Provincie Groningen

ontwikkeling Zuiderzeelijn drager van ruimtelijke economische ontwikkeling 3 april 2006

De ruimtelijke ontwikkelingsstrategie in de gebiedsuitwerking zet in op twee ontwikkelingassen naar het Noorden, de A-28 as en de A6/A7 as. De ontwikkeling van de A-28 as (Amersfoort-Zwolle-Groningen) wordt mede ondersteund door de al te realiseren Hanzelijn. De gebiedsuitwerking concentreert zich op de A6/A7 as (Amsterdam-Groningen via de Flevopolder en Fryslân) en de ondersteuning van die as door de Zuiderzeelijn. De Zuiderzeelijn is van regionale en nationale betekenis, en biedt bovendien in de toekomst kansen voor een nieuwe internationale verbinding met Noord-Duitsland, Scandinavië en de Baltische Staten. Deze snelle verbinding levert een belangrijke bijdrage om te voorkomen dat Nederland perifeer komt te liggen in het Europese netwerk. Het verkorten van de reistijd vergroot de onderlinge nabijheid van de Randstad, Noord-Nederland en Noord-Duitsland.

Regionaal, nationaal en internationaal
De Zuiderzeelijn moet volgens de stuurgroep Zuiderzeelijn worden ingezet om de ruimtelijk-economische ontwikkeling op meerdere niveaus (regionaal, nationaal en internationaal) te sturen. Met de Zuiderzeelijn kan de A6/A7 as worden uitgebouwd tot drager van de ruimtelijke economische ontwikkeling.
Het regionale niveau betreft het verkorten van de afstandsbeleving ten opzichte van de Randstad en het versterken van de ruimtelijk-economische structuur van de drie noordelijke provincies en Flevoland. Op nationaal niveau wordt het Noorden geherpositioneerd voor wonen werken en recreatie en ontstaat er een nieuwe ontwikkelingsas waardoor Noord-Nederland een evenredige bijdrage kan leveren aan de Nederlandse economie. Bij de internationale oriëntatie komt de ontwikkelpotentie van Noord-Nederland in relatie tot de Noordelijke Ontwikkelingsas (Randstad-Bremen-Hamburg en verder) aan de orde als lange termijn perspectief. Hiermee wordt voorkomen dat de Randstad een kopstation wordt in Europa en kunnen een aantal hoogwaardige ontwikkelingen aan elkaar worden gekoppeld.

Katalysator
Binnen Noord-Nederland en Flevoland fungeert de Zuiderzeelijn als een katalysator voor nieuw ontwikkelingen en groei op alle beleidsterreinen. Dit heeft een toegevoegde waarde voor het Noorden en de afzonderlijke regio's, biedt expansieruimte voor de Randstad en betekent voor Nederland-kennisland een extra ontwikkelingsas met eigen profiel en dynamiek. De Zuiderzeelijn is een bindend element dat ordent en stuurt, bestaande economieën een impuls geeft en nieuwe economieën aantrekt.

Een veelheid van beleidsmaatregelen is de afgelopen jaren al genomen. Voorwaardenscheppend, uitdagend op het gebied van innovatie en export, er is geschoold en er is verbonden. De stuurgroep Zuiderzeelijn gaat voor de snelle verbinding die, in samenhang met alle overige maatregelen, de grootste impact heeft op de versterking van de ruimtelijk-economische structuur. Daarvoor is ze bereid haar nek uit te steken door zelf mee te betalen, en als het moet het initiatief te nemen.

Het document Gebiedsuitwerking Zuiderzeelijn is op deze site te vinden onder Informatiebalie > Publicaties > thema Verkeer en Vervoer.

3 april 2006