ontwikkeling
Zuiderzeelijn drager van ruimtelijke economische ontwikkeling
3 april 2006
De ruimtelijke ontwikkelingsstrategie in de gebiedsuitwerking zet in
op twee ontwikkelingassen naar het Noorden, de A-28 as en de A6/A7 as.
De ontwikkeling van de A-28 as (Amersfoort-Zwolle-Groningen) wordt
mede ondersteund door de al te realiseren Hanzelijn. De
gebiedsuitwerking concentreert zich op de A6/A7 as
(Amsterdam-Groningen via de Flevopolder en Fryslân) en de
ondersteuning van die as door de Zuiderzeelijn. De Zuiderzeelijn is
van regionale en nationale betekenis, en biedt bovendien in de
toekomst kansen voor een nieuwe internationale verbinding met
Noord-Duitsland, Scandinavië en de Baltische Staten. Deze snelle
verbinding levert een belangrijke bijdrage om te voorkomen dat
Nederland perifeer komt te liggen in het Europese netwerk. Het
verkorten van de reistijd vergroot de onderlinge nabijheid van de
Randstad, Noord-Nederland en Noord-Duitsland.
Regionaal, nationaal en internationaal
De Zuiderzeelijn moet volgens de stuurgroep Zuiderzeelijn worden
ingezet om de ruimtelijk-economische ontwikkeling op meerdere niveaus
(regionaal, nationaal en internationaal) te sturen. Met de
Zuiderzeelijn kan de A6/A7 as worden uitgebouwd tot drager van de
ruimtelijke economische ontwikkeling.
Het regionale niveau betreft het verkorten van de afstandsbeleving ten
opzichte van de Randstad en het versterken van de
ruimtelijk-economische structuur van de drie noordelijke provincies en
Flevoland. Op nationaal niveau wordt het Noorden geherpositioneerd
voor wonen werken en recreatie en ontstaat er een nieuwe
ontwikkelingsas waardoor Noord-Nederland een evenredige bijdrage kan
leveren aan de Nederlandse economie. Bij de internationale oriëntatie
komt de ontwikkelpotentie van Noord-Nederland in relatie tot de
Noordelijke Ontwikkelingsas (Randstad-Bremen-Hamburg en verder) aan de
orde als lange termijn perspectief. Hiermee wordt voorkomen dat de
Randstad een kopstation wordt in Europa en kunnen een aantal
hoogwaardige ontwikkelingen aan elkaar worden gekoppeld.
Katalysator
Binnen Noord-Nederland en Flevoland fungeert de Zuiderzeelijn als een
katalysator voor nieuw ontwikkelingen en groei op alle
beleidsterreinen. Dit heeft een toegevoegde waarde voor het Noorden en
de afzonderlijke regio's, biedt expansieruimte voor de Randstad en
betekent voor Nederland-kennisland een extra ontwikkelingsas met eigen
profiel en dynamiek. De Zuiderzeelijn is een bindend element dat
ordent en stuurt, bestaande economieën een impuls geeft en nieuwe
economieën aantrekt.
Een veelheid van beleidsmaatregelen is de afgelopen jaren al genomen.
Voorwaardenscheppend, uitdagend op het gebied van innovatie en export,
er is geschoold en er is verbonden. De stuurgroep Zuiderzeelijn gaat
voor de snelle verbinding die, in samenhang met alle overige
maatregelen, de grootste impact heeft op de versterking van de
ruimtelijk-economische structuur. Daarvoor is ze bereid haar nek uit
te steken door zelf mee te betalen, en als het moet het initiatief te
nemen.
Het document Gebiedsuitwerking Zuiderzeelijn is op deze site te vinden
onder Informatiebalie > Publicaties > thema Verkeer en Vervoer.
3 april 2006
Provincie Groningen