Gemeente Thorn
6 april 2006
Gemeentelijke verklaring omtrent inkomen en vermogen vervalt met ingang
van 1 april 2006
Geen verklaring
Burgers die gebruik willen maken van gesubsidieerde rechtsbijstand
hebben vanaf 1 april 2006 geen verklaring omtrent inkomen en vermogen
meer nodig. Dit is het gevolg van een wijziging van de Wet op de
rechtsbijstand die op die datum in werking treedt.
Hiermee vervalt dus ook een taak voor de gemeente/sociale dienst.
De raden voor rechtsbijstand die de wet uitvoeren, gaan zelf de
financiële gegevens van de aanvrager en de eventuele partner langs
elektronische weg opvragen bij de belastingdienst.
Hierbij wordt gebruik gemaakt van het sofinummer (in de toekomst
burgerservicenummer genaamd) van de aanvrager. Deze zal het eigen
sofinummer, maar ook dat van de eventuele partner, aan de raad moeten
overleggen. Alvorens de financiële gegevens door de raad bij de
belastingdienst worden opgevraagd, worden het sofinummer en de
persoonsgegevens elektronisch door de raad gecontroleerd bij de
Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens.
Deze werkwijze is mogelijk geworden doordat de inkomens- en
vermogentoets met ingang van dezelfde datum zal worden uitgevoerd op
basis van het fiscale inkomen en vermogen, zoals dat bij alle andere
inkomensafhankelijke regelingen het geval is (zorg, huur en
kinderopvang).
Het nieuwe inkomensbegrip
Voor wat betreft het inkomen betekent dit, dat op basis van het
verzamelinkomen wordt getoetst of de burger aanspraak heeft op
gesubsidieerde rechtsbijstand en zo ja, wat dan de hoogte is van de
eigen bijdrage.
Het verzamelinkomen is het totaal van het inkomen uit werk en woning
(box 1), uit aanmerkelijk belang (box 2) en uit vermogen (box 3).
Indien iemand geen aangifte hoeft te doen, wordt uitgegaan van het
belastbaar loon. Op het van de belastingdienst verkregen inkomen
worden door de raad geen correcties meer toegepast.
Het nieuwe vermogensbegrip
Ten aanzien van het vermogen wordt aansluiting gezocht bij de
gemiddelde rendementsgrondslag, het fiscale vermogensbegrip uit de Wet
op de inkomstenbelasting.
Indien dit vermogen c.q. de grondslag meer bedraagt dan het
heffingvrije vermogen, bestaat geen aanspraak op gesubsidieerde
rechtsbijstand. Het heffingvrije vermogen bedraagt in 2006 .19.698,00
per persoon.
Indien de aanvrager minderjarige kinderen heeft, wordt het
heffingvrije vermogen verhoogd met een kindertoeslag van .2.631,00 per
kind.Ook voor personen van 65 jaar en ouder geldt onder voorwaarden
een hoger heffingvrij vermogen.
Het nieuwe vermogensbegrip wijkt af van het huidige. Zo blijft bijv.
de eigen woning als vermogen buiten beschouwing, omdat deze geen
onderdeel uitmaakt van de gemiddelde rendementsgrondslag. Ook hier
geldt dat door de raad geen correcties worden uitgevoerd op de van de
belastingdienst verkregen gegevens.
Het peiljaar
Bij de beoordeling van een aanvraag wordt uitgegaan van het inkomen en
vermogen in het zogenaamde peiljaar. Dat is het tweede kalenderjaar,
dat voorafgaat aan het jaar waarin de aanvraag om gesubsidieerde
rechtsbijstand wordt ingediend (ook wel aangeduid als T2). Het
voordeel hiervan is dat dit inkomen bij de belastingdienst bekend is
en dat geen schattingen hoeven te worden gemaakt die later mogelijk
weer zouden moeten worden herzien. Daarmee staat dus ook de beslissing
van de raad c.q. de opgelegde eigen bijdrage in de meeste gevallen
direct vast.
Peiljaarverlegging
Aangezien het actuele inkomen en vermogen lager kunnen zijn dan het
inkomen en vermogen in het peiljaar, is in de wet de mogelijkheid van
peiljaarverlegging opgenomen. Een verzoek om peiljaarverlegging moet
worden ingediend binnen 6 weken na de beslissing van de raad voor
rechtsbijstand inzake de aanvraag om gesubsidieerde rechtsbijstand.
In het geval om peiljaarverlegging is verzocht, maakt de raad een
schatting van het verzamelinkomen en het vermogen in het jaar van de
aanvraag, zowel van de aanvrager als de partner. Dit op basis van een
door de aanvrager in te vullen formulier, dat bij de raden voor
rechtsbijstand dient te worden aangevraagd. Het verzoek kan door de
raad slechts worden gehonoreerd als er sprake is van een terugval in
inkomen en vermogen met ten minste 15% ten opzichte van het peiljaar.
Dat criterium geldt niet, indien de primaire aanvraag is afgewezen,
omdat inkomen en/of vermogen de bovengrens overschreed. In zon geval
kan om peiljaarverlegging worden verzocht, indien de rechtzoekende
meent dat hij in het jaar van de aanvraag wel in aanmerking komt. Een
publieksbrochure van het ministerie van Justitie, getiteld Hoe vraagt
u gesubsidieerde rechtsbijstand of mediation aan? is inmiddels
uitgebracht.
Meer informatie
Voor meer informatie of downloaden van de genoemde folder? zie
www.rvr.org en www.postbus51.nl.
UITVOERING VAN TOERISTISCHE PROJECTEN IN 2006
Projecten
De gemeenten Heel, Maasbracht en Thorn gaan dit jaar gezamenlijk een
aantal projecten uitvoeren op toeristisch-recreatief gebied. Hierbij
wordt samenwerking gezocht met het Samenwerkingsverband Maasplassen en
gemeenten in de regio. Het gaat hierbij onder meer om het realiseren
van toeristische bewegwijzering voor de recreatievaart, het opzetten
(c.q. updaten) van één toeristische-recreatieve website Maasplassen,
het ontwikkelen van een grensoverschrijdende fietsroute en het
samenstellen van arrangementen. De hertog van Malbroek zal hierbij als
promotiefiguur fungeren.
Strategische visie
Dit alles staat in een strategische visie voor de Zuidelijke
Maasplassen, uitgevoerd door studenten van de Hogeschool Zuyd. Het
rapport is in Thorn tijdens de raadsvergadering van donderdag 16
februari jl. vastgesteld. Door de provincie Limburg is voor zowel het
onderzoek als de uitvoering van de projecten een bedrag van .25.000,00
beschikbaar gesteld, onder voorwaarde dat iedere gemeente nog eens
.5000,00 zal bijdragen.
Aanbevelingen
De studenten van de Hogeschool Zuyd doen nog meer aanbevelingen op
toeristisch gebied in het rapport. Zij adviseren een intensieve
marktwerking; gedacht wordt aan erfgoedlogies, zorgtoerisme, en
agrotoerisme. Maar ook het stimuleren van een evenementenbeleid wordt
aanbevolen. Binnen de drie gemeenten speelt het verenigingsleven en de
muziek een belangrijke rol. Een mogelijkheid is dit te verbinden tot
één grootschalig evenement.
Ook adviseren de studenten samenwerking met omliggende gemeenten en de
Regio VVV. Om de huidige doelgroepen, jonge gezinnen en
medioren/senioren, te prikkelen langer in het gebied te verblijven, is
samenwerking tussen ondernemers en gemeenten een pré. Verder blijken
toeristen en bevolking behoefte te hebben aan slechtweeraccommodaties.
De studenten stellen bovendien nog een aantal andere maatregelen voor,
die het toeristisch produkt van de gemeenten Heel, Maasbracht en Thorn
moet verbeteren en de verblijfsduur moet verlengen.
Behoud leefbare kernen
De uitgangspunten voor de strategische visie is het benutten van de
strategische ligging aan de Maas, waarbij kwaliteitstoerisme wordt
verkozen boven massatoerisme. Behoud van leefbare kernen is hierbij
één uitgangspunt.