Heraangelegde stationsomgeving Neerpelt is klaar voor gebruik
24/03/2006
Wie met het openbaar vervoer naar Neerpelt komt, zal er
gebruiksvriendelijke trein- en busperrons aantreffen. De parking voor
kortparkeren kreeg een eigen plaats in de Stationsstraat zodat
conflicten tussen het autobestuurders en de honderden zachte
weggebruikers die naar de naburige school fietsen, worden vermeden. De
toegankelijkheid voor reizigers met beperkte mobiliteit werd
verbeterd. Een nieuwe overdekte fietsenstalling staat ter beschikking
aan het station. Het verkeersveiliger, toegankelijker en aangenamer
maken van de stationsomgeving is het resultaat van samenwerking tussen
de NMBS-Groep, De Lijn, de gemeente Neerpelt en het Vlaams Gewest.
Het station van Neerpelt beschikte tot nu toe over lage perrons. De
perronhoogte werd aangepast zodat reizigers comfortabel in de trein
kunnen stappen. Door de perronverlenging van 180 naar 270 meter kunnen
treinen zonder lengtebeperkingen, reizigers laten in- en uitstappen.
Mensen met een beperkte mobiliteit (rolstoelgebruikers, veel bagage,
kinderwagen) kunnen aan beiden zijden van het station via een helling
makkelijk het perron bereiken of verlaten. Het station heeft een
mobiele laadhelling, zodat rolstoelreizigers de trein kunnen nemen.
Voor blinden en slechtzienden werden aan alle toegangen in
Stationsstraat en aan de perrons noppentegels gelegd.
De nieuwe stationsomgeving biedt de openbaar-vervoergebruiker meer
comfort. De zachte weggebruiker vindt nu in één knooppunt vlotte
overstapmogelijkheden tussen bus en trein, en een aansluiting op het
recreatief fietsnetwerk Limburg.
Dankzij twee nieuwe, overdekte busperrons vlakbij het station kunnen
reizigers snel overstappen tussen trein en bus. Door het
ARIbus-systeem wachten de bussen op treinen met een kleine vertraging.
Daarnaast werden de busperrons verbreed voor een optimale
toegankelijkheid en verkeersveiliger heraangelegd.
Wie met de fiets komt, kan zijn tweewieler kwijt in de nieuwe,
overdekte fietsenstalling aan het station. Ze biedt plaats aan 170
fietsen. De fietsenrekken zijn zo gebouwd, dat de kans op beschadiging
en diefstal van de fietsen vermindert.
In het verleden was de Stationsstraat een drukke straat waardoor
voetgangers, fietsers, bromfietsers, bussen en autos zich een weg
moesten banen. Voor en na school is het erg druk in de
stationsomgeving wanneer duizend scholieren door deze stationsbuurt
moeten komen. Daarom werd een kiss and ride zone aangelegd voor
kortparkeren naast het station. Door de duidelijke afbakening van deze
zone, ontstaat een overzichtelijk straatbeeld.
Het project in Neerpelt is een voorbeeld van hoe de openbare
vervoerpartners investeren in kwalitatief onthaal van de reizigers.
Meer dan de helft van de globale kostprijs van 1,3 miljoen voor het
toegankelijker, veiliger en aangenamer maken van de stationsomgeving
werd betaald door de openbare vervoerbedrijven. De Lijn investeerde
297.000. De NMBS-Groep betaalde 540.000, waarvan 290.000 door
Infrabel, de beheerder van het Belgisch spoorwegnet en 250.000 door
NMBS-Holding. Om de globale verkeersproblematiek in de Stationsstraat
aan te pakken werd een overeenkomst gesloten met de gemeente Neerpelt
en het Vlaams Gewest.
Aan de achterzijde van het station kunnen reizigers langparkeren op de
voormalige goederenkoer. De NMBS-Holding zal dit najaar deze parking
volledig heraanleggen. Nadat het studiewerk klaar is, kan in mei de
aanvraag voor stedenbouwkundige vergunning worden ingediend. Dit
project zal ongeveer 135.000 kosten.
""
NMBS