Nieuwe mobiele geluidmeetposten rondom Schiphol
Nat. lucht- en ruimtevaartlab
Het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) heeft onlangs nieuwe, mobiele
geluidmeetposten in gebruik genomen om nog beter het geluid rondom Schiphol te meten.
Daarnaast hanteert het NLR ook modellen om de geluidbelastingen rondom Schiphol te
berekenen. Hiermee is het NLR nog beter in staat de luchtvaartsector te ondersteunen. De
Commissie Eversdijk heeft namelijk in haar rapport 'Luid, maar duidelijk' gepleit voor
een nieuw handhavingsysteem voor geluidsbelasting rond luchthavens, op basis van meten en
rekenen.
Een voorwaarde voor een nauwkeurige bepaling van de geluidsbelasting is een betrouwbare
meting van geluid op de grond dat veroorzaakt wordt door vliegverkeer.
Het NLR heeft daartoe onlangs zeven mobiele geluidmeetposten aangeschaft. Deze MAMS
(Mobile Acoustic Measuring Stations) zijn via GSM of WLAN-technieken draadloos verbonden
met een centraal meetsysteem. Op elke geluidmeetpost kunnen vier microfoons worden
aangesloten, naast andere apparatuur, zoals een webcam of meteoapparatuur. Met dit
handzame en flexibele meetsysteem kan op een efficiënte manier het geluid gemeten en
geanalyseerd worden op elke willekeurige plek.
MAMS kan ook voor andere doeleinden gebruikt worden. Zo zou het NLR met behulp van MAMS
geluidcertificerende metingen aan gemotoriseerde vliegtuigen kunnen uitvoeren. Volgens de
Nederlandse Luchtvaartwet dienen alle in Nederland geregistreerde vliegtuigen vanaf 1
januari 2007 een geluidcertificaat aan boord te hebben. Ook voor het ministerie van
Defensie kan MAMS worden ingezet. Defensie heeft veel belangstelling voor de mate waarin
helikopters geluid produceren: tijdens missies in de afgelopen jaren in Afghanistan en
Irak bleek geluid van Nederlandse Apache helikopters een effectief tactisch element te
zijn.
Tot slot is ook een deskundige interpretatie van de meetgegevens van groot belang. Het NLR
maakt daarvoor gebruik van geavanceerde dataverwerkingssoftware, waarmee niet alleen op
zeer nauwkeurige wijze het vliegtuiggeluid kan worden gescheiden van achtergrondgeluid,
maar ook individuele geluidbronnen zichtbaar kunnen worden gemaakt.