Inspectie Verkeer en Waterstaat
5 april 2006: Foutieve opdracht treindienstleider oorzaak ontspoorde trein
De Inspectie Verkeer en Waterstaat wijst de verkeerde opdracht die een
treindienstleider van ProRail aan een treinmachinist van Syntus gaf
aan als de oorzaak voor het ontsporen van een trein bij Eefde op 4
november 2005. De reizigerstrein ontspoorde, toen hij met een lage
snelheid over een wissel reed. Er zijn bij dit ongeval geen gewonden
gevallen.
De treindienstleider van ProRail gaf aan een machinist de opdracht om
door een rood sein te rijden en zelf de wissel te beoordelen. Bij een
eendelige wissel is dit geen ongebruikelijke opdracht. Een machinist
is opgeleid om eendelige wissels te beoordelen op de juiste
wisselstand en heeft gereedschap om eventueel zelf een wissel in de
juiste stand te brengen. De betreffende treindienstleider realiseerde
zich echter niet dat het hier een meerdelig wissel betrof. Deze wissel
was defect. De machinist was voor de beoordeling van een meerdelig
wissel niet opgeleid. Daarnaast dient de treindienstleider bij een
dergelijke wisselstoring een monteur te laten komen.
Een meerdelig wissel is een nieuw soort wissel die meer mogelijkheden
tot het instellen van rijwegen geeft. De Inspectie heeft geconstateerd
dat Syntus niet door ProRail op de hoogte was gebracht van de aanleg
van deze nieuwe wissel in april 2005. Syntus heeft aan de meerdelige
wissel dan ook geen aandacht besteed bij de (her)instructie van haar
machinisten.
Beide organisaties hebben inmiddels acties ondernomen om verbeteringen
door te voeren en soortgelijke problemen in de toekomst te voorkomen.
De Inspectie Verkeer en Waterstaat volgt deze nauwlettend.