Nieuwe mobiele geluidmeetposten rondom Schiphol

Nat. lucht- en ruimtevaartlab

Het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) heeft onlangs nieuwe, mobiele geluidmeetposten in gebruik genomen om nog beter het geluid rondom Schiphol te meten. Daarnaast hanteert het NLR ook modellen om de geluidbelastingen rondom Schiphol te berekenen. Hiermee is het NLR nog beter in staat de luchtvaartsector te ondersteunen. De Commissie Eversdijk heeft namelijk in haar rapport 'Luid, maar duidelijk' gepleit voor een nieuw handhavingsysteem voor geluidsbelasting rond luchthavens, op basis van meten en rekenen.

Een voorwaarde voor een nauwkeurige bepaling van de geluidsbelasting is een betrouwbare meting van geluid op de grond dat veroorzaakt wordt door vliegverkeer. Het NLR heeft daartoe onlangs zeven mobiele geluidmeetposten aangeschaft. Deze MAMS (Mobile Acoustic Measuring Stations) zijn via GSM of WLAN-technieken draadloos verbonden met een centraal meetsysteem. Op elke geluidmeetpost kunnen vier microfoons worden aangesloten, naast andere apparatuur, zoals een webcam of meteoapparatuur. Met dit handzame en flexibele meetsysteem kan op een efficiënte manier het geluid gemeten en geanalyseerd worden op elke willekeurige plek.

MAMS kan ook voor andere doeleinden gebruikt worden. Zo zou het NLR met behulp van MAMS geluidcertificerende metingen aan gemotoriseerde vliegtuigen kunnen uitvoeren. Volgens de Nederlandse Luchtvaartwet dienen alle in Nederland geregistreerde vliegtuigen vanaf 1 januari 2007 een geluidcertificaat aan boord te hebben. Ook voor het ministerie van Defensie kan MAMS worden ingezet. Defensie heeft veel belangstelling voor de mate waarin helikopters geluid produceren: tijdens missies in de afgelopen jaren in Afghanistan en Irak bleek geluid van Nederlandse Apache helikopters een effectief tactisch element te zijn.

Tot slot is ook een deskundige interpretatie van de meetgegevens van groot belang. Het NLR maakt daarvoor gebruik van geavanceerde dataverwerkingssoftware, waarmee niet alleen op zeer nauwkeurige wijze het vliegtuiggeluid kan worden gescheiden van achtergrondgeluid, maar ook individuele geluidbronnen zichtbaar kunnen worden gemaakt.