AutoRai

De nieuwe Audi S6: gecultiveerde kracht in het sportieve topsegment

(4/3/2006)
Een superieur motorvermogen gecombineerd met de hoogste mate van comfort en een even elegant als ingetogen uiterlijk: dit is de nieuwe Audi S6. De S6 is het sportieve topmodel van het A6-programma, dat bestaat uit de in 2004 geïntroduceerde Audi A6 Limousine en A6 Avant. In de zomer staat de S6 bij de Audi-dealer. De prijzen van de nieuwe S6 en S6 Avant bedragen respectievelijk 116.990 euro en 120.290 euro, inclusief BTW en BPM.
De aanduiding âSâ staat bij Audi voor een consequent doorgevoerde filosofie ten aanzien van sportief autorijden. Bij de S-modellen vormt sportiviteit een harmonieuze combinatie met comfort, fraaie vormgeving en ongeëvenaarde kwaliteit. Traditiegetrouw zijn alle S-modellen voorzien van een uitermate krachtige motor, quattro permanente vierwielaandrijving en een herkenbaar eigen design. De nieuwe Audi S6 is de jongste belichaming van deze filosofie en bouwt deze verder uit door in zijn segment opnieuw de norm te verleggen. Gelijktijdig met de S6 maakt ook de S6 Avant zijn opwachting, een auto die de spreekwoordelijke flexibiliteit en veelzijdigheid van de A6 Avant verenigt met het uitgesproken sportieve karakter van de nieuwe Audi S6.

Aandrijflijn
Om de dynamiek en het gecultiveerde rijgedrag te bieden die in dit segment worden gevraagd, is de nieuwe Audi S6 voorzien van een nieuw ontwikkelde V10-motor. Deze krachtbron, vrijwel identiek aan die van de nieuwe Audi S8, levert met zijn cilinderinhoud van 5,2 liter dan ook indrukwekkende prestaties: een vermogen van maar liefst 320 kW (435 pk) bij 6.800 t/min en een koppel van 540 Nm. De maximale trekkracht is beschikbaar tussen 3.000 en 4.000 t/min, terwijl bij 2.500 t/min al een koppel van meer dan 500 Nm voorhanden is. Daarmee staat deze motor met zijn gewicht van slechts 220 kilo garant voor superieure trekkracht in iedere situatie.
Dankzij deze ultramoderne krachtbron heeft de Audi S6 de rijeigenschappen van een topklasse Gran Turismo. Indien nodig accelereert de Audi S6 limousine uit stilstand in slechts 5,2 seconden naar 100 km/h, terwijl de S6 Avant daar 0,1 seconde langer over doet. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/h.

Door Audi opgedane ervaringen in de autosport leren dat het concept van de tiencilindermotor â mede dankzij de compacte constructie â bij uitstek geschikt is voor het leveren van sportieve prestaties. Daarbij staat de moderne FSI-technologie voor directe benzine-inspuiting garant voor een efficiënte verbranding.

Op het gebied van directe brandstofinspuiting verrichtte Audi met de R8 â de raceauto die in vijf edities van de 24-uursrace van Le Mans vier overwinningen behaalde â pionierswerk. De resultaten zijn het beste bewijs voor de efficiency en betrouwbaarheid van deze technologie.

De voordelen voor de Audi S6 zijn overduidelijk:
- een hoog koppel bij lage toerentallen

- sportieve rijeigenschappen door toerentallen tot 7.000 t/min
- zeer snelle en levendige reacties van de motor op het gaspedaal
- kortere schakelmomenten, sneller schakelen
- karakteristiek sportief geluid bij accelereren i- deale combinatie van sportiviteit en comfort tijdens lange ritten

Voor de overbrenging van het motorvermogen is de S6 uitgerust met een zestraps tiptronic transmissie. De overbrengingsverhoudingen van deze beproefde automatische transmissie zijn enigszins korter dan die van de Audi A6, terwijl ook de software is berekend op snellere schakelovergangen.

Vanzelfsprekend geldt ook voor de nieuwe S6 dat het motorvermogen via de quattro permanente vierwielaandrijving op het wegdek wordt overgebracht. Dankzij de asymmetrische verdeling van het koppel geeft dit systeem van de nieuwste generatie de S6 een nog lichtvoetiger rijgedrag. Een centraal middendifferentieel dirigeert onder normale omstandigheden 40 % van het ver- mogen naar de voorwielen en 60 % naar de achterwielen. De nadruk ligt dus in lichte mate op de achterwielen, wat past bij het dynamische karakter van de nieuwe S6.

Op het moment dat de omstandigheden veranderen â bijvoorbeeld bij nat of glad wegdek, of wanneer het wegdek plotseling een ander oppervlak heeft â reageert het volledig mechanische differentieel direct: het systeem is op ieder moment in staat de aandrijfkracht naar de voor- of achteras te leiden.

Het aandrijfconcept van de nieuwe S6 zorgt er te allen tijde voor dat de enorme kracht van de V10-motor zo efficiënt mogelijk op het wegdek wordt overgebracht.
En terwijl dat bij andere autoâs veelal langs elektronische weg wordt bijgeregeld, vinden er in de Audi S6 â dankzij quatttro â nauwelijks beperkende ingrepen plaats in het motormanagement of het remsysteem.

Het onderstel
Geheel in overeenstemming met het sportieve karakter van de S6 is het onderstel iets straffer afgesteld. Hoewel de S6 vergeleken met het S line-sportonderstel zelfs nog iets sportiever is, blijft het comfort tijdens lange ritten gewaarborgd. De wielophanging is in belangrijke mate verantwoordelijk voor de lichtvoetige wendbaarheid en de uitzonderlijk stabiele wegligging van de Audi S6.

De belangrijkste componenten van het onderstel zijn vervaardigd uit lichtgewicht aluminium â wat zorgt voor een merkbaar lager onafgeveerd gewicht.

Standaard wordt de nieuwe Audi S6 uitgerust met 18 inch velgen van gegoten aluminium in een nieuw S-design. De banden zijn van het formaat 55/40 R18, opnieuw een opvallend verschil ten opzichte van de Audi A6 en A6 Avant. Een geavanceerd remsysteem â met geventileerde 18 inch remschijven voor en achter â zorgt zelfs onder de meest veeleisende omstandigheden voor indrukwekkende remprestaties.

Een ander verschil ten opzichte van de Audi A6 betreft de Servotronic-stuurbekrachtiging; deze heeft in de S6 een directere overbrenging.

Het design
De S-modellen van Audi worden zonder uitzondering gekenmerkt door consequent doorgevoerde sportieve eigenschappen. Dat gaat uiteraard ook op voor de nieuwe S6 en S6 Avant, die een geheel nieuwe invulling geven aan het aantrekkelijke design van de A6.
Het uiterlijk van de S6 weerspiegelt zijn atletische karakter â zonder ook maar één moment een agressieve indruk te maken. De grootste verschillen ten opzichte van de A6 zijn zichtbaar aan de voorzijde. De markante single frame grille wordt opgesierd met het S6-embleem, terwijl de verticale lamellen in aluminium-look dubbel zijn uitgevoerd om het verschil met de Audi A6 beter tot uitdrukking te brengen. Onder de grille bevindt zich bovendien een luchtinlaat en een subtiele voorspoiler die zorgt voor extra neerwaartse druk.

In de voorbumper bevindt zich een andere innovatie: de gescheiden dagrijverlichting, met twee strips van ieder vijf witte leds, die slechts een minimale hoeveelheid energie verbruikt. Wanneer deze lichtstrips branden, ontstaat een bijzonder effect dat de S6 direct herkenbaar maakt als sportief vlaggenschip. Bij geactiveerd dim-/grootlicht worden de lichtstrips gedimd als stadslicht gebruikt. Mede door de lage positie geeft dit een dynamische indruk.

Xenon-plus verlichting behoort tot de standaarduitrusting van de S6, met adaptieve bochtenverlichting als optie. Ook standaard zijn remlichten waarin led-technologie is toegepast. De achterlichten van de S6 Avant zijn volledig met leds uitgevoerd.

De voorste wielkasten zijn met 14 millimeter subtiel verbreed. Om het sportieve karakter van de S6 te benadrukken zijn ook de in carrosseriekleur uitgevoerde dorpellijsten aan de onderzijde van de portieren enigszins breder. Andere kenmerkende details zijn de instaplijsten met S6-logo, een subtiele spoiler op de kofferdeksel â met een dakspoiler voor de S6 Avant â aluminium-optiek buitenspiegels, het V10-embleem onder de clignoteurs en een S6-badge op de achterzijde. De achterzijde valt ook op door een in kleur contrasterende luchtgeleider in de bumper en de vier ovale uiteinden van het uitlaatsysteem.

De standaarduitrusting
Net als het design van de carrosserie is ook het interieur van de nieuwe Audi S6 een toonbeeld van dynamische elegantie en hoogwaardige kwaliteit â van de vormen van het instrumentarium tot het geïntegreerde besturingssysteem MMI (Multi Media Interface).

Het interieur van de S6 is uitgerust met sportstoelen van de nieuwste generatie, met onder meer geïntegreerde hoofdsteunen en een geprononceerd zitgedeelte dat optimale zijdelingse steun biedt. Standaard zijn alle zitplaatsen bekleed met een combinatie van alcantara en leder. De voorstoelen zijn standaard meervoudig elektrisch verstelbaar en bovendien voorzien van lendensteunen.

Het multifunctionele driespaaksstuurwiel met S-logo is afgewerkt met zacht leder met een in een afwijkend patroon gestikte zoom in een contrasterende kleur. De achter het stuurwiel geplaatste schakelpaddels â die met het stuurwiel meedraaien â zijn uitgevoerd in aluminium-optiek. Datzelfde geldt voor de transmissiehendel, die bovendien is afgewerkt met leder.

De verschillende instrumenten in het interieur zijn afgewerkt met koolstofvezel. Het materiaal waarmee het instrumentenpaneel is afgewerkt, is een andere
innovatie voor de S6: een antracietkleurig oppervlak met het uiterlijk van metaal. Antraciet is bovendien de kleur die voorkomt op de meeste andere delen van het instrumentenpaneel. De middenconsole is daarentegen uitgevoerd in zwart.

Op het 3,5 inch grote kleurenscherm van het
bestuurdersinformatiesysteem (BIS) wordt onder meer een nieuwe digitale snelheidsmeter weergegeven.
Het uitgebreide en desondanks eenvoudig bedienbare Audi MMI, met DVD-navigatiesysteem, informeert de bestuurder via een 7 inch kleurendisplay met een hoge resolutie. In het MMI is bovendien een uitgebreide geluidsinstallatie geïntegreerd, met dubbele tuner, het standaard Bose Surround sound systeem met dertien luidsprekers en een wisselaar voor zes cdâs die in het handschoenenkastje is ondergebracht.

Ook wanneer het aankomt op telefoneren in de auto is Audi innovatief te werk gegaan. Een nieuw, optioneel telefoonsysteem combineert alle voordelen van een vast ingebouwde telefoon met die van de telefoonvoorbereiding voor mobiele telefoons. Iedere mobiele telefoon die daarvoor geschikt is, wordt met behulp van de Bluetooth-interface verbonden met het telefoonsysteem van de auto. Daardoor is een adapter overbodig en kan de bestuurder zijn of haar mobiele telefoon tijdens het rijden in de jaszak of koffer laten. Bediening van de nieuwe telefoonvoorbereiding plus geschiedt eenvoudig via het MMI-systeem, terwijl optioneel ook een snoerloze hoornset in de middenarmsteun leverbaar is.

Veiligheid
Dankzij het superieure motorvermogen, de quattro permanente vierwielaandrijving en het in twee stappen uitschakelbare ESP bereikt de nieuwe S6 een uitzonderlijk hoog niveau van actieve veiligheid. Tegelijkertijd onderscheidt Audiâs sportieve topmodel in het premiumsegment zich met talloze uitgekiende voorzieningen op gebied van passieve veiligheid. Zo beschikt de S6 over een pakket beschermingssystemen die perfect zijn afgestemd op de uiterst stijve carrosserie. Daartoe horen full-size tweefase frontairbags, zijairbags vóór en achter en het Sideguard-airbagsysteem. Vanzelfsprekend zijn alle vijf zitplaatsen in de Audi S6 voorzien van veiligheidsgordels met spankrachtbegrenzers, met standaard gordelspanners voor de bestuurder en voorpassagier. Voor bescherming bij een aanrijding van achteren zorgen de actieve hoofdsteunen.

BedrijfsautoRAI.nl