Politie NoordHolland Noord verhoogt service aan melders
Jaarlijks 80000 melders geinformeerd over melding
Alkmaar, 03-04-2006 o De politie Noord-Holland Noord informeert sinds
kort vrijwel alle melders over het verloop van hun melding. Het gaat
in totaal om zon 80.000 meldingen (via 0900-8844 en 112) per jaar die
bij de politie Noord-Holland Noord binnen komen. Met deze manier van
werken is in 2005 een start gemaakt. Op dit moment kan de belofte
worden waargemaakt en is het terugmelden geïntegreerd in de werkwijze
van de politie Noord-Holland Noord. Met deze Service aan Melders loopt
het korps voorop in Nederland. Het is het eerste korps dat op deze
manier werkt en inmiddels zijn er vele andere korpsen die dit
initiatief zullen overnemen.
Meer informatie na doorvragen
Uit onderzoek en vele gesprekken met burgers in de regio Noord-Holland
Noord blijkt dat zij veel waarde hechten aan informatie over wat er
met een melding gebeurt. Het stimuleert burgers om veel vaker melding
te doen van zaken. Zaken waar burgers veel over bellen met de politie
zijn bijvoorbeeld verdachte situaties, geluidsoverlast,
verkeersonveiligheid, verdenking van drugs (kweken of handel) en
overlast door hangjongeren.
Ook voor de politie zelf levert het terugbellen veel op.Tijdens de
terugkoppeling gaat de politiemedewerker dieper op de melding in en
komt extra informatie naar boven. Dit wordt gebruikt voor huidig of
nieuw onderzoek en komt het politiewerk ten goede.
Het informeren van melders over wat er met hun melding is gedaan,
gebeurde al wel. Maar dit was tot voor kort teveel afhankelijk van het
type melding en de hectiek van de dag. Nu is de Service aan Melders
onderdeel van de bedrijfsvoering en wordt getracht alle melders binnen
een week terug te bellen of per brief te informeren over wat er met de
melding is gebeurd. In enkele gevallen lukt dit niet omdat de melder
bijvoorbeeld anoniem wil blijven, omdat niet alle gegevens bekend zijn
of omdat melders niet teruggebeld willen worden.
Terugkoppeling
Service aan Melders betekent dat er nog meer contact is met burgers,
nog meer verbinding. De agent die ter plaatse is geweest neemt bij
voorkeur zelf persoonlijk contact op met de melder. Wanneer dit niet
mogelijk is, bijvoorbeeld omdat er elders een ernstig ongeval is
gebeurd, dan zal op een later tijdstip een collega de melder
informeren over wat er met de melding is gedaan. Dan is er bovendien
meer gelegenheid om de melder rustig te woord te staan. Ook wordt de
burger teruggebeld als de politie niet ter plaatse is geweest of als
een zaak meer tijd vergt. Dan wordt verteld waarom de politie niet is
gekomen of waarom er meer tijd nodig is om de zaak op te pakken. Vaak
krijgt de politie op basis van de nieuwe informatie nieuwe inzichten.
De informatie wordt ook vaak doorgespeeld aan wijkcoördinatoren
wanneer de oplossing niet snel te realiseren is. Hij of zij kan dan
extra aandacht geven aan het probleem. De ervaring leert dat melders
er begrip voor hebben dat de politie niet naar iedere melding kan
gaan. Belangrijk is dat burgers weten dat hun informatie goed terecht
komt. En soms is de oplossing er niet direct, maar vergt de aanpak
meer tijd. Ook dat wil een melder weten. En dit zal de melder
motiveren te blijven melden.
Innovatieweek
Service aan Melders is gevraagd deel te nemen aan de Nationale
Innovatieweek 2006. Dit is een initiatief van het ministerie van
Binnenlandse Zaken en deze Innovatieweek staat in het teken van
vernieuwing en kwaliteitsverbetering in de publieke sector.
Vanochtend, maandag 3 april, reed een bus, De Innovatie Expres, van
Den Helder naar Heerhugowaard en werd voor diverse
overheidsvertegenwoordigers een presentatie gegeven over Service aan
Melders.
Laatst gewijzigd 03-04-2006 13:26 | © Politie Noord-Holland Noord |
Politie Noord-Holland-Noord