Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Verspilling van geneesmiddelen

Kamerstuk, 4-4-2006

De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

GMT/VDG 2659160

4 april 2006

In antwoord op vragen van het lid Buijs (CDA) van 10 oktober 2005 (2050601150) heb ik toegezegd de Kamer te informeren of en zo ja welke acties er ondernomen moeten worden naar aanleiding van het rapport `Verspilling van geneesmiddelen'. Dit rapport is in januari 2006 uitgebracht door DGV, Nederlands instituut voor verantwoord medicijngebruik, FTTO Gelderse Vallei en SIR Institute for Pharmacy Practice and Policy. Met deze brief doe ik mijn toezegging gestand.

Inleiding
Het rapport `Verspilling van geneesmiddelen' is een vervolg op een 10 jaar geleden gehouden onderzoek `Verspilling, veel voorgeschreven, maar niet gebruikte geneesmiddelen' van Blom et al. Onder Verspilling van geneesmiddelen wordt in dit rapport verstaan dat gebruikers van geneesmiddelen die aan hen zijn voorgeschreven, deze niet volledig gebruiken maar een deel daarvan of alles overhouden. De geneesmiddelen worden afgevoerd naar de apotheek of chemokar/klein chemisch afvaldepot of komen terecht in vuilnis of riool. Uit het huidige onderzoek blijkt, net als uit het onderzoek van 10 jaar geleden, dat de waarde van teruggebrachte geneesmiddelen ongeveer 3,2 % van de uitgaven aan geneesmiddelen omvat.

Hieronder geef ik een korte samenvatting van de aanbevelingen uit het rapport en van de bijbehorende (reeds in gang gezette) interventies.

Aanbevelingen rapport en interventies

Aanbeveling 1
Schrijf relatief dure geneesmiddelen niet onnodig veel voor. Er zijn geen duidelijke geneesmiddelcategorieën gevonden waar sprake was van overmatige verspilling. Wel is opvallend dat een relatief klein aantal middelen verantwoordelijk is voor het grootste deel van de verspilling.
Voorbeelden uit het onderzoek zijn interferon, HT3-antagonisten, combinaties van inhalatiecorticosteroïden, groeihormoon en enkele weesgeneesmiddelen. Het zou zinvol kunnen zijn om nadere regels voor de vergoeding van dergelijke middelen vast te stellen.

Reactie
Als er per keer weinig dure geneesmiddelen worden voorgeschreven of meegegeven, dan is de kans kleiner dat geneesmiddelen verspild worden. Bij therapieën van EUR 15.000 per patiënt per jaar, bijv. het dure groeihormoon, zijn de kosten wekelijks rond de EUR 300. Uit doelmatigheidsoogpunt kan het best zinvol zijn om wekelijks zo'n middel uit te leveren. We zien ook dat voor dit soort middelen ook landelijk opererende apotheekservices ontstaan die wekelijks of tweewekelijks bij de patiënt deze middelen uitleveren. Ik ben het met de aanbeveling van het rapport eens dat doelmatigheidswinst is te behalen door zorgvuldig om te gaan met de hoeveelheid doseringen die per keer worden afgeleverd. Het Verstrekkingenbesluit ziekenfondsverzekering bevatte een bepaling over de maximale perioden waarover geneesmiddelen voor rekening van de ziekenfondsverzekering mochten worden afgeleverd. Deze doelmatigheidsbepaling is bij de Zorgverzekeringswet een bevoegdheid van de zorgverzekeraar geworden. Ik verwacht dat zorgverzekeraars deze verantwoordelijkheid op zullen pakken omdat hier relatief eenvoudig doelmatigheidswinst is te behalen.

Aanbeveling 2
Communiceer richting de voorschrijvers dat veel klachten vanzelf overgaan en dat daarom gepaste terughoudendheid op zijn plaats is bij het voorschrijven.

Interventie
In de VWS-nieuwsbrieven die elk kwartaal via de Stichting DGV naar de zorgverleners worden gestuurd, zal de komende tijd extra aandacht worden besteed aan `gepaste terughoudendheid bij het voorschrijven van (bepaalde) geneesmiddelen'.

Aanbeveling 3
Verbeter de communicatie tussen voorschrijvers onderling. In meerdere gevallen bleven relatief dure geneesmiddelen over na het switchen van geneesmiddelen tussen eerste en tweede lijn. In sommige gevallen waren hier goede redenen voor, in andere gevallen niet. Interventie
In samenwerking met de Stichting DGV is het programma Farmacoketenontwikkeling ontworpen. Onder farmacoketenontwikkeling wordt verstaan al die activiteiten die een soepele transfer van de patiënt door de zorgketen op het gebied van medicatie bevorderen. Kort gezegd houdt dit programma in dat regionale samenwerkingsverbanden projecten kunnen indienen die de farmacoketenontwikkeling bevorderen. De afstemming tussen 1e en 2e lijn staat hierin centraal. De betrokken koepelorganisaties worden nauw betrokken bij de selectie van de projecten.

Aanbeveling 4
Geef voorlichting aan de gebruikers van geneesmiddelen over de kosten van het onnodig niet gebruiken van geneesmiddelen.

Interventie
Sinds 1 januari 2005 staat de prijs op de verpakking van een geneesmiddel vermeld. Ook de website medicijnkosten.nl speelt een rol bij het kostenbewuster maken van de gebruiker van een geneesmiddel.

Aanbeveling 5
Verbeter de therapietrouw. Het ligt voor de hand dat er een relatie is tussen restanten geneesmiddelen en therapie-ontrouw.

Interventie
Ter verbetering van de therapietrouw zet ik de komende jaren in op de volgende onderwerpen:

- afstemming tussen zorgverleners onderling (programma Farmacoketenontwikkeling landelijke verspreiding best practices `therapietrouw');

- empowerment patiënt (folder over correct lezen bijsluiter, verspreiding best practice `train de trainer' van de reumapatiëntenbond) ;

- samenspraak tussen patiënt en zorgverlener (verkennende studie naar geschiktheid Engelse concordance-model voor Nederlandse situatie);
- technische oplossingen (b.v. versimpelen doseerregime);
- geheugensteuntjes (b.v. via sms of email). Bovengenoemde onderwerpen heb ik in samenspraak met betrokken koepels en kennisinstituten vastgesteld. Ook de verdere uitwerking van de onderwerpen zal in nauw overleg met hen gebeuren.

De Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,

H. Hoogervorst