Limburg optimistisch over economische vooruitzichten
Kamer v koophandel limburg-n
Persbericht
embargo tot woensdag 5 april 2006 12.00 uur
Venlo, 5 april 2005
Limburg optimistisch over economische vooruitzichten, provinciale politiek scoort nog
dikke onvoldoende
Venlo/Maastricht- Limburgse ondernemers en consumenten zien het jaar 2006 positief
tegemoet. Het optimisme onder ondernemers laat zelfs een forse stijging zien. Bedrijven
verwachten een stijging van omzet, export en het aantal medewerkers voor de rest van het
jaar. Het consumentenvertrouwen staat op het hoogste niveau sinds 2002. Over de
provinciale politiek is men minder tevreden. Slechts 1 op de 5 (20%) ondervraagden is het
eens met de stelling Het provinciebestuur weet over het algemeen goed wat er onder de
mensen leeft.
Dit blijkt uit de resultaten van de Barometer Economie Limburg (BEL) over het eerste
kwartaal van 2006 onder Limburgse bedrijven en Limburgse huishoudens. De BEL verschijnt
ieder kwartaal en is een initiatief van de beide Limburgse Kamers van Koophandel, L1
Radio & TV en E,til. Het onderzoek wordt uitgevoerd door Flycatcher Internet
Research. Naast de gebruikelijke conjunctuurvragen is dit keer speciale aandacht besteed
aan het thema wensen voor provinciale politiek 2007.
Communicatie leidt tot meer vertrouwen
Limburg is objectief gekozen als beste provincie van Nederland voor ondernemers.
(onderzoek Graydon). De BEL-index Producentenvertrouwen is voor het eerst door de 100
geschoten. En ook het consumentenvertrouwen is fors gestegen ten opzichte van een jaar
geleden. In het bestendigen van deze positieve tred is een belangrijke rol voor de
Provincie weggelegd. Beter dan tot nu toe zal de Provincie haar rol en positieve bijdrage
aan deze ontwikkelingen moeten communiceren met burgers en ondernemers in Limburg. De
Kamer van Koophandel is van mening dat een stijging in het vertrouwen in de provinciale
politiek een positieve bijdrage zal leveren aan het vertrouwen van consumenten en
ondernemers.
Ondernemersvertrouwen schiet door de 100
Het optimisme onder ondernemers laat een forse stijging zien. Bedrijven verwachten een
stijging van omzet, export en het aantal medewerkers voor 2006. Het vertrouwen van
ondernemers in vooral industrie en bouw doet het goed, maar ook groothandel en
dienstensector zijn positief gestemd. Alleen de detailhandel is iets voorzichtiger, maar
nog steeds optimistisch, vooral op het gebied van omzetontwikkeling en resultaat. De bouw
is nog enigszins terughoudend waar het de ordergroei betreft, maar voluit optimistisch op
alle andere terreinen. De industrie is vooral te spreken over de ordergroei, de
orderpositie en de exportontwikkeling.
Consumentenvertrouwen stijgt met ruim 50%
Ten opzichte van het consumentenvertrouwen in het eerste kwartaal van 2005 is het
percentage consumenten dat de toekomst (weer) optimistisch tegemoet ziet met 53%
gestegen. Dit is des te opmerkelijker omdat de waardering van de eigen financiële
positie en de vooruitzichten op verbetering daarin weinig aanleiding lijken te geven voor
dit beeld. Nog steeds zeggen meer dan twee keer zoveel respondenten dat het hen financieel
minder goed gaat dan dat het goed of beter gaat.
Investeringen blijven achter
Bij alle positieve ontwikkelingen is het opvallend dat de bereidheid tot het opvoeren van
investeringen geen gelijke tred lijkt te houden met de economische vooruitzichten. Ook
bij het aannemen van nieuwe medewerkers lijken de producenten de kat nog even uit de boom
te willen kijken.
Verkiezingen 2007
Met het oog op de komende verkiezingen en de nu in ontwikkeling zijnde programma is
respondenten gevraagd hun mening te geven over de provinciale politiek en de daar
gestelde beleidsprioriteiten.
Provincie weet niet wat er onder de mensen leeft
Met de stelling: Het provinciebestuur weet over het algemeen goed wat er onder de mensen
leeft was slechts 1 op de 5 ondervraagden (20%) het eens. Ruim twee keer zoveel mensen
(41%) is het echter oneens met deze stelling. Bijna 40% weet het niet of is ambivalent.
Het bedrijfsleven is iets optimistischer, hier denkt 1/3 dat de provincie de behoeften van
de ondernemer kent. Slechts 1 op de 5 denkt dat de provincie geen zicht heeft op wat er
bij het bedrijfsleven leeft.
Wanneer men geïnteresseerd is in politiek, is dat vooral in de landelijke- en
gemeentepolitiek. De afstand tussen de provinciale en de gemeente- en landelijke politiek
is net zo groot als die naar Brussel.
Belangrijke economische thema's
Regelgeving, efficiënt handelen en onderwijs zijn belangrijke speerpunten voor de
ondervraagden. Uit een lijst van 25 thema's kwam vooral naar voren:
- Minder regels 85%
- Snellere afhandeling aanvragen en vergunningen 75%
- Onderwijs beter afstemmen op de behoeften van de praktijk 72%
Veiligheid topprioriteit
Op sociaal maatschappelijk gebied scoort veiligheid hoog. In specifieke prioriteit wordt
het thema veiligheid zelfs verreweg op de eerste plaats gezet. Misschien wel opvallender
is het dat het thema Stimuleren langer werken en minder vrije tijd met nog meer nadruk op
de laagste prioriteit wordt geplaatst.
Onderwijs
De zorg over het onderwijs wordt breed beleefd. Zo vindt 81% dat het vakmanschap in het
beroepsonderwijs vergroot dient te worden. De kwaliteit van het onderwijs moet verder
bevorderd worden vindt 76% en 60% vindt dat de uitval van leerlingen uit het onderwijs
verkleind dient te worden.
Einde persbericht