Cap Gemini Nederland



NIEUWSBERICHT

Prologis en capgemini brengen nieuw rapport uit over trends in europese magazijnen

AMSTERDAM -- maart 2006 ­ ProLogis (NYSE: PLD), een internationale leverancier van distributiefaciliteiten en -diensten, en Capgemini, een van de meest toonaangevende aanbieders van consulting, technologie en outsourcing services ter wereld, hebben vandaag de resultaten bekendgemaakt van een nieuw, diepgaand onderzoek naar belangrijke trends in de logistiek- en transportbranche en hoe deze de locatie en het ontwerp van magazijnen beïnvloeden.

Het onderzoek toont onder andere aan dat de opkomst van Midden- en Oost-Europa van grote invloed is op de Europese toevoerketens. Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat magazijnontwikkelaars onder steeds grotere druk staan om hun klanten faciliteiten te bieden die een grote mate van operationele flexibiliteit bieden, in het licht van de snelle veranderingen die in distributienetwerken over het hele continent plaatsvinden.

Bert Angel, Senior Vice President Global Services Europe bij ProLogis zegt er het volgende over: "Dit onderzoek biedt een waardevol inzicht in hoe directeurs van expeditiebedrijven en logistieke dienstverleners hun activiteiten in de supply chain zien, en wat ze van hun makelaars verlangen op het gebied van logistiek onroerend goed in Europa."

"ProLogis heeft zich er de afgelopen jaren voor ingespannen om het begrip binnen onze branche van de wereldwijde logistieke markt te verbeteren," aldus Leonard Sahling, de eerste Vice President Global Research van ProLogis. "Het verheugt ons dat we dit nieuwe rapport hebben afgerond, en we zien ernaar uit om de informatie uit het rapport te delen met onze klanten en zakenpartners."

Volgens Roy Lenders, Vice President Capgemini, dwingt de uitbreiding van de Midden- en Oost-Europese markt samen met de steeds strengere eisen die aan het serviceniveau worden gesteld bedrijven om hun Europese distributienetwerken te regionaliseren. Bij het opzetten van nieuwe distributiecentra opzetten, richten bedrijven zich steeds meer op locaties in de nabijheid van de relevante markt en flexibele magazijnleaseconstructies.

Het onderzoek werd uitgevoerd in het vierde kwartaal van 2005, en omvatte een enquête via Internet onder meer dan 200 directeurs van expeditiebedrijven en logistieke dienstverleners, evenals diepgaande gesprekken en een uitvoerige studie van vakliteratuur. Belangrijke conclusies zijn:

West-Europa blijft het "zwaartepunt" voor bedrijven met distributiefaciliteiten op het vasteland van Europa. Expediteurs en logistieke dienstverleners zetten daarnaast regionale satellietlocaties op in Midden- en Oost-Europa om in te spelen op de snelle economische groei in dat gebied.

Verkorte doorlooptijden en krappere levertijden zorgen voor meer druk op de bedrijven om zich dichter bij de klant te vestigen en genereren een toenemende vraag naar magazijnruimte op strategische vervoersknooppunten.

De hoofdfunctie van magazijnen verandert van basale opslagruimte naar beheer van de goederenstroom. Als gevolg daarvan verwacht 79 procent van de expediteurs en 84 procent van de logistieke dienstverleners in de komende drie jaar over te gaan tot cross-docking in hun faciliteiten of de cross-docking activiteiten uit te breiden.

De toenemende veranderlijkheid in de klantenvraag en servicevereisten vereist een levering van magazijnfaciliteiten die zowel flexibel is in omvang als in locatie. Expediteurs en logistieke dienstverleners kiezen er steeds vaker voor om magazijnruimte te leasen en eisen flexibiliteit in de voorwaarden van hun leasecontract.

Distributiemagazijnen moeten zich bevinden op toplocaties. Het "upgraden" van bestaande, verouderde logistieke panden op strategische locaties kan markten met een beperkt aanbod aan magazijnruimte ontlasten.

Over Capgemini
Capgemini, een van de meest toonaangevende aanbieders van consulting-, technology- en outsourcingdiensten ter wereld, werkt op een unieke manier samen met zijn klanten. Deze werkwijze noemt Capgemini de "Collaborative Business Experience". Door zich te richten op gezamenlijk succes en het behalen van aantoonbare toegevoegde waarde helpt Capgemini bedrijven bij het ontwikkelen van nieuwe groeistrategieën, het optimaal benutten van de mogelijkheden van technologie, en te groeien als gevolg van een krachtige samenwerking. Capgemini heeft wereldwijd ongeveer 61.000 medewerkers in dienst en realiseerde in 2005 een omzet van 6,9 miljard euro. Meer informatie over afzonderlijke disciplines, vestigingen en onderzoek is te vinden op www.nl.capgemini.com

Over ProLogis
ProLogis is de wereldwijde marktleider op het vlak van distributiefaciliteiten en ­diensten. Het bedrijf bezit meer dan 1700 industriële vestigingen en is actief op meer dan 70 markten verspreid over Noord-Amerika, Europa en Azië. ProLogis biedt een totaal nieuwe benadering op het vlak van industrieel vastgoed en het beschikt over het eerste en enige wereldwijd netwerk van distributiefaciliteiten dat ondernemingen in staat stelt om de doorslaggevende toevoerketenactiviteiten van hun bedrijf te stroomlijnen. Meer informatie over ProLogis op: www.prologis.com

---