Time : 11:38:46
Date : 03 April 2006
Sender Name: promotie binnenvaart vlaanderen

Computer en internet aan boord van binnenschepen

Kritische succesfactoren voor doorbraak RIS

Met het in werking treden van de EU-Richtlijn over 'River Information Services' (RIS) op 20 oktober 2005, is de binnenvaart het tijdperk van de informatisering binnengetreden. RIS biedt o.a. mogelijkheden tot routeplanning, vooraanmelding bij sluizen, elektronische vaarkaarten en bevrachtingdocumenten, zgn. tracking and tracing, enz. Maar uit een recente enquête van Promotie Binnenvaart Vlaanderen (PBV) bij 900 Vlaamse schippers, blijkt dat er nog werk aan de winkel is om RIS in de praktijk aanvaard te krijgen aan boord van een binnenschip.

De enquête van PBV slaat op de verspreiding en het gebruik van PC's aan boord van binnenschepen, evenals op de aanwezigheid en het gebruik van een internetaansluiting. Uit de bevraging trekt PBV twee conclusies: 1) PC's en internetaansluiting zijn nog niet algemeen verspreid bij binnenvaartondernemers en 2) er bestaat dringend behoefte aan betere informatie en communicatie die de meerwaarde van RIS duidelijk maakt.

Bij het tot stand komen van de RIS-Richtlijn hebben Europese Raad en Europees Parlement vooral oog gehad voor de behoeften van waterwegbeheerders en logistieke organisatoren aan de landzijde. Uit de enquête blijkt thans dat er bijkomende inspanningen moeten gedaan worden om 'de waterkant' te overtuigen van nut en voordeel van RIS. Promotie Binnenvaart Vlaanderen wijst erop dat zowel computerbezit en internetaansluiting, alsook de overtuiging dat RIS nuttig is en voordelen oplevert, van essentieel belang zijn voor de maatschappelijke aanvaarding van 'River Information Services' bij binnenvaartondernemers.

Update

De enquête naar het gebruik van PC's en Internet aan boord van binnenschepen, is een update van een gelijkaardige bevraging in 2000. Het computerbezit aan boord van binnenschepen is ongelijk gespreid. Weliswaar zeggen 88 procent van alle respondenten dat er bij hen een PC aan boord is, maar de kleinste schepen zijn ondervertegenwoordigd in de binnengekomen antwoorden - en net in die categorie zijn er relatief minder PC's in dienst. Er bestaat een rechtstreekse correlatie tussen de grootte van een schip en de aanwezigheid van een PC: schepen die geen PC hebben zijn gemiddeld 879,75 ton groot; schepen met een PC meten gemiddeld 1.607,41 ton.

Merkwaardig is dat er toch nog altijd 12 procent binnenschepen zijn die helemaal geen PC aan boord hebben, en dat meer dan een derde van hen er ook niet aan denkt om er een aan te schaffen. De ongelijke verdeling blijkt ook uit het feit dat 59 procent van de binnenvaartondernemers, die zeggen over een PC aan boord te beschikken, er twee of drie of zelfs meer hebben op hetzelfde schip. De computers worden vooral gebruikt voor professionele toepassingen en voor communicatie. Niet minder dan 80 procent van de binnenvaartondernemers die een PC hebben, zitten iedere dag ten minste een uur achter hun computer.

Slechts de helft (54 procent) van alle schippers die een PC aan boord bezitten, hebben ook een internetaansluiting - meestal via modem of data-gsm. Ook hier is er een duidelijk verband met de grootte van het schip: vooral de grotere schepen (gemiddeld 1.776,52 ton) hebben een Internetaansluiting. De meest gebruikte technologie om op het Internet te surfen is GPRS (General Packet Radio Service), gevolgd door UMTS (Universal Mobile Telecommunications System). Het belang van WiFi en Hotspots is onbetekenend.

Bijna een derde (29 procent) van alle binnenvaartondernemers met PC en internetaansluiting aan boord, surfen ten minste een uur per dag. De kosten voor draadloos internet aan boord zijn aanzienlijk, en zij vormen het belangrijkste obstakel voor veralgemeend gebruik van informatietechnologie: de maandelijkse factuur voor e-mail en internetgebruik piekt tussen ¤ 50 en ¤ 75, met een sterke concentratie tussen ¤ 40 en ¤ 100.

Nood aan informatie

Dat er nog werk aan de winkel is om RIS in de praktijk te doen slagen, blijkt uit de bevraging van de binnenvaartondernemers over hun kennis van, vertrouwdheid met en opinie over de 'River Information Services.' Van diegenen die een PC aan boord hebben, zeggen niet minder 32 procent (een derde!) dat zij nog nooit van RIS hebben gehoord. Minder dan de helft (48 procent) van dezelfde groep ervaart RIS als een positieve stap voor de binnenvaart, en slechts een derde (34 procent) meent dat RIS voor hen zelf aanzienlijke voordelen zal opleveren. Een kwart (23 procent) van al diegenen die een PC bezitten, is zelfs van mening dat RIS voor hen zelf helemaal geen voordelen zal inhouden.

Toch bestaat er onder binnenvaartondernemers een zeer grote vraag om geïnformeerd te worden over de gevolgen van de RIS-richtlijn: 92 procent van wie een PC aan boord heeft is hiervoor vragende partij. Promotie Binnenvaart Vlaanderen besluit hieruit dat er een behoefte bestaat aan informatie over RIS, en dat binnenvaartondernemers er zelfs expliciet naar vragen. Maar nog een groot aantal is niet vertrouwd met RIS en ziet er geen of maar weinig voordeel in.

In vergelijking met een gelijkaardige enquête in 2000 blijkt dat het bezit van PC's quasi gelijk is gebleven. Het gebruik van internet bij binnenvaartondernemers is toegenomen. In 2002 had slechts 33 procent van de ondervraagden een eigen e-mailadres. Maar net als drie jaar geleden blijft de kostprijs van draadloos surfen voor veel binnenvaartondernemers onaanvaardbaar hoog.