Geluidsschermen langs spoorlijn in Hengelo
Vanaf vandaag kan de voorbereiding van de bouw van de geluidsschermen
langs de spoorlijn in Hengelo echt beginnen. Gedeputeerde Staten van
Overijssel, Burgemeester en Wethouders van de gemeente Hengelo en
ProRail hebben voor de realisatie van de eerste schermen in Hengelo
een overeenkomst ondertekend. Naar verwachting zal de eerste paal van
het scherm rond november dit jaar worden geslagen.
Als compensatie voor de extra goederentreinen die na het gereedkomen
van de Betuweroute over de spoorlijn Deventer â Hengelo â Oldenzaal
gaan rijden, heeft het Rijk in 2000 de versnelde realisatie van de
zogeheten NaNOV-geluidsschermen toegezegd. NaNOV staat voor de
saneringsmaatregelen die getroffen worden na het niet doorgaan van de
NOV (Noord-Oostelijke Verbinding tussen de Betuweroute en Twente). De
minister van VROM heeft met die versnelde uitvoering van deze
saneringsmaatregelen ingestemd omdat de geluidsbelasting op een groot
aantal plaatsen langs de spoorlijn ook nu al erg hoog is. De
toezegging van de minister houdt in dat alle saneringsschermen
uiterlijk eind 2010 langs de spoorlijn zullen staan.
Uitvoering
In totaal moet in de periode tot en met 2010 ongeveer 21 kilometer aan
saneringsschermen worden geplaatst. Het eerste deel van die schermen
wordt in Hengelo gebouwd. Langs de spoorlijn van Hengelo richting
Almelo komt aan de noordzijde een scherm vanaf de Emmastraat tot circa
honderd meter voorbij de Weideweg. Aan de zuidkant van het spoor loopt
het scherm globaal vanaf de Tuindorpstraat tot aan de Weideweg.
Oorspronkelijk was de start van de Hengelose schermen gepland voor
eind 2004. Oorzaak van de vertraging waren verschillen van inzicht
tussen de provincie, de betrokken gemeenten en ProRail over de
verantwoordelijkheid voor eventuele financiële risicoâs bij de bouw
en het beheer van de geluidsschermen. Uiteindelijk hebben minister
Peijs en staatssecretaris Van Geel, omdat geluidssanering in feite een
rijkstaak is, verklaard dat alle risicoâs voor rekening van de
rijksoverheid komen en dus niet voor die van de gemeente of ProRail.
Bestuurders verheugd
Gedeputeerde Rietkerk betreurt het dat de uitvoering van het project
ruim anderhalf jaar vertraging heeft opgelopen. âWel ben ik blij dat
er nu duidelijkheid is zodat gemeenten achteraf niet geconfronteerd
kunnen worden met onverwachte hoge kosten voor iets, waarvoor zij geen
verantwoordelijkheid dragen.â
Wethouder Hans Kok van Hengelo is blij dat de bewoners nu de
bescherming krijgen waar zij recht op hebben. âDat dit ook echt nodig
is, blijkt wel uit de vele telefoontjes van bewoners aan het adres van
gemeente Hengelo. Zij zitten met smart te wachten tot de
geluidsschermen nu eindelijk eens worden geplaatst.â
Provincie Overijssel