Gemeente Heerhugowaard


Eindrapport ombudscommissie

De gemeentelijke ombudscommissie heeft een aantal klachten gegrond verklaard over de huisbezoeken van de bijstandsconsulenten van Sociale Zaken

Foto van balie Sociale Zaken

De gemeentelijke ombudscommissie heeft een aantal klachten gegrond verklaard over de huisbezoeken van de bijstandsconsulenten van Sociale Zaken.

De klachten richtten zich onder andere tegen de wijze waarop bijstandsconsulenten huisbezoeken verrichten, schending van de privacy en onbehoorlijke bejegening van cliënten van de afdeling Sociale Zaken.

Het college heeft vanwege deze klachten destijds meteen maatregelen genomen. Er is een intensief controletraject vastgesteld en de protocollen voor de controles van de consulenten zijn verscherpt. Sindsdien zijn klachten op dit terrein uitgebleven.

Ook heeft de gemeente vorig jaar een klanttevredenheidsonderzoek laten verrichten onder alle bijstandsklanten. De gemeente Heerhugowaard heeft hiervoor van de cliënten een gemiddeld rapportcijfer 7.3 gekregen, wat afgezet tegen het landelijk gemiddelde van een 7.0 goed is te noemen.

4-4-2006