275 stankklachten in maart
De meldkamer van de DCMR Milieudienst Rijnmond heeft in de maand maart
275 stankklachten behandeld. Dat zijn 351 klachten minder dan het
gemiddelde van de afgelopen vijf jaar in de maand maart. Vorig jaar
maart werden 346 stankklachten bij de meldkamer
behandeld.
Shell Nederland Raffinaderij, Pernis
In de vroege ochtend van woensdag 1 maart ontving de meldkamer van de
DCMR van Shell Nederland Raffinaderij in Pernis een bedrijfsmelding
over het uitvallen van twee compressoren bij één van de
bedrijfseenheden. Net daarvoor had de meldkamer een klacht genoteerd
over de stank van rotte eieren. Uiteindelijk kwamen er twintig
klachten binnen over gelijksoortige stank en over zwavel- en
rottingslucht. De meeste klachten kwamen uit Hoogvliet, een enkele uit
Spijkenisse, Pernis, Poortugaal en Barendrecht. De vrijgekomen gassen
van het gestopte productieproces veroorzaakten de stank. De
uitrukdienst van de meldkamer heeft het voorval onderzocht en
constateerde dat Shell maatregelen had genomen om de stankoverlast tot
het minimum te beperken. Verder heeft Shell nader onderzoek toegezegd
naar de oorzaak van het incident. De resultaten hiervan worden
voorgelegd aan de DCMR.
Stankklachten met onbekende oorzaak
Donderdag 9 maart ontving de meldkamer van de DCMR zestien klachten
over stank van vuilnis en rotte kool. De klachten kwamen uit
Maassluis, Vlaardingen, Schiedam, Delft, Hoogvliet en Den Haag. De
uiteindelijke oorzaak van deze klachten kon niet worden achterhaald.
Op basis van de aard van de klachten, de wind uit noordwestelijke
richting en een onderzoek ter plaatse concludeerde de uitrukdienst van
de meldkamer dat de bron waarschijnlijk een emissie op een schip in de
Noordzee moest zijn.
Overige klachten
Alle andere stankklachten die deze maand zijn binnengekomen, zijn niet
beschreven in dit bericht, maar zijn wel behandeld. Deze klachten zijn
weliswaar groot in aantal, maar ze zijn op te delen in kleinere
aantallen per bedrijf. Of ze zijn toegeschreven aan een bepaald
industriegebied, omdat bij de klachten geen bedrijf is gevonden dat de
overlast heeft veroorzaakt.
De meldkamer van de DCMR onderzoekt milieuklachten van de bevolking en
neemt waar mogelijk actie om de overlast te stoppen. De klachten
worden geregistreerd, waarbij de gegevens van de klagers vertrouwelijk
worden behandeld. Een milieuklacht is 24 uur per dag in te dienen op
telefoonnummer (010) 47 33 333 of via website www.dcmr.nl onder
milieuklachten.
Gemeente Maassluis