Time : 11:38:46
Date : 03 April 2006
Sender Name: promotie binnenvaart vlaanderen
Computer en internet aan boord van binnenschepen
Kritische succesfactoren voor doorbraak RIS
Met het in werking treden van de EU-Richtlijn over 'River
Information Services' (RIS) op 20 oktober 2005, is de binnenvaart het
tijdperk van de informatisering binnengetreden. RIS biedt o.a.
mogelijkheden tot routeplanning, vooraanmelding bij sluizen,
elektronische vaarkaarten en bevrachtingdocumenten, zgn. tracking and
tracing, enz. Maar uit een recente enquête van Promotie Binnenvaart
Vlaanderen (PBV) bij 900 Vlaamse schippers, blijkt dat er nog werk
aan de winkel is om RIS in de praktijk aanvaard te krijgen aan boord
van een binnenschip.
De enquête van PBV slaat op de verspreiding en het gebruik van PC's
aan boord van binnenschepen, evenals op de aanwezigheid en het
gebruik van een internetaansluiting. Uit de bevraging trekt PBV twee
conclusies: 1) PC's en internetaansluiting zijn nog niet algemeen
verspreid bij binnenvaartondernemers en 2) er bestaat dringend
behoefte aan betere informatie en communicatie die de meerwaarde van
RIS duidelijk maakt.
Bij het tot stand komen van de RIS-Richtlijn hebben Europese Raad en
Europees Parlement vooral oog gehad voor de behoeften van
waterwegbeheerders en logistieke organisatoren aan de landzijde. Uit
de enquête blijkt thans dat er bijkomende inspanningen moeten gedaan
worden om 'de waterkant' te overtuigen van nut en voordeel van RIS.
Promotie Binnenvaart Vlaanderen wijst erop dat zowel computerbezit en
internetaansluiting, alsook de overtuiging dat RIS nuttig is en
voordelen oplevert, van essentieel belang zijn voor de
maatschappelijke aanvaarding van 'River Information Services' bij
binnenvaartondernemers.
Update
De enquête naar het gebruik van PC's en Internet aan boord van
binnenschepen, is een update van een gelijkaardige bevraging in 2000.
Het computerbezit aan boord van binnenschepen is ongelijk gespreid.
Weliswaar zeggen 88 procent van alle respondenten dat er bij hen een
PC aan boord is, maar de kleinste schepen zijn ondervertegenwoordigd
in de binnengekomen antwoorden - en net in die categorie zijn er
relatief minder PC's in dienst. Er bestaat een rechtstreekse
correlatie tussen de grootte van een schip en de aanwezigheid van een
PC: schepen die geen PC hebben zijn gemiddeld 879,75 ton groot;
schepen met een PC meten gemiddeld 1.607,41 ton.
Merkwaardig is dat er toch nog altijd 12 procent binnenschepen zijn
die helemaal geen PC aan boord hebben, en dat meer dan een derde van
hen er ook niet aan denkt om er een aan te schaffen. De ongelijke
verdeling blijkt ook uit het feit dat 59 procent van de
binnenvaartondernemers, die zeggen over een PC aan boord te
beschikken, er twee of drie of zelfs meer hebben op hetzelfde schip.
De computers worden vooral gebruikt voor professionele toepassingen
en voor communicatie. Niet minder dan 80 procent van de
binnenvaartondernemers die een PC hebben, zitten iedere dag ten
minste een uur achter hun computer.
Slechts de helft (54 procent) van alle schippers die een PC aan
boord bezitten, hebben ook een internetaansluiting - meestal via
modem of data-gsm. Ook hier is er een duidelijk verband met de
grootte van het schip: vooral de grotere schepen (gemiddeld 1.776,52
ton) hebben een Internetaansluiting. De meest gebruikte technologie
om op het Internet te surfen is GPRS (General Packet Radio Service),
gevolgd door UMTS (Universal Mobile Telecommunications System). Het
belang van WiFi en Hotspots is onbetekenend.
Bijna een derde (29 procent) van alle binnenvaartondernemers met PC
en internetaansluiting aan boord, surfen ten minste een uur per dag.
De kosten voor draadloos internet aan boord zijn aanzienlijk, en zij
vormen het belangrijkste obstakel voor veralgemeend gebruik van
informatietechnologie: de maandelijkse factuur voor e-mail en
internetgebruik piekt tussen ¤ 50 en ¤ 75, met een sterke
concentratie tussen ¤ 40 en ¤ 100.
Nood aan informatie
Dat er nog werk aan de winkel is om RIS in de praktijk te doen
slagen, blijkt uit de bevraging van de binnenvaartondernemers over
hun kennis van, vertrouwdheid met en opinie over de 'River
Information Services.' Van diegenen die een PC aan boord hebben,
zeggen niet minder 32 procent (een derde!) dat zij nog nooit van RIS
hebben gehoord. Minder dan de helft (48 procent) van dezelfde groep
ervaart RIS als een positieve stap voor de binnenvaart, en slechts
een derde (34 procent) meent dat RIS voor hen zelf aanzienlijke
voordelen zal opleveren. Een kwart (23 procent) van al diegenen die
een PC bezitten, is zelfs van mening dat RIS voor hen zelf helemaal
geen voordelen zal inhouden.
Toch bestaat er onder binnenvaartondernemers een zeer grote vraag om
geïnformeerd te worden over de gevolgen van de RIS-richtlijn: 92
procent van wie een PC aan boord heeft is hiervoor vragende partij.
Promotie Binnenvaart Vlaanderen besluit hieruit dat er een behoefte
bestaat aan informatie over RIS, en dat binnenvaartondernemers er
zelfs expliciet naar vragen. Maar nog een groot aantal is niet
vertrouwd met RIS en ziet er geen of maar weinig voordeel in.
In vergelijking met een gelijkaardige enquête in 2000 blijkt dat het
bezit van PC's quasi gelijk is gebleven. Het gebruik van internet bij
binnenvaartondernemers is toegenomen. In 2002 had slechts 33 procent
van de ondervraagden een eigen e-mailadres. Maar net als drie jaar
geleden blijft de kostprijs van draadloos surfen voor veel
binnenvaartondernemers onaanvaardbaar hoog.