Gemeente Thorn


6 april 2006

Gemeentelijke verklaring omtrent inkomen en vermogen vervalt met ingang van 1 april 2006
Geen verklaring
Burgers die gebruik willen maken van gesubsidieerde rechtsbijstand hebben vanaf 1 april 2006 geen verklaring omtrent inkomen en vermogen meer nodig. Dit is het gevolg van een wijziging van de Wet op de rechtsbijstand die op die datum in werking treedt. Hiermee vervalt dus ook een taak voor de gemeente/sociale dienst. De raden voor rechtsbijstand die de wet uitvoeren, gaan zelf de financiële gegevens van de aanvrager en de eventuele partner langs elektronische weg opvragen bij de belastingdienst. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het sofinummer (in de toekomst burgerservicenummer genaamd) van de aanvrager. Deze zal het eigen sofinummer, maar ook dat van de eventuele partner, aan de raad moeten overleggen. Alvorens de financiële gegevens door de raad bij de belastingdienst worden opgevraagd, worden het sofinummer en de persoonsgegevens elektronisch door de raad gecontroleerd bij de Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens. Deze werkwijze is mogelijk geworden doordat de inkomens- en vermogentoets met ingang van dezelfde datum zal worden uitgevoerd op basis van het fiscale inkomen en vermogen, zoals dat bij alle andere inkomensafhankelijke regelingen het geval is (zorg, huur en kinderopvang).

Het nieuwe inkomensbegrip
Voor wat betreft het inkomen betekent dit, dat op basis van het verzamelinkomen wordt getoetst of de burger aanspraak heeft op gesubsidieerde rechtsbijstand en zo ja, wat dan de hoogte is van de eigen bijdrage.
Het verzamelinkomen is het totaal van het inkomen uit werk en woning (box 1), uit aanmerkelijk belang (box 2) en uit vermogen (box 3). Indien iemand geen aangifte hoeft te doen, wordt uitgegaan van het belastbaar loon. Op het van de belastingdienst verkregen inkomen worden door de raad geen correcties meer toegepast.

Het nieuwe vermogensbegrip
Ten aanzien van het vermogen wordt aansluiting gezocht bij de gemiddelde rendementsgrondslag, het fiscale vermogensbegrip uit de Wet op de inkomstenbelasting.
Indien dit vermogen c.q. de grondslag meer bedraagt dan het heffingvrije vermogen, bestaat geen aanspraak op gesubsidieerde rechtsbijstand. Het heffingvrije vermogen bedraagt in 2006 .19.698,00 per persoon.
Indien de aanvrager minderjarige kinderen heeft, wordt het heffingvrije vermogen verhoogd met een kindertoeslag van .2.631,00 per kind.Ook voor personen van 65 jaar en ouder geldt onder voorwaarden een hoger heffingvrij vermogen.
Het nieuwe vermogensbegrip wijkt af van het huidige. Zo blijft bijv. de eigen woning als vermogen buiten beschouwing, omdat deze geen onderdeel uitmaakt van de gemiddelde rendementsgrondslag. Ook hier geldt dat door de raad geen correcties worden uitgevoerd op de van de belastingdienst verkregen gegevens.

Het peiljaar
Bij de beoordeling van een aanvraag wordt uitgegaan van het inkomen en vermogen in het zogenaamde peiljaar. Dat is het tweede kalenderjaar, dat voorafgaat aan het jaar waarin de aanvraag om gesubsidieerde rechtsbijstand wordt ingediend (ook wel aangeduid als T2). Het voordeel hiervan is dat dit inkomen bij de belastingdienst bekend is en dat geen schattingen hoeven te worden gemaakt die later mogelijk weer zouden moeten worden herzien. Daarmee staat dus ook de beslissing van de raad c.q. de opgelegde eigen bijdrage in de meeste gevallen direct vast.

Peiljaarverlegging
Aangezien het actuele inkomen en vermogen lager kunnen zijn dan het inkomen en vermogen in het peiljaar, is in de wet de mogelijkheid van peiljaarverlegging opgenomen. Een verzoek om peiljaarverlegging moet worden ingediend binnen 6 weken na de beslissing van de raad voor rechtsbijstand inzake de aanvraag om gesubsidieerde rechtsbijstand. In het geval om peiljaarverlegging is verzocht, maakt de raad een schatting van het verzamelinkomen en het vermogen in het jaar van de aanvraag, zowel van de aanvrager als de partner. Dit op basis van een door de aanvrager in te vullen formulier, dat bij de raden voor rechtsbijstand dient te worden aangevraagd. Het verzoek kan door de raad slechts worden gehonoreerd als er sprake is van een terugval in inkomen en vermogen met ten minste 15% ten opzichte van het peiljaar. Dat criterium geldt niet, indien de primaire aanvraag is afgewezen, omdat inkomen en/of vermogen de bovengrens overschreed. In zon geval kan om peiljaarverlegging worden verzocht, indien de rechtzoekende meent dat hij in het jaar van de aanvraag wel in aanmerking komt. Een publieksbrochure van het ministerie van Justitie, getiteld Hoe vraagt u gesubsidieerde rechtsbijstand of mediation aan? is inmiddels uitgebracht.

Meer informatie
Voor meer informatie of downloaden van de genoemde folder? zie www.rvr.org en www.postbus51.nl.

UITVOERING VAN TOERISTISCHE PROJECTEN IN 2006
Projecten
De gemeenten Heel, Maasbracht en Thorn gaan dit jaar gezamenlijk een aantal projecten uitvoeren op toeristisch-recreatief gebied. Hierbij wordt samenwerking gezocht met het Samenwerkingsverband Maasplassen en gemeenten in de regio. Het gaat hierbij onder meer om het realiseren van toeristische bewegwijzering voor de recreatievaart, het opzetten (c.q. updaten) van één toeristische-recreatieve website Maasplassen, het ontwikkelen van een grensoverschrijdende fietsroute en het samenstellen van arrangementen. De hertog van Malbroek zal hierbij als promotiefiguur fungeren.

Strategische visie
Dit alles staat in een strategische visie voor de Zuidelijke Maasplassen, uitgevoerd door studenten van de Hogeschool Zuyd. Het rapport is in Thorn tijdens de raadsvergadering van donderdag 16 februari jl. vastgesteld. Door de provincie Limburg is voor zowel het onderzoek als de uitvoering van de projecten een bedrag van .25.000,00 beschikbaar gesteld, onder voorwaarde dat iedere gemeente nog eens .5000,00 zal bijdragen.

Aanbevelingen
De studenten van de Hogeschool Zuyd doen nog meer aanbevelingen op toeristisch gebied in het rapport. Zij adviseren een intensieve marktwerking; gedacht wordt aan erfgoedlogies, zorgtoerisme, en agrotoerisme. Maar ook het stimuleren van een evenementenbeleid wordt aanbevolen. Binnen de drie gemeenten speelt het verenigingsleven en de muziek een belangrijke rol. Een mogelijkheid is dit te verbinden tot één grootschalig evenement.
Ook adviseren de studenten samenwerking met omliggende gemeenten en de Regio VVV. Om de huidige doelgroepen, jonge gezinnen en medioren/senioren, te prikkelen langer in het gebied te verblijven, is samenwerking tussen ondernemers en gemeenten een pré. Verder blijken toeristen en bevolking behoefte te hebben aan slechtweeraccommodaties. De studenten stellen bovendien nog een aantal andere maatregelen voor, die het toeristisch produkt van de gemeenten Heel, Maasbracht en Thorn moet verbeteren en de verblijfsduur moet verlengen.

Behoud leefbare kernen
De uitgangspunten voor de strategische visie is het benutten van de strategische ligging aan de Maas, waarbij kwaliteitstoerisme wordt verkozen boven massatoerisme. Behoud van leefbare kernen is hierbij één uitgangspunt.