NMBS

Heraangelegde stationsomgeving Neerpelt is klaar voor gebruik

24/03/2006

Wie met het openbaar vervoer naar Neerpelt komt, zal er gebruiksvriendelijke trein- en busperrons aantreffen. De parking voor kortparkeren kreeg een eigen plaats in de Stationsstraat zodat conflicten tussen het autobestuurders en de honderden zachte weggebruikers die naar de naburige school fietsen, worden vermeden. De toegankelijkheid voor reizigers met beperkte mobiliteit werd verbeterd. Een nieuwe overdekte fietsenstalling staat ter beschikking aan het station. Het verkeersveiliger, toegankelijker en aangenamer maken van de stationsomgeving is het resultaat van samenwerking tussen de NMBS-Groep, De Lijn, de gemeente Neerpelt en het Vlaams Gewest.

Het station van Neerpelt beschikte tot nu toe over lage perrons. De perronhoogte werd aangepast zodat reizigers comfortabel in de trein kunnen stappen. Door de perronverlenging van 180 naar 270 meter kunnen treinen zonder lengtebeperkingen, reizigers laten in- en uitstappen.

Mensen met een beperkte mobiliteit (rolstoelgebruikers, veel bagage, kinderwagen) kunnen aan beiden zijden van het station via een helling makkelijk het perron bereiken of verlaten. Het station heeft een mobiele laadhelling, zodat rolstoelreizigers de trein kunnen nemen. Voor blinden en slechtzienden werden aan alle toegangen in Stationsstraat en aan de perrons noppentegels gelegd.

De nieuwe stationsomgeving biedt de openbaar-vervoergebruiker meer comfort. De zachte weggebruiker vindt nu in één knooppunt vlotte overstapmogelijkheden tussen bus en trein, en een aansluiting op het recreatief fietsnetwerk Limburg.

Dankzij twee nieuwe, overdekte busperrons vlakbij het station kunnen reizigers snel overstappen tussen trein en bus. Door het ARIbus-systeem wachten de bussen op treinen met een kleine vertraging. Daarnaast werden de busperrons verbreed voor een optimale toegankelijkheid en verkeersveiliger heraangelegd.

Wie met de fiets komt, kan zijn tweewieler kwijt in de nieuwe, overdekte fietsenstalling aan het station. Ze biedt plaats aan 170 fietsen. De fietsenrekken zijn zo gebouwd, dat de kans op beschadiging en diefstal van de fietsen vermindert.

In het verleden was de Stationsstraat een drukke straat waardoor voetgangers, fietsers, bromfietsers, bussen en autos zich een weg moesten banen. Voor en na school is het erg druk in de stationsomgeving wanneer duizend scholieren door deze stationsbuurt moeten komen. Daarom werd een kiss and ride zone aangelegd voor kortparkeren naast het station. Door de duidelijke afbakening van deze zone, ontstaat een overzichtelijk straatbeeld.

Het project in Neerpelt is een voorbeeld van hoe de openbare vervoerpartners investeren in kwalitatief onthaal van de reizigers. Meer dan de helft van de globale kostprijs van 1,3 miljoen voor het toegankelijker, veiliger en aangenamer maken van de stationsomgeving werd betaald door de openbare vervoerbedrijven. De Lijn investeerde 297.000. De NMBS-Groep betaalde 540.000, waarvan 290.000 door Infrabel, de beheerder van het Belgisch spoorwegnet en 250.000 door NMBS-Holding. Om de globale verkeersproblematiek in de Stationsstraat aan te pakken werd een overeenkomst gesloten met de gemeente Neerpelt en het Vlaams Gewest.

Aan de achterzijde van het station kunnen reizigers langparkeren op de voormalige goederenkoer. De NMBS-Holding zal dit najaar deze parking volledig heraanleggen. Nadat het studiewerk klaar is, kan in mei de aanvraag voor stedenbouwkundige vergunning worden ingediend. Dit project zal ongeveer 135.000 kosten.

""