ChristenUnie
Bijdrage debat Wet bevordering eigen woningbezit
dinsdag 04 april 2006 16:31
Mevrouw Huizinga-Heringa:
Voorzitter. Ik complimenteer de collega's Duivesteijn en Hofstra met
het voorstel tot wijziging van de Wet bevordering eigenwoningbezit.
Deze wet uit 2001 was ook al van hun hand en van die van een aantal
anderen. De wet is in werking getreden met het doel om door middel van
een inkomensafhankelijke bijdrage ook lagere-inkomensgroepen in staat
te stellen om een huis te kopen. Tot nu toe is er echter erg weinig
gebruik gemaakt van de regeling; het aantal verstrekte subsidies staat
in geen verhouding tot de uitvoeringskosten voor het ministerie en de
administratieve lasten van de financiële instellingen. Dit was voor
minister Dekker aanleiding om de wet nog dit jaar te willen intrekken.
Met dit wetsvoorstel proberen de indieners hun wet te verbeteren en op
die manier nieuw leven in te blazen. Mijn fractie deelt de mening van
de indieners dat het gebrek aan succes van de wet voor een belangrijk
deel te verklaren is door de fors gestegen huizenprijzen. Om voor een
koopsubsidie in aanmerking te komen, mag de af te sluiten hypotheek
voor de aanschaf van een koopwoning maximaal EUR105.000 bedragen op
basis van de huidige wet. Voor dit bedrag is het bijna onmogelijk om
nog een huis te kopen, vooral in de duurdere streken van het land; een
kippenhok komt misschien in de richting. De indieners willen daarom
het bereik van de regeling oprekken tot ongeveer EUR169.000, de prijs
die in het kader van het ISV en de woningbouwafspraken onder een
betaalbare koopwoning wordt verstaan, vermeerderd met bijkomende
kosten voor de aanschaf van een nieuwbouwwoning. De inkomensgrens
wordt verschoven van de huursubsidiegrens naar EUR37700, het inkomen
dat nodig is om op basis van de NHG-normen een hypothecaire lening van
EUR169.000 te kunnen afsluiten.
Voor starters op de woningmarkt wordt het steeds moeilijker om een
huis te kopen. Een subsidieregeling kan een nuttig instrument zijn om
het voor starters gemakkelijker te maken om de aanschaf van een eigen
woning te kunnen financieren, maar een subsidieregeling biedt geen
oplossing voor de structurele problemen waarmee de woningmarkt te
kampen heeft. Darvoor zijn maatregelen aan de aanbodzijde
noodzakelijk. De indieners van het wetsvoorstel onderkennen dit en
zien de subsidieregeling als aanvulling op maatregelen om het
woningaanbod te vergroten. Mijn fractie wil zich daar nadrukkelijk bij
aansluiten.
Wij zijn van mening dat het wetsvoorstel een bijdrage kan leveren aan
het bevorderen van de doorstroming op de huurwoningmarkt. Het gebrek
aan doorstroming is een van de grootste problemen op die markt. De
subsidieregeling stelt meer mensen in staat om een huis te kopen
waardoor er meer ruimte komt op de huurwoningmarkt. Het is echter de
vraag in welk segment er ruimte komt. Huurders worden door de
aangepaste voorstellen van minister Dekker immers niet gestimuleerd om
te verhuizen van een goedkopere naar een duurdere huurwoning. De
koopsubsidie draagt niet bij aan een oplossing voor de
doorstromingsproblemen wanneer er alleen in het duurdere segment van
de huurwoningmarkt huizen beschikbaar komen voor nieuwe huurders. Ik
krijg hierop graag een reactie van de indieners.
De vraag is of een koopsubsidie het geëigende instrument is om meer
mensen in staat te stellen, een eigen woning te bekostigen. Het is ook
mogelijk om via fiscale maatregelen het eigenwoningbezit te
bevorderen. Ik denk hierbij het fiscaal aftrekbaar maken van de
onderhoudskosten van de eigen woning en het verlagen van het
eigenwoningforfait voor starters. Zijn deze maatregelen niet meer
aangewezen om het eigenwoningbezit te bevorderen?
Mijn fractie heeft aarzelingen over het mogelijk prijsopdrijvend
effect van de financiële ondersteuningsregeling. Door de
subsidieregeling te verruimen, zal de vraag naar koopwoningen in het
desbetreffende marktsegment toenemen. Wat heeft dat voor gevolgen voor
de huizenprijzen? Is daar onderzoek naar gedaan?
Een aantal gemeenten voorziet in startersleningen. De combinatie met
de BEW zorgt voor een stapeling van subsidies. Met het oog op de
doelmatigheid lijkt dit niet gelukkig. Graag krijg ik ook hierop een
reactie van de indieners. Eén van de bezwaren tegen de huidige wet is
dat de aanvraagprocedure te ingewikkeld en bureaucratisch is. Op welke
manier komen de indieners aan deze bezwaren tegemoet?
Voorzitter. Ik wacht de beantwoording met belangstelling af. Het mag
duidelijk zijn dat ik respect en bewondering heb voor dit initiatief.
* 10 april - Treitershow Talpa is smakeloos
* 06 april - Inbreng Algemeen overleg Wet op Onderwijstoezicht
* 05 april - Bijdrage debat Stand van zaken TCI
* 05 april - Bijdrage debat VAO Schuldhulpsanering
Nieuwsarchief: 2006, april