Gemeente Heerhugowaard
Eindrapport ombudscommissie
De gemeentelijke ombudscommissie heeft een aantal klachten gegrond
verklaard over de huisbezoeken van de bijstandsconsulenten van Sociale
Zaken
Foto van balie Sociale Zaken
De gemeentelijke ombudscommissie heeft een aantal klachten gegrond
verklaard over de huisbezoeken van de bijstandsconsulenten van Sociale
Zaken.
De klachten richtten zich onder andere tegen de wijze waarop
bijstandsconsulenten huisbezoeken verrichten, schending van de privacy
en onbehoorlijke bejegening van cliënten van de afdeling Sociale
Zaken.
Het college heeft vanwege deze klachten destijds meteen maatregelen
genomen. Er is een intensief controletraject vastgesteld en de
protocollen voor de controles van de consulenten zijn verscherpt.
Sindsdien zijn klachten op dit terrein uitgebleven.
Ook heeft de gemeente vorig jaar een klanttevredenheidsonderzoek laten
verrichten onder alle bijstandsklanten. De gemeente Heerhugowaard
heeft hiervoor van de cliënten een gemiddeld rapportcijfer 7.3
gekregen, wat afgezet tegen het landelijk gemiddelde van een 7.0 goed
is te noemen.
4-4-2006