College kiest voor goedkoper, sneller en flexibeler alternatief voor tweede
fietsflat
5 april 2006
-
Voorlichting
Het college van B&W heeft besloten de plannen voor de bouw van een
tijdelijke tweede fietsflat bij het Stationseiland in te trekken en te
vervangen door een plan waarbij op diverse locaties op het
Stationseiland ongeveer 2000 extra fietsparkeerplekken worden
gecreëerd.
De bouw van een tijdelijke tweede fietsflat bleek te kostbaar en
langer te duren dan verwacht. Vooral de bouw van een
aanvaarbescherming zorgde ervoor dat de kosten voor de fietsflat
opliepen naar ongeveer 4 miljoen euro. Dit is aanzienlijk meer dan de
begrote 2,85 miljoen euro. Het maken van een aanvaarbescherming heeft
bovendien tot gevolg dat de fietsflat op zijn vroegst pas in september
gereed zal zijn. De extra fietsparkeerplekken zijn echter nu al nodig,
zeker gezien de start van het fietsseizoen in het voorjaar.
Het nieuwe alternatief is goedkoper, sneller te realiseren en biedt
bovendien meer flexibiliteit. Zo worden op verschillende locaties
(meer) fietsenrekken geplaatst. De eerste 400 - 800 plekken worden al
dit voorjaar gerealiseerd, onder meer aan de Prins Hendrikkade en bij
de Oosterdoksdam.
Het grootste deel van de plekken zal de komende maanden echter worden
gerealiseerd op enkele pontons of veerponten, onder meer naast Pier 10
en in de Oostertoegang. Die zijn - anders dan een fietsflat - in de
toekomst makkelijker opnieuw in te zetten bij evenementen op andere
locaties.
Al deze maatregelen zijn tijdelijk. Rond 2012, als alle werkzaamheden
op het Stationseiland gereed zijn, zullen er op drie locaties ongeveer
10.000 vaste plekken zijn gerealiseerd.
Gemeente Amsterdam