Rail-Tech(r) Conferences 2006
Europoint bv
PERSBERICHT
Rail-Tech(r) Conferences 2006
Twee ééndaagse conferenties over technische rail onderwerpen
Zeist, februari 2006 - In april van dit jaar vindt de eerste editie van Rail-Tech(r)
Conferences 2006 plaats. Deskundigen op het gebied van railinfrastructuur, rollend
materieel, onderdelen, constructie en onderhoudstechnieken ontmoeten elkaar op 5 en 6
april 2006 in EXPO XXI te Amsterdam.
Het programma van Rail-Tech(r) Conferences 2006 beslaat twee dagen waarbij per dag een
specifiek onderwerp aan bod komt. Het thema op 5 april is Challenging Maintenance
Concepts en op 6 april is de conferentie gericht op Regional Rail Systems and New
Technology. De organisatie is verheugd aan te kondigen dat dhr. B.J. Klerk, Voorzitter
van de Europese Infrastructuur Managers (EIM) de openingspresentatie houdt op 5 april.
Daarnaast bevat het programma sprekers van Siemens, Alstom, Bombardier, ÖBB en
Plasser & Theurer. De onderwerpen worden vanuit verschillende internationale
perspectieven belicht aangezien de sprekers uit de volgende landen afkomstig zijn:
Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Verenigd Koninkrijk, België, Zweden en
Nederland. Ook is er voldoende gelegenheid om te netwerken aangezien op beide dagen de
conferentie met een cocktail receptie eindigt die aangeboden wordt door Strukton
Railinfra.
5 april - Challenging Maintenance Concepts
Op de eerste dag van Rail-Tech(r) Conferences 2006 staat het onderhoud van het spoor
centraal. Steeds drukkere spoorlijnen en een streng veiligheidstoezicht maken het
noodzakelijk om tot nieuwe onderhoudsconcepten voor het spoor te komen. De effectief te
besteden werktijd moet omhoog, terwijl het spoor toch langer beschikbaar moet zijn. Deze
tegenstrijdigheid oplossen is een grote uitdaging. Alleen met nieuwe onderhoudsconcepten
van ontwerp tot uitvoering zijn oplossingen mogelijk.
Rail-Tech(r) Conferences 2006 laat (internationale) bedrijven aan het woord, die hun beste
mensen aan het oplossen van deze puzzel hebben gezet. Op diverse plaatsen is de kennis
aanwezig; de kunst is dit bij elkaar te brengen. Onderwerpen die besproken worden zijn:
Slimme manieren om de trein rijdend te houden
Spoorbeveiliging tijdens groot onderhoud
De rol van aannemer, ingenieursbureau en opdrachtgever
Is design en construct ook een mogelijkheid voor spooronderhoud?
Werk met werk maken
Asset management
6 april - Regional Rail Systems and New Technology
Het regionale spoor bevindt zich in de lift. Jarenlang werd aan dit onderdeel van het
spoor weinig aandacht besteed. De toegevoegde waarde ervan werd onvoldoende gezien. De
laatste jaren is dat veranderd. In Nederland bijvoorbeeld worden er nieuwe kansen
gecreëerd door de overdracht van bevoegdheden en geld naar de provincies. Pioniers
als Synthus en NoordNed laten zien dat het anders kan. Door integratie van netwerken en
personeel, instroom van op maat gesneden nieuw materieel en regionaal management werd een
nieuw elan gecreëerd, dat door de reizigers wordt herkend. Een forse reizigersgroei
is het gevolg geweest. De komende jaren komen er ongetwijfeld nog meer regionale
spoorbedrijven bij. Desalniettemin zijn er nog forse problemen. Die concentreren zich
vooral op de beveiligingssystemen en op de plaatsen waar het spoor samen met heavy rail
wordt gebruikt. Nieuwe technieken zullen hierbij een antwoord moeten geven op de
veranderde eisen die het regionale spoor stelt.
Rail-Tech(r) Conferences 2006 gaat in op deze nieuwe technieken. Issues die daarbij aan de
orde komen zijn:
Het veiligheidsdenken op het regionale spoor, standaardisatie noodzakelijk?
ERTMS voor regionaal spoor?
Nieuwe vormen van beheer en onderhoud
Medegebruik van heavy track: probleem of uitdaging?
Nieuw materieel als antwoord
Overgangsvormen tussen heavy en light rail
Succesvolle voorbeelden uit andere landen
Trade show
De Rail-Tech(r) Conferences 2006 worden gehouden in combinatie met een trade show. Op deze
trade show is ruim 500 vierkante meter vloeroppervlak beschikbaar voor zowel standaard
standbouw als eigen standbouw.
Locatie
De Rail-Tech(r) Conferences 2006 vinden plaats in het nieuwe EXPO XXI gebouw. Deze locatie
bevindt zich in het Mahler gebouw te Amsterdam. Het Mahler gebouw ligt op de Zuidas; het
belangrijkste financiële district van Amsterdam, aan de ringweg A10 rond Amsterdam
ter hoogte van het treinstation Amsterdam Zuid/WTC. De luchthaven Schiphol ligt slechts
op 10 minuten rijafstand.
Meer informatie over de conferentie, inclusief het registratieformulier, is beschikbaar
via www.europoint-bv.com/railtechconferences
Noot aan de redactie:
Indien u interesse heeft om dit evenement kosteloos bij te wonen, verzoeken wij u
vriendelijk dit vantevoren aan de organisatie kenbaar te maken. Graag ontvangen wij
daarbij ook een kopie van uw perskaart. Tevens verzoeken wij u vriendelijk dit evenement
op te nemen in de eventuele evenementenkalender van uw (vak)blad of krant. Fotomateriaal
en logos kunnen op aanvraag naar u toegezonden worden.
Europoint Rail-Tech(r) Conferences 2006 zijn een nieuw initiatief van:
Europoint Congress & Exhibition Organisers
Marieke Bouman
Postbus 822
3700 AV ZEIST
Nederland
Tel.: +31 (0)30 6933 489
Fax: +31 (0)30 6917 394
E-mail:mbouman@europoint-bv.com
Web: www.europoint-bv.com/railtechconferences
Europoint organiseert ook de volgende rail gerelateerde evenementen:
- Rail-Tech(r) Europe International Conference & Exhibition. Tweejaarlijks evenement
over rail technologie; de volgende editie vindt plaats op 27-29 maart 2007, Koninklijke
Jaarbeurs Utrecht
- Eurailspeed 2005, 5e World Congress & Exhibition on High Speed Rail, 7-9 november
2005 in Milaan
- EurailForum 2004, 9-10 juni 2004 in San Sebastian
- diverse andere rail conferenties