Persbericht
30 maart 2006

Van Allah tot Prada

FORUM-onderzoek naar trends onder jonge Marokkanen en Turken

Persuitnodiging
Utrecht, 28 maart 2006

Op maandag 3 april presenteert FORUM, Instituut voor Multiculturele Ontwikkeling, in de Balie in Amsterdam het onderzoek Van Allah tot Prada. Identiteit, leefstijl en geloofsbeleving van jonge Marokkanen en Turken. Het onderzoek is het startpunt van een jaarlijkse monitor, waarin FORUM verslag doet van ontwikkelingen en trends onder jonge moslims. De burgemeester van Amsterdam, Job Cohen neemt het eerste exemplaar van de publicatie in ontvangst.

Hoe staan jonge Marokkanen en Turken in het leven? Hoe combineren zij de verwachtingen van familie met hun eigen voorkeuren? Welke rol speelt de islam hierbij? En zien ze hun toekomst met vertrouwen tegemoet? Deze en andere vragen staan centraal in het FORUM-onderzoek naar de zoektocht van (moslim)jongeren naar een eigen identiteit. Met dit jaarlijkse onderzoek, dat wordt uitgevoerd door de Universiteit van Amsterdam, wil FORUM vroegtijdig trends in opvattingen, belevingen en gedragingen van deze jongeren signaleren, volgen en duiden.

Van Allah tot Prada maakt duidelijk dat achter de term moslimjongeren een ongelooflijke verscheidenheid in gedrag en houding schuilgaat. De jongeren houden er zeer diverse denkbeelden op na als het gaat over bijvoorbeeld vrije tijd en uitgaan, toekomstbeleving, religie, familie, relaties en beeldvorming. Tegelijkertijd zijn er ook onderlinge overeenkomsten, aan de hand waarvan het onderzoek vijf verschillende typen jongeren onderscheidt: conformisten, neo-orthodoxen, flexibelen, hedonisten en escapisten.
Een kleine greep uit de bevindingen: de meeste jongeren volgen nauwgezet de mode en maken bijvoorbeeld onderscheid tussen zogeheten 'hipperds', 'slickers' en 'gettoboys'. Internet wordt steeds populairder, niet alleen met betrekking tot vragen over het geloof, maar ook om contacten te leggen, (geheime) afspraakjes te regelen en taboeonderwerpen te bespreken. En hoewel een deel van de moslimjongeren als gevolg van de heersende negatieve beeldvorming zich minder prettig voelt in Nederland, voelen de meesten zich niet belemmerd in hun maatschappelijk functioneren. Een deel van de jongeren is juist extra gemotiveerd om succesvol te worden.

Locatie
De Balie, de Salon, Kleine Gartmanplantsoen 10, Amsterdam

Datum en tijd
Maandag 3 april 2006, 17.30 tot 19.00 uur

Programma
17.30 uur Inloop

17.45 Opening door Sadik Harchaoui: Het waarom, de waarde van het onderzoek en het vervolg

18.00 Burgemeester Job Cohen van Amsterdam neemt eerste exemplaar in ontvangst

18.10 Toelichting door Dirk J. Korf, onderzoeker bij de Universiteit van Amsterdam

18.30 Mogelijkheid om vragen te stellen

19.00 Afsluiting

Meer informatie
Mieke Wouters
persvoorlichter
tel.: 030 297 42 13
of 06 233 647 89
e-mail: m.wouters@forum.nl

Van Allah tot Prada
Meer info over de publicatie >

Homepage FORUM | Persberichten

© FORUM, 2006

Persuitnodiging
Utrecht, 28 maart 2006

Op maandag 3 april presenteert FORUM, Instituut voor Multiculturele Ontwikkeling, in de Balie in Amsterdam het onderzoek Van Allah tot Prada. Identiteit, leefstijl en geloofsbeleving van jonge Marokkanen en Turken. Het onderzoek is het startpunt van een jaarlijkse monitor, waarin FORUM verslag doet van ontwikkelingen en trends onder jonge moslims. De burgemeester van Amsterdam, Job Cohen neemt het eerste exemplaar van de publicatie in ontvangst.

Hoe staan jonge Marokkanen en Turken in het leven? Hoe combineren zij de verwachtingen van familie met hun eigen voorkeuren? Welke rol speelt de islam hierbij? En zien ze hun toekomst met vertrouwen tegemoet? Deze en andere vragen staan centraal in het FORUM-onderzoek naar de zoektocht van (moslim)jongeren naar een eigen identiteit. Met dit jaarlijkse onderzoek, dat wordt uitgevoerd door de Universiteit van Amsterdam, wil FORUM vroegtijdig trends in opvattingen, belevingen en gedragingen van deze jongeren signaleren, volgen en duiden.

Van Allah tot Prada maakt duidelijk dat achter de term moslimjongeren een ongelooflijke verscheidenheid in gedrag en houding schuilgaat. De jongeren houden er zeer diverse denkbeelden op na als het gaat over bijvoorbeeld vrije tijd en uitgaan, toekomstbeleving, religie, familie, relaties en beeldvorming. Tegelijkertijd zijn er ook onderlinge overeenkomsten, aan de hand waarvan het onderzoek vijf verschillende typen jongeren onderscheidt: conformisten, neo-orthodoxen, flexibelen, hedonisten en escapisten.
Een kleine greep uit de bevindingen: de meeste jongeren volgen nauwgezet de mode en maken bijvoorbeeld onderscheid tussen zogeheten 'hipperds', 'slickers' en 'gettoboys'. Internet wordt steeds populairder, niet alleen met betrekking tot vragen over het geloof, maar ook om contacten te leggen, (geheime) afspraakjes te regelen en taboeonderwerpen te bespreken. En hoewel een deel van de moslimjongeren als gevolg van de heersende negatieve beeldvorming zich minder prettig voelt in Nederland, voelen de meesten zich niet belemmerd in hun maatschappelijk functioneren. Een deel van de jongeren is juist extra gemotiveerd om succesvol te worden.

Locatie
De Balie, de Salon, Kleine Gartmanplantsoen 10, Amsterdam

Datum en tijd
Maandag 3 april 2006, 17.30 tot 19.00 uur

Programma
17.30 uur Inloop

17.45 Opening door Sadik Harchaoui: Het waarom, de waarde van het onderzoek en het vervolg

18.00 Burgemeester Job Cohen van Amsterdam neemt eerste exemplaar in ontvangst

18.10 Toelichting door Dirk J. Korf, onderzoeker bij de Universiteit van Amsterdam

18.30 Mogelijkheid om vragen te stellen

19.00 Afsluiting

Meer informatie
Mieke Wouters
persvoorlichter
tel.: 030 297 42 13
of 06 233 647 89
e-mail: m.wouters@forum.nl

Van Allah tot Prada
Meer info over de publicatie >