NIEUWSBERICHT
Prologis en capgemini brengen nieuw rapport uit over trends in europese magazijnen
AMSTERDAM -- maart 2006 ProLogis (NYSE: PLD), een internationale leverancier van
distributiefaciliteiten en -diensten, en Capgemini, een van de meest toonaangevende aanbieders
van consulting, technologie en outsourcing services ter wereld, hebben vandaag de resultaten
bekendgemaakt van een nieuw, diepgaand onderzoek naar belangrijke trends in de logistiek- en
transportbranche en hoe deze de locatie en het ontwerp van magazijnen beïnvloeden.
Het onderzoek toont onder andere aan dat de opkomst van Midden- en Oost-Europa van grote
invloed is op de Europese toevoerketens. Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat
magazijnontwikkelaars onder steeds grotere druk staan om hun klanten faciliteiten te bieden die
een grote mate van operationele flexibiliteit bieden, in het licht van de snelle veranderingen die
in distributienetwerken over het hele continent plaatsvinden.
Bert Angel, Senior Vice President Global Services Europe bij ProLogis zegt er het volgende
over: "Dit onderzoek biedt een waardevol inzicht in hoe directeurs van expeditiebedrijven en
logistieke dienstverleners hun activiteiten in de supply chain zien, en wat ze van hun makelaars
verlangen op het gebied van logistiek onroerend goed in Europa."
"ProLogis heeft zich er de afgelopen jaren voor ingespannen om het begrip binnen onze branche
van de wereldwijde logistieke markt te verbeteren," aldus Leonard Sahling, de eerste Vice
President Global Research van ProLogis. "Het verheugt ons dat we dit nieuwe rapport hebben
afgerond, en we zien ernaar uit om de informatie uit het rapport te delen met onze klanten en
zakenpartners."
Volgens Roy Lenders, Vice President Capgemini, dwingt de uitbreiding van de Midden- en
Oost-Europese markt samen met de steeds strengere eisen die aan het serviceniveau worden
gesteld bedrijven om hun Europese distributienetwerken te regionaliseren. Bij het opzetten van
nieuwe distributiecentra opzetten, richten bedrijven zich steeds meer op locaties in de nabijheid
van de relevante markt en flexibele magazijnleaseconstructies.
Het onderzoek werd uitgevoerd in het vierde kwartaal van 2005, en omvatte een enquête via
Internet onder meer dan 200 directeurs van expeditiebedrijven en logistieke dienstverleners,
evenals diepgaande gesprekken en een uitvoerige studie van vakliteratuur. Belangrijke
conclusies zijn:
West-Europa blijft het "zwaartepunt" voor bedrijven met distributiefaciliteiten op het
vasteland van Europa. Expediteurs en logistieke dienstverleners zetten daarnaast regionale
satellietlocaties op in Midden- en Oost-Europa om in te spelen op de snelle economische
groei in dat gebied.
Verkorte doorlooptijden en krappere levertijden zorgen voor meer druk op de bedrijven om
zich dichter bij de klant te vestigen en genereren een toenemende vraag naar magazijnruimte
op strategische vervoersknooppunten.
De hoofdfunctie van magazijnen verandert van basale opslagruimte naar beheer van de
goederenstroom. Als gevolg daarvan verwacht 79 procent van de expediteurs en 84 procent
van de logistieke dienstverleners in de komende drie jaar over te gaan tot cross-docking in
hun faciliteiten of de cross-docking activiteiten uit te breiden.
De toenemende veranderlijkheid in de klantenvraag en servicevereisten vereist een levering
van magazijnfaciliteiten die zowel flexibel is in omvang als in locatie. Expediteurs en
logistieke dienstverleners kiezen er steeds vaker voor om magazijnruimte te leasen en eisen
flexibiliteit in de voorwaarden van hun leasecontract.
Distributiemagazijnen moeten zich bevinden op toplocaties. Het "upgraden" van bestaande,
verouderde logistieke panden op strategische locaties kan markten met een beperkt aanbod
aan magazijnruimte ontlasten.
Over Capgemini
Capgemini, een van de meest toonaangevende aanbieders van consulting-, technology- en
outsourcingdiensten ter wereld, werkt op een unieke manier samen met zijn klanten. Deze
werkwijze noemt Capgemini de "Collaborative Business Experience". Door zich te richten op
gezamenlijk succes en het behalen van aantoonbare toegevoegde waarde helpt Capgemini
bedrijven bij het ontwikkelen van nieuwe groeistrategieën, het optimaal benutten van de
mogelijkheden van technologie, en te groeien als gevolg van een krachtige samenwerking.
Capgemini heeft wereldwijd ongeveer 61.000 medewerkers in dienst en realiseerde in 2005 een
omzet van 6,9 miljard euro. Meer informatie over afzonderlijke disciplines, vestigingen en
onderzoek is te vinden op www.nl.capgemini.com
Over ProLogis
ProLogis is de wereldwijde marktleider op het vlak van distributiefaciliteiten en diensten. Het
bedrijf bezit meer dan 1700 industriële vestigingen en is actief op meer dan 70 markten verspreid
over Noord-Amerika, Europa en Azië. ProLogis biedt een totaal nieuwe benadering op het vlak
van industrieel vastgoed en het beschikt over het eerste en enige wereldwijd netwerk van
distributiefaciliteiten dat ondernemingen in staat stelt om de doorslaggevende
toevoerketenactiviteiten van hun bedrijf te stroomlijnen. Meer informatie over ProLogis op:
www.prologis.com
---
Cap Gemini Nederland