Gemeente Zaanstad

Klachtenjaarverslag 2005

Zaanstad onderzoekt mogelijkheid bemiddeling bij klachten
03-04-2006

B&W hebben het Klachtenjaarverslag 2005 vastgesteld en aangeboden aan de gemeenteraad. Dit jaar zijn 232 klachten bij de gemeente binnen gekomen. In 2004 waren dit er 215. De gemeentelijke diensten met de meeste publiekscontacten kregen de meeste klachten. Burgers klagen het meest over de ondoorzichtigheid en traagheid van procedures en de houding van ambtenaren, aan balie, telefoon of op straat.

Ook in 2005 heeft de gemeente zich ingezet om beter bekend te maken op welke manier burgers een klacht kunnen indienen. Zo is het in 2005 gemakkelijker geworden om een klacht via de website te doen. Middelen die Zaanstad al enige jaren inzet, zijn: regelmatige publicaties in het Zaanstad Journaal, folders, website en het opnemen van de klachtenregeling in de Wie Waar Wat-gids.

Zaanstad wil de komende jaren de serviceverlening verbeteren zodat het aantal `te vermijden' klachten daalt. Voor de komende jaren zijn een aantal doelen geformuleerd die al dit jaar resultaat moeten opleveren:
* Geregistreerde klachten krijgen automatisch ontvangstbevestiging
* 50% van de klagers ontvangt binnen drie weken antwoord en 100% binnen zes weken

* Gerichte trainingen voor ambtenaren die direct contact hebben met het publiek

Zaanstad onderzoekt de mogelijkheid om te gaan werken met vormen van bemiddeling (mediation). Niet alleen om tijdwinst te boeken bij langdurige procedures, maar ook om meer aandacht te besteden aan de emotionele achtergrond van een klacht. Ervaringen elders wijzen uit dat burgers deze vorm van bemiddeling waarderen.

Bovengenoemde acties moeten er aan bijdragen dat Zaanstad in 2006 de binnengekomen klachten sneller en beter kan behandelen en dat de tevredenheid van de burgers over de klachtafhandeling toeneemt.

Het Klachtenjaarverslag 2005 is te downloaden via http://www.zaanstad.nl/repositories/pdfs/Klachtenjaarverslag.pdf

Meer informatie over de klachtenregeling vindt u op: http://www.zaanstad.nl/contact/klachten

Bijgewerkt op 03-04-2006