De nieuwe Audi S6: gecultiveerde kracht in het sportieve topsegment
(4/3/2006)
Een superieur motorvermogen gecombineerd met de hoogste mate van
comfort en een even elegant als ingetogen uiterlijk: dit is de nieuwe
Audi S6. De S6 is het sportieve topmodel van het A6-programma, dat
bestaat uit de in 2004 geïntroduceerde Audi A6 Limousine en A6 Avant.
In de zomer staat de S6 bij de Audi-dealer. De prijzen van de nieuwe
S6 en S6 Avant bedragen respectievelijk 116.990 euro en 120.290 euro,
inclusief BTW en BPM.
De aanduiding âSâ staat bij Audi voor een consequent doorgevoerde
filosofie ten aanzien van sportief autorijden. Bij de S-modellen vormt
sportiviteit een harmonieuze combinatie met comfort, fraaie vormgeving
en ongeëvenaarde kwaliteit. Traditiegetrouw zijn alle S-modellen
voorzien van een uitermate krachtige motor, quattro permanente
vierwielaandrijving en een herkenbaar eigen design. De nieuwe Audi S6
is de jongste belichaming van deze filosofie en bouwt deze verder uit
door in zijn segment opnieuw de norm te verleggen. Gelijktijdig met de
S6 maakt ook de S6 Avant zijn opwachting, een auto die de
spreekwoordelijke flexibiliteit en veelzijdigheid van de A6 Avant
verenigt met het uitgesproken sportieve karakter van de nieuwe Audi
S6.
Aandrijflijn
Om de dynamiek en het gecultiveerde rijgedrag te bieden die in dit
segment worden gevraagd, is de nieuwe Audi S6 voorzien van een nieuw
ontwikkelde V10-motor. Deze krachtbron, vrijwel identiek aan die van
de nieuwe Audi S8, levert met zijn cilinderinhoud van 5,2 liter dan
ook indrukwekkende prestaties: een vermogen van maar liefst 320 kW
(435 pk) bij 6.800 t/min en een koppel van 540 Nm. De maximale
trekkracht is beschikbaar tussen 3.000 en 4.000 t/min, terwijl bij
2.500 t/min al een koppel van meer dan 500 Nm voorhanden is. Daarmee
staat deze motor met zijn gewicht van slechts 220 kilo garant voor
superieure trekkracht in iedere situatie.
Dankzij deze ultramoderne krachtbron heeft de Audi S6 de
rijeigenschappen van een topklasse Gran Turismo. Indien nodig
accelereert de Audi S6 limousine uit stilstand in slechts 5,2 seconden
naar 100 km/h, terwijl de S6 Avant daar 0,1 seconde langer over doet.
De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/h.
Door Audi opgedane ervaringen in de autosport leren dat het concept
van de tiencilindermotor â mede dankzij de compacte constructie â bij
uitstek geschikt is voor het leveren van sportieve prestaties. Daarbij
staat de moderne FSI-technologie voor directe benzine-inspuiting
garant voor een efficiënte verbranding.
Op het gebied van directe brandstofinspuiting verrichtte Audi met de
R8 â de raceauto die in vijf edities van de 24-uursrace van Le Mans
vier overwinningen behaalde â pionierswerk. De resultaten zijn het
beste bewijs voor de efficiency en betrouwbaarheid van deze
technologie.
De voordelen voor de Audi S6 zijn overduidelijk:
- een hoog koppel bij lage toerentallen
- sportieve rijeigenschappen door toerentallen tot 7.000 t/min
- zeer snelle en levendige reacties van de motor op het gaspedaal
- kortere schakelmomenten, sneller schakelen
- karakteristiek sportief geluid bij accelereren
i- deale combinatie van sportiviteit en comfort tijdens lange ritten
Voor de overbrenging van het motorvermogen is de S6 uitgerust met een
zestraps tiptronic transmissie. De overbrengingsverhoudingen van deze
beproefde automatische transmissie zijn enigszins korter dan die van
de Audi A6, terwijl ook de software is berekend op snellere
schakelovergangen.
Vanzelfsprekend geldt ook voor de nieuwe S6 dat het motorvermogen via
de quattro permanente vierwielaandrijving op het wegdek wordt
overgebracht. Dankzij de asymmetrische verdeling van het koppel geeft
dit systeem van de nieuwste generatie de S6 een nog lichtvoetiger
rijgedrag. Een centraal middendifferentieel dirigeert onder normale
omstandigheden 40 % van het ver- mogen naar de voorwielen en 60 % naar
de achterwielen. De nadruk ligt dus in lichte mate op de achterwielen,
wat past bij het dynamische karakter van de nieuwe S6.
Op het moment dat de omstandigheden veranderen â bijvoorbeeld bij nat
of glad wegdek, of wanneer het wegdek plotseling een ander oppervlak
heeft â reageert het volledig mechanische differentieel direct: het
systeem is op ieder moment in staat de aandrijfkracht naar de voor- of
achteras te leiden.
Het aandrijfconcept van de nieuwe S6 zorgt er te allen tijde voor dat
de enorme kracht van de V10-motor zo efficiënt mogelijk op het wegdek
wordt overgebracht.
En terwijl dat bij andere autoâs veelal langs elektronische weg wordt
bijgeregeld, vinden er in de Audi S6 â dankzij quatttro â nauwelijks
beperkende ingrepen plaats in het motormanagement of het remsysteem.
Het onderstel
Geheel in overeenstemming met het sportieve karakter van de S6 is het
onderstel iets straffer afgesteld. Hoewel de S6 vergeleken met het S
line-sportonderstel zelfs nog iets sportiever is, blijft het comfort
tijdens lange ritten gewaarborgd. De wielophanging is in belangrijke
mate verantwoordelijk voor de lichtvoetige wendbaarheid en de
uitzonderlijk stabiele wegligging van de Audi S6.
De belangrijkste componenten van het onderstel zijn vervaardigd uit
lichtgewicht aluminium â wat zorgt voor een merkbaar lager onafgeveerd
gewicht.
Standaard wordt de nieuwe Audi S6 uitgerust met 18 inch velgen van
gegoten aluminium in een nieuw S-design. De banden zijn van het
formaat 55/40 R18, opnieuw een opvallend verschil ten opzichte van de
Audi A6 en A6 Avant. Een geavanceerd remsysteem â met geventileerde 18
inch remschijven voor en achter â zorgt zelfs onder de meest
veeleisende omstandigheden voor indrukwekkende remprestaties.
Een ander verschil ten opzichte van de Audi A6 betreft de
Servotronic-stuurbekrachtiging; deze heeft in de S6 een directere
overbrenging.
Het design
De S-modellen van Audi worden zonder uitzondering gekenmerkt door
consequent doorgevoerde sportieve eigenschappen. Dat gaat uiteraard
ook op voor de nieuwe S6 en S6 Avant, die een geheel nieuwe invulling
geven aan het aantrekkelijke design van de A6.
Het uiterlijk van de S6 weerspiegelt zijn atletische karakter â zonder
ook maar één moment een agressieve indruk te maken. De grootste
verschillen ten opzichte van de A6 zijn zichtbaar aan de voorzijde. De
markante single frame grille wordt opgesierd met het S6-embleem,
terwijl de verticale lamellen in aluminium-look dubbel zijn uitgevoerd
om het verschil met de Audi A6 beter tot uitdrukking te brengen. Onder
de grille bevindt zich bovendien een luchtinlaat en een subtiele
voorspoiler die zorgt voor extra neerwaartse druk.
In de voorbumper bevindt zich een andere innovatie: de gescheiden
dagrijverlichting, met twee strips van ieder vijf witte leds, die
slechts een minimale hoeveelheid energie verbruikt. Wanneer deze
lichtstrips branden, ontstaat een bijzonder effect dat de S6 direct
herkenbaar maakt als sportief vlaggenschip. Bij geactiveerd
dim-/grootlicht worden de lichtstrips gedimd als stadslicht gebruikt.
Mede door de lage positie geeft dit een dynamische indruk.
Xenon-plus verlichting behoort tot de standaarduitrusting van de S6,
met adaptieve bochtenverlichting als optie. Ook standaard zijn
remlichten waarin led-technologie is toegepast. De achterlichten van
de S6 Avant zijn volledig met leds uitgevoerd.
De voorste wielkasten zijn met 14 millimeter subtiel verbreed. Om het
sportieve karakter van de S6 te benadrukken zijn ook de in
carrosseriekleur uitgevoerde dorpellijsten aan de onderzijde van de
portieren enigszins breder. Andere kenmerkende details zijn de
instaplijsten met S6-logo, een subtiele spoiler op de kofferdeksel â
met een dakspoiler voor de S6 Avant â aluminium-optiek buitenspiegels,
het V10-embleem onder de clignoteurs en een S6-badge op de
achterzijde. De achterzijde valt ook op door een in kleur
contrasterende luchtgeleider in de bumper en de vier ovale uiteinden
van het uitlaatsysteem.
De standaarduitrusting
Net als het design van de carrosserie is ook het interieur van de
nieuwe Audi S6 een toonbeeld van dynamische elegantie en hoogwaardige
kwaliteit â van de vormen van het instrumentarium tot het
geïntegreerde besturingssysteem MMI (Multi Media Interface).
Het interieur van de S6 is uitgerust met sportstoelen van de nieuwste
generatie, met onder meer geïntegreerde hoofdsteunen en een
geprononceerd zitgedeelte dat optimale zijdelingse steun biedt.
Standaard zijn alle zitplaatsen bekleed met een combinatie van
alcantara en leder. De voorstoelen zijn standaard meervoudig
elektrisch verstelbaar en bovendien voorzien van lendensteunen.
Het multifunctionele driespaaksstuurwiel met S-logo is afgewerkt met
zacht leder met een in een afwijkend patroon gestikte zoom in een
contrasterende kleur. De achter het stuurwiel geplaatste
schakelpaddels â die met het stuurwiel meedraaien â zijn uitgevoerd in
aluminium-optiek. Datzelfde geldt voor de transmissiehendel, die
bovendien is afgewerkt met leder.
De verschillende instrumenten in het interieur zijn afgewerkt met
koolstofvezel. Het materiaal waarmee het instrumentenpaneel is
afgewerkt, is een andere
innovatie voor de S6: een antracietkleurig oppervlak met het uiterlijk
van metaal. Antraciet is bovendien de kleur die voorkomt op de meeste
andere delen van het instrumentenpaneel. De middenconsole is
daarentegen uitgevoerd in zwart.
Op het 3,5 inch grote kleurenscherm van het
bestuurdersinformatiesysteem (BIS) wordt onder meer een nieuwe
digitale snelheidsmeter weergegeven.
Het uitgebreide en desondanks eenvoudig bedienbare Audi MMI, met
DVD-navigatiesysteem, informeert de bestuurder via een 7 inch
kleurendisplay met een hoge resolutie. In het MMI is bovendien een
uitgebreide geluidsinstallatie geïntegreerd, met dubbele tuner, het
standaard Bose Surround sound systeem met dertien luidsprekers en een
wisselaar voor zes cdâs die in het handschoenenkastje is
ondergebracht.
Ook wanneer het aankomt op telefoneren in de auto is Audi innovatief
te werk gegaan. Een nieuw, optioneel telefoonsysteem combineert alle
voordelen van een vast ingebouwde telefoon met die van de
telefoonvoorbereiding voor mobiele telefoons. Iedere mobiele telefoon
die daarvoor geschikt is, wordt met behulp van de Bluetooth-interface
verbonden met het telefoonsysteem van de auto. Daardoor is een adapter
overbodig en kan de bestuurder zijn of haar mobiele telefoon tijdens
het rijden in de jaszak of koffer laten. Bediening van de nieuwe
telefoonvoorbereiding plus geschiedt eenvoudig via het MMI-systeem,
terwijl optioneel ook een snoerloze hoornset in de middenarmsteun
leverbaar is.
Veiligheid
Dankzij het superieure motorvermogen, de quattro permanente
vierwielaandrijving en het in twee stappen uitschakelbare ESP bereikt
de nieuwe S6 een uitzonderlijk hoog niveau van actieve veiligheid.
Tegelijkertijd onderscheidt Audiâs sportieve topmodel in het
premiumsegment zich met talloze uitgekiende voorzieningen op gebied
van passieve veiligheid. Zo beschikt de S6 over een pakket
beschermingssystemen die perfect zijn afgestemd op de uiterst stijve
carrosserie. Daartoe horen full-size tweefase frontairbags, zijairbags
vóór en achter en het Sideguard-airbagsysteem. Vanzelfsprekend zijn
alle vijf zitplaatsen in de Audi S6 voorzien van veiligheidsgordels
met spankrachtbegrenzers, met standaard gordelspanners voor de
bestuurder en voorpassagier. Voor bescherming bij een aanrijding van
achteren zorgen de actieve hoofdsteunen.
BedrijfsautoRAI.nl
AutoRai