AutoRai

Uitstekend eerste kwartaal voor Hyundai in Nederland

(4/3/2006)
Hyundai is weer een positie gestegen in de toptien van bestverkopende automerken in Nederland. De zeer succesvolle Koreaanse autofabrikant bezet momenteel de achtste plaats. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers van de RAI en de BOVAG.
Hyundai verkocht in de eerste drie maanden van het jaar 2006 maar liefst 6.119 eenheden. Het marktaandeel bedraagt bijna vier procent. Met de achtste positie in de Nederlandse verkooptoptien blijft Hyundai gerenommeerde Europese automerken als Volvo, BMW, Audi en Fiat ruimschoots voor. De uitstekende kwaliteit, een goede betrouwbaarheid en een steeds Europeser design van de producten van Hyundai hebben tot de toenemende successen in Nederland en Europa geleid.

De gewilde Hyundai Tucson en zeker ook de nieuwe Hyundai Santa Fe onderstreepten met uitstekende verkoopcijfers de toenemende populariteit van Hyundai in Nederland. Het merk is nummer 1 van de Sport Utility Vehicles in Nederland met de Hyundai Tucson als onbetwiste lijstaanvoerder. Dit model blijft zeer populair. In het eerste kwartaal van 2006 kon de Hyundai Tucson dan ook opnieuw tot bestverkochte SUV van Nederland worden gekroond.

Hyundai Tucson de populairste
Naast de Hyundai Tucson bleven ook de kleinere modellen van Hyundai, de Atos en de Getz, goed verkopen. Hyundai verkocht in de eerste drie maanden van 2006 aan 1.370 klanten een Atos. De Getz werd 1.277 maal verkocht en de Hyundai Tucson maar liefst 1.744 maal. Ook de nieuwe Hyundai Santa Fe is een succes. Hoewel dit model pas een maand op de markt is, werden er al 331 registraties genoteerd.

Hyundai sloot het jaar 2005 af op een zeer verdienstelijke negende plaats in de toptien van bestverkopende automerken in Nederland. Het jaar daarvoor werd een tiende plaats behaald. Ook als producent van lichte bedrijfswagens doet Hyundai het goed. Momenteel bezet de fabrikant een elfde plaats op de ranglijst.

Snelst groeiende automerk
Hyundai is een van de populairste en snelst groeiende automerken ter wereld. Momenteel bezet Hyundai met 2,35 miljoen eenheden de zevende positie op de ranglijst van bestverkopende autoproducenten. Het merk verwacht verder te kunnen groeien naar een positie in de topvijf op de ranglijst. Om dit doel te kunnen bereiken, worden in verschillende werelddelen nieuwe fabrieken geopend en miljarden euroâs geïnvesteerd in nieuwe producten.

Enorme toename R & D-budget
Vorig jaar werd maar liefst 5,5 procent van de totale omzet van Hyundai geïnvesteerd in onderzoek en ontwikkeling van nieuwe producten. Het wereldwijde budget voor Research & Development groeide daarmee met 110 procent sinds 1999, tot 1,6 miljard dollar in 2005.

Om de toenemende groei te kunnen bewerkstelligen, wil Hyundai in de nabije toekomst meer autofabrieken gaan bouwen. Binnenkort zal het merk een begin maken met de bouw van een nieuwe faciliteit in Europa. Hyundai heeft al de grootste autoproductiesite van de wereld (in Ulsan, Korea) én een van de modernste autofabrieken ter wereld, in de Amerikaanse staat Alabama.

BedrijfsautoRAI.nl