomensondersteunende voorzieningen en vervullen een belangrijke rol in het informeren van inwoners over zowel de toeslagen van de belastingdienst als de voorzieningen in het kader van het gemeentelijk minimabeleid. Ook andere gemeenten hebben ervaring met formulierenbrigades of denken er over om ermee te starten.
In bijlage 1 kunt u meer lezen over de ervaringen van "de voorlopers".


2. IPW 2006

Momenteel wordt er hard gewerkt aan het Innovatie Programma Werk en Bijstand (IPW) 2006. In het najaar heeft SZW gesprekken gevoerd met gemeenten (ronde tafel conferenties), waarin gemeenten gevraagd is welke ondersteuning zij graag van SZW willen hebben. De input hiervan is verwerkt in het eerste concept van het IPW, dat via diverse overleggremia informeel aan gemeenten is voorgelegd (regioteams WWB, commissie kleine gemeenten, G31 overleg). Het concept IPW wordt momenteel met VNG en Divosa besproken. De planning is om het IPW 2006 in april tijdens het BO met de VNG te bespreken. Projectplannen kunnen dan naar verwachting worden ingediend van mei tot en met juli 2006.

De opzet van het programma zal dit jaar gericht zijn op het subsidiëren van een beperkt aantal grote projecten. Het onderlinge leereffect en het realiseren van samenwerking staan voorop doordat gemeenten gezamenlijk een project uitvoeren. Daarnaast zal extra accent worden gelegd op het zichtbaar maken van de resultaten van de projecten 2004 en 2005. Doel hiervan is ook andere gemeenten te inspireren met de uitkomsten van reeds gerealiseerde innovatieve projecten.

Nadat de thema's voor het IPW 2006 zijn vastgesteld, kunnen gemeenten gezamenlijk een projectplan indienen. Over de procedure die hierbij zal gelden volgt in april nadere informatie.


3. Vrouwen zonder uitkering die weer betaald werk willen

Van de vrouwen die weer aan het werk willen, heeft een aantal hulp en ondersteuning nodig. De afgelopen jaren heb ik geprobeerd te stimuleren dat vrouwen zonder uitkering die na enige tijd weer op zoek gaan naar betaald werk - herintreedsters - waar nodig die ondersteuning kregen. Het SZW-project "Ruim baan voor vrouwen" was vooral gericht op het stimuleren van afspraken op lokaal/regionaal niveau tussen partijen die in staat waren vrouwen aan het werk te helpen. CWI, gemeenten, scholingsinstellingen, werkgevers(partijen) waren de partners. Samenwerking was het sleutelwoord om vraag en aanbod tot elkaar te brengen. Vanuit het departement werd ondersteuning geboden, o.a. voor communicatiecampagnes.
---

Ons kenmerk INTERCOM/2006/24316

Almelo, Amsterdam, Breda, Bergen op Zoom, Enschede, Haarlem, Haarlemmermeer, Hellendoorn, Hengelo, Losser, Maastricht, Nijmegen, Oldenzaal, Purmerend, Roosendaal, Rijssen-Holten, Steenbergen en Zaanstad hebben deelgenomen aan projecten die een schat aan ervaringen, leerpunten en aanbevelingen hebben opgeleverd. Die zijn gebundeld in het boekje "Ruim baan voor vrouwen", dat kortgeleden onder gemeenten, CWI's en RPA's is verspreid. Een beknopte samenvatting is als handreiking te vinden op www.gemeenteloket.szw.nl Werk / Herintredende vrouwen.


4. Een gezamenlijke visie op het gemeentelijk arbeidsmarktbeleid (zie losse bijlage)

Tijdens het bestuurlijk overleg van 21 februari kwamen de VNG en staatssecretaris Van Hoof een gezamenlijke visie op het gemeentelijk arbeidsmarktbeleid overeen. De visie `Verder in verbinding' bevat de thema's waarop rijk en gemeenten de komende jaren in zullen zetten. Ook wordt beschreven hoe de gemeentelijke beleidsvrijheid zich verhoudt tot het rijksbeleid en wie waarop aanspreekbaar is. Tot slot formuleren SZW en VNG in 'Verder in verbinding' een aantal concrete afspraken om te stimuleren dat zaken die nu nog onvoldoende van de grond komen, door rijk en gemeenten beter worden opgepakt. De compacte uitgave van deze visie is bijgevoegd. Meer informatie over dit document is te vinden op www.gemeenteloket.szw.nl en www.vng.nl.


5. Begeleid werken in het kader van de Wsw

Met deze verzamelbrief wil ik gemeenten en werkvoorzieningschappen die verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van de Wsw erop wijzen dat ik het, vooruitlopend op de inwerkingtreding van de nieuwe Wsw op 1 januari 2007, mogelijk maak voor een Wsw- geïndiceerde die zelf graag begeleid wil werken een begeleid werkenplek te realiseren zónder dat betrokkene hiervoor is geïndiceerd.

Op dit moment dient een Wsw-geïndiceerde om voor een begeleid werkenplek in aanmerking te komen formeel in het bezit te zijn van een (her)indicatiebesluit waarin staat dat hij in staat wordt geacht tot begeleid werken (art. 7, lid 1, onder a, Wsw). Wil een Wsw-geïndiceerde zelf graag begeleid werken en is hij hiervoor nog niet geïndiceerd dan moet hij eerst een aanvraag voor herindicatie indienen bij CWI. Geeft CWI als onderdeel van het herindicatiebesluit een positief advies begeleid werken af dan kan de gemeente of het werkvoorzieningschap vervolgens een begeleid werkenplek voor betrokkene realiseren.

In het kader van de modernisering van de Wsw ben ik voornemens om in het wetsvoorstel Wsw niet meer als voorwaarde voor begeleid werken op te nemen dat de Wsw-geïndiceerde in het bezit moet zijn van een indicatie voor begeleid werken. Hiermee wordt een onnodige
---

Ons kenmerk INTERCOM/2006/24316

drempel om begeleid werken te realiseren weggenomen. Ik bied gemeenten en werkvoorzieningschappen nu al de mogelijkheid om voor Wsw-geïndiceerden die zelf graag begeleid willen werken, een begeleid werkenplek te realiseren zonder dat betrokkene hiervoor is geïndiceerd. Bij de vaststelling van de Wsw-subsidie over het uitvoeringsjaar 2005 en 2006 zullen gemeenten en werkvoorzieningschappen hierop niet worden gecontroleerd.


6. Publiek Overzicht Resultaten (POR) Wsw

Sinds 2004 is op het Gemeenteloket van SZW (www.gemeenteloket.szw.nl Werk / Wsw) het Publiek Overzicht Resultaten (POR) Wsw operationeel. Op dit POR zijn de Wsw-resultaten van alle gemeenten en werkvoorzieningschappen die de Wsw uitvoeren zichtbaar. Het POR is een instrument voor gemeenten (het college en de raad) en werkvoorzieningschappen (het algemeen en dagelijks bestuur) om inzicht te krijgen in de eigen Wsw-prestaties en deze te vergelijken met andere gemeenten en schappen. Op het POR staan gegevens over de realisatie van het aantal arbeidsplaatsen, de omvang van het werknemersbestand, de taakstelling en het aantal plaatsingen in begeleid werken, de omvang van en de gemiddelde wachtduur op de wachtlijst en het aantal fte's naar arbeidshandicap. Bovendien wordt bij plaatsing van gegevens over een heel jaar de hoogte van de gemeentelijke bijdrage aan de Wsw opgenomen. Het POR wordt twee keer per jaar met nieuwe gegevens gevuld. Onlangs is het POR aangevuld met cijfers over de eerste helft van 2005. Ook de gegevens over 2003 en 2004 kunnen nog geraadpleegd worden.


7. Aanvraag aanvullende uitkering inkomensdeel WWB over 2005

Tot en met 31 juli 2006 kunnen gemeenten, waarvan de werkelijke netto bijstandsuitkeringslasten over 2005 meer hebben bedragen dan 110% van de hen toegekende uitkering voor het inkomensdeel WWB, bij de Toetsingscommissie WWB een verzoek indienen voor een aanvullende uitkering.
Evenals het afgelopen jaar kan een aanvraag alleen worden ingediend met een speciaal aanvraagformulier. Dit aanvraagformulier zal beschikbaar komen in de tweede helft van april 2006.
In de Verzamelbrief van april 2006 zal nadere informatie worden verstrekt over het aanvraagformulier, de eisen die gelden voor de onderbouwing van het verzoek om een aanvullende uitkering en de criteria waarop het verzoek om een aanvullende uitkering zal worden beoordeeld.


---

Ons kenmerk INTERCOM/2006/24316


8. Handleiding jongerenloketten en leerateliers Jongerenloket

De Taskforce Jeugdwerkloosheid heeft recentelijk de Handleiding Jongerenloketten `Jongerenloket: De Praktijk!' verstuurd aan alle gemeenten ter attentie van de wethouder onderwijs, de wethouder sociale zaken, de directie onderwijs, de directie sociale zaken en de RMC-coördinator. Dit is gebeurd mede naar aanleiding van het Plan van Aanpak Voortijdig Schoolverlaten van het ministerie van OCW.

De handleiding beschrijft de ervaringen die zijn opgedaan met jongerenloketten in Amsterdam-Oost, Arnhem-Zuid, Breda, Delft, Dordrecht/Drechtsteden, Groningen, Midden- Holland, Rotterdam, Schagen en omstreken en Utrecht Zuidoost. De handleiding is meer dan een beschrijving van ervaringen. Zij omvat ook een stappenplan en tips en adviezen uit de praktijk, waarmee u als gemeente uw voordeel kunt doen bij de opzet van een eigen jongerenloket.

Als `regisseur' van de activiteiten op het gebied van het terugdringen van zowel jeugdwerkloosheid als voortijdig schoolverlaten, hebben gemeenten ­ met ketenpartners CWI, werkgevers en met onderwijsinstellingen ­ een specifieke verantwoordelijkheid. Een gezamenlijke aanpak, zoals in een jongerenloket, blijkt daarbij de sleutel tot succes.

Om die reden beveel ik de samenwerking in een jongerenloket van harte bij u aan. Om u te ondersteunen laten we het niet bij deze handleiding. Vanaf begin april 2006 organiseren het ministerie van OCW en de Taskforce Jeugdwerkloosheid voor gemeenten en hun ketenpartners leerateliers bij de, in de handleiding beschreven, jongerenloketten.

Met de handleiding `Jongerenloket: De Praktijk!' én met de leerateliers hoop ik u te ondersteunen bij de bestrijding van de jeugdwerkloosheid en het voorkomen van het voortijdig schoolverlaten.

De Handleiding `Jongerenloket: De Praktijk!' en het aanmeldingsformulier voor een leeratelier is te vinden op de website van de Taskforce Jeugdwerkloosheid: www.jeugdwerkloosheid.nl


9. Mogelijkheid om aanbestedingen te koppelen aan het aanbieden van stageplekken (zie bijlage 9)

Gemeenten besteden in hun bedrijfsvoering vele zaken uit aan andere bedrijven en hebben daarin een bepalende rol. Te denken valt aan aanbestedingen voor wegen en gebouwen, uitgifte van bedrijventerreinen, schoonmaakcontracten, contracten met uitzendbureau's etc. Nu kan de gemeente gebruik maken van de mogelijkheid om binnen deze contracten afspraken te maken in het kader van "koppelverkoop" voor stagiaires en reïntegratie trajecten voor jongeren
---

Ons kenmerk INTERCOM/2006/24316

en ouderen. Op dit moment gebeurt dit nog erg weinig. Daarom wil ik de gemeenten bij deze nog eens op de mogelijkheid van koppeling wijzen.

Een goed voorbeeld van dit soort afspraken is het convenant `leerlingbouwplaats' dat, geïnitieerd door het Regionaal Platform Arbeidsmarkt Rijn Gouwe (RPA Rijn Gouwe), door alle gemeenten in de regio Rijnstreek is afgesloten. In dit convenant (zie bijlage 9) hebben de gemeenten in de Rijnstreek met de bedrijven in de bouw, het kenniscentrum beroepsonderwijs bedrijfsleven Bouwradius en het onderwijs afspraken gemaakt. Dit houdt concreet in dat de gemeenten in de daarvoor geschikte bouwprojecten in het bestek de afspraak opnemen dat het bouwbedrijf een leerlingbouwplaats moet inrichten. Het bouwbedrijf legt zichzelf daarmee de verplichting op voor een bepaald aantal leerlingen de mogelijkheid te creëren om in de praktijk opgeleid te worden. De gemeenten in de Rijnstreek bevorderen hierdoor dat bouwbedrijven stageplekken leveren voor de bouwopleidingen, dat er meer leerbedrijven in de bouw ontstaan en dat er een verbeterde verbinding tussen bouwbedrijven in de regio ontstaat. In een van de volgende verzamelbrieven zal, in de rubriek Goed voorbeeld doet goed volgen ..., aandacht worden besteed aan de ervaringen die tot dusver zijn opgedaan in de Rijnstreek naar aanleiding van dit convenant.

Vergelijkbare afspraken voor stageplekken voor het onderwijs, leerbanen voor jongeren en reïntegratie trajecten voor ouderen vallen te verwerken in alle vormen van uitbestedingen. Het is daarom een uitdaging voor alle gemeenten om in samenwerking met de afdelingen Bouwen en Wonen, Economische Zaken, Onderwijs en Sociale Zaken te werken aan het integraal oplossen van problemen in de aansluiting naar de arbeidsmarkt en daar tevens voor zover mogelijk zelf sturing aan te geven.


10. Kopjesregeling in relatie tot IOAW en IOAZ

Er zijn diverse vragen gesteld over de werking van de, door UWV uitgevoerde, kopjesregeling. Aanleiding voor die vragen is dat sinds 1 januari 2006 sommige alleenstaande gedeeltelijk arbeidsongeschikten onder het netto sociaal minimum terecht zijn gekomen.

Dit blijkt te worden veroorzaakt door de werking van de gewijzigde regelgeving als gevolg van de Wet Invoering en financiering Wet WIA. Gedeeltelijk arbeidsongeschikte alleenstaanden die tot 1 januari een IOAW- of IOAZ-uitkering, een gedeeltelijke WAO-, Wajong-, Wamil- of WAZ-uitkering en een toeslag op grond van de TW ontvingen, krijgen sinds 1 januari naast de gedeeltelijke arbeidsongeschiktheidsuitkering een hogere toeslag zodat zij voortaan bij één loket terecht kunnen. De hogere toeslag leidt echter in sommige gevallen niet tot een inkomen op het netto sociaal minimum door verschillen in het bruto-nettotraject tussen de IOAW en de TW. Voor dit verschil is in algemene zin de kopjesregeling bedoeld, maar deze regeling biedt geen uitkomst voor alleenstaande gedeeltelijk arbeidsongeschikten.
---

Ons kenmerk INTERCOM/2006/24316

SZW onderzoekt de mogelijkheden om dit knelpunt op korte termijn op te lossen. U wordt hierover zo spoedig mogelijk geïnformeerd.


11. Financiering intergemeentelijke samenwerkingsverbanden (zie bijlage 11)

Hierbij informeer ik u over mijn besluit ten aanzien van de financiering van intergemeentelijke samenwerkingsverbanden. Met ingang van 2007 kunnen samenwerkingsverbanden geen gezamenlijk budget meer ontvangen; gemeenten die samenwerken zullen voortaan altijd een individueel budget van SZW krijgen voor de WWB. Hierdoor is de betrokkenheid van de individuele gemeenten bij de uitvoering van de WWB gewaarborgd. Nadere toelichting op dit besluit kunt u lezen in mijn brief die op 23 maart 2006 aan alle gemeenten is verstuurd (zie bijlage 11).


12. Technische aanpassing model gemeentelijk jaarverslag 2005 Wet kinderopvang (zie bijlagen 12a en 12b)

Het model gemeentelijk jaarverslag 2005 Wet kinderopvang (Wk) vormt een bijlage van de Regeling Wk. Recentelijk is de regeling gewijzigd (Stcrt. 2006, nr. 39/ pag. 29) en met die wijziging zijn ook een aantal technische aanpassingen op het model doorgevoerd. Het betreft hier geen inhoudelijke wijzigingen, maar verduidelijkingen dan wel correcties van tekstonderdelen. Bij nadere lezing is gebleken dat op onderdelen de tekst onvoldoende helder was. De aanpassingen zijn puur technisch en veranderen niets aan het met de VNG en GGD- NLD overeengekomen model.

De Inspectie werk en inkomen - als tweedelijnstoezichthouder- ontwikkelt momenteel een elektronische versie van het model dat alle gemeenten zal worden aangeboden. Gemeenten zullen deze versie in de vorm van een daarop ingerichte elektronische applicatie ontvangen. Met behulp van deze elektronische applicatie zal het invoeren van de gevraagde gegevens sneller en uniformer kunnen verlopen.

Het model is als bijlage 12a opgenomen en de bijbehorende toelichting als bijlage 12b.


---

Ons kenmerk INTERCOM/2006/24316

Oproep voor De Verleiding 2006

Op 12, 18 en 25 april vindt in respectievelijk Utrecht, Roermond en Groningen De Verleiding 2006 plaats. Deze dagen worden georganiseerd door het CWI, UWV en Divosa en zijn bedoeld voor de medewerkers van de ketenpartners met klantcontacten. Tijdens de Verleiding staat de gemeenschappelijke klantbenadering door de keten centraal. Wat betekent dit voor het dagelijkse werk van klantmanagers bij CWI, UWV en gemeenten, hun ontwikkeling en de samenwerking met ketencollega's? In het programma is tijd ingeruimd voor 'inhoud', maar ook voor cabaret en creatieve workshops.
Meer informatie over de dagen is te vinden op www.deketenindepraktijk.nl Op deze site kunt u zich ook aanmelden. Wacht niet te lang, want vol is vol!

Wilt u de Verzamelbrief in het vervolg digitaal ontvangen, dan kan dat. Stuur een e-mail met uw naam, gemeente, functie en e-mail adres naar Verzamelbrief@minszw.nl. Voor vragen met betrekking tot de Verzamelbrief kunt u een e-mail sturen naar gemeenteloket@minszw.nl.

De Staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,

(H.A.L. van Hoof)


---

Ons kenmerk INTERCOM/2006/24316

Bijlagen bij Verzamelbrief maart 2006

9

Ons kenmerk INTERCOM/2006/24316

Bijlage 1. De Formulierenbrigade

HET VOORBEELD
Amsterdam mei 2000 Motie van de raad De eerste formulierenbrigade gaat aan de slag in Amsterdam-Noord. Amsterdammers met een laag inkomen worden door de formulierenbrigade geholpen met het invullen van aanvraagformulieren en het benutten van hun recht op inkomensondersteunende voorzieningen. Daarmee wordt uitvoering gegeven aan een motie van de gemeenteraad. Met als inzet: het gebruik van inkomensondersteunende voorzieningen moet omhoog.

De formulierenbrigade bestaat uit langdurig werklozen, die bij de formulierenbrigade een opleiding volgen en werkervaring opdoen. Met een tweede doel: het vergroten van hun kans op doorstroom naar regulier werk.

Amsterdam februari 2006 Alleen het resultaat telt Momenteel is de formulierenbrigade met circa 100 medewerkers actief in 11 stadsdelen van Amsterdam. Zowel het aantal cliënten als het aantal ingevulde formulieren is sinds mei 2000 fors gestegen. De feiten uit het jaarverslag 2005: