AutoRai

Volvoâs succesnummer XC90 verfijnd

(4/3/2006)
De Volvo XC90 bracht bij zijn introductie een groot aantal innovaties die zorgden voor een ongekend succes en het totale SUV-segment naar een hoger plan tilde. Nu, iets meer dan drie jaar later, komt Volvo Cars met een vernieuwde versie op de markt, waarmee de Zweedse autofabrikant zijn vooruitstrevende rol bevestigt. "We hebben bewust gekozen voor een hogere positie in het premiumsegment. Om de succesvolle XC90 nóg aantrekkelijker te maken, hebben we de nadruk gelegd op een verhoging van comfort en luxeâ, aldus Fredrik Arp, President en CEO van Volvo Cars.

De vernieuwde XC90 moet Volvoâs positie in de drukbezette SUV-markt versterken. Een markt overigens, waarin de eerste generatie XC90 met open armen werd ontvangen. âWe hebben goed naar onze wereldwijde klantenkring geluisterd en de auto aangepast, zodat we onveranderd concurrerend kunnen zijn. De XC90 zelf is al succesvol gebleken, dus de insteek was niet om enorme aanpassingen door te voeren, maar om hem verder te verfijnenâ, aldus Arp. âStijlvollere lijnen, kwalitatief nóg hoogwaardiger materialen en vervolmaakte rijeigenschappen, zonder daarbij natuurlijk ook maar iets in te boeten qua veiligheids- en milieuaspecten.â

De Volvo XC90 is voor Volvo Cars een gigantisch verkoopsucces. Zijn aanvankelijke productieaantal van 50.000 autoâs werd verhoogd en in 2005 bedroeg het aantal XC90âs dat in de Zweedse Torslanda-fabriek werd geproduceerd bijna 90.000, bijna het dubbele aantal derhalve. De productie van de vernieuwde XC90 gaat in het voorjaar van 2006 van start. De Verenigde Staten zullen met een aandeel van 50 procent van het totale volume nog altijd de grootste afzetmarkt zijn, gevolgd door Groot-Brittannië, Duitsland, Canada en Spanje.

Nieuwe zescilinder krachtbron
In het afgelopen jaar is het aanbod aan aandrijflijnen geleidelijk vergroot en zijn er drie geheel nieuwe motoren bij gekomen. De compacte en relatief zuinige V8 (315 pk, 440 Nm) en de verbeterde vijfcilinder D5 turbodiesel met roetfilter (185 pk, 400 Nm) worden nu aangevuld met de onlangs in eigen huis ontwikkelde 3,2-liter zescilinder lijnmotor, die voor het eerst in de nieuwe Volvo S80 werd toegepast. Een zeer geavanceerde krachtbron met vrijwel dezelfde afmetingen en hetzelfde brandstofverbruik als de vijfcilinderuitvoering.

De grotendeels uit aluminium opgetrokken zes-in-lijn heeft een vermogen van 238 pk en een koppel van 320 Nm. Alle voor de XC90 leverbare motoren, met uitzondering van de vijfcilinder motoren, zijn standaard voorzien van een zestraps Geartronic-automaat. Het verbeterde AWD-systeem met Instant Traction is standaard op alle uitvoeringen. âMet deze state-of-the-art zes- en achtcilindermotoren zullen we in de Verenigde Staten een bredere doelgroep aanspreken. In Europa kunnen we zowel diesel- als benzineversies aanbieden; motoren die stuk voor stuk tegemoetkomen aan de toenemende vraag naar een combinatie van topprestaties en milieuvriendelijkheidâ, benadrukt de Zweed Hans Wikman, bij Volvo Cars verantwoordelijk voor de XC90.

Compacte krachtbron is veiliger
De nieuwe zescilinder combineert een alert karakter en hoge prestaties met uitstekende loopeigenschappen. Een geavanceerd kleppenmechanisme draagt in samenwerking met het Variable Intake System (VIS) zowel bij aan het hoge prestatieniveau als de zuinigheid van de krachtbron. Het kleppenmechanisme beschikt over VCT (Variable Cam Timing) en CPS (Cam Profile Switching). Door CPS heeft de krachtbron feitelijk twee karakters en bedient daarmee zowel liefhebbers van krachtige prestaties als mensen die het liever iets rustiger - en zuiniger - aandoen. VIS maakt op zijn beurt gebruik van twee gaskleppen die het volume van het inlaatspruitstuk automatisch aanpassen aan de rijomstandigheden. Hierdoor wordt er constant een optimale koppelkromme gerealiseerd, zodat bij ieder toerental de juiste trekkracht voorhanden is. Tegelijkertijd draagt de motor - ondanks zijn niet geringe cilinderinhoud van 3,2 liter - door zijn compacte afmetingen en plaatsing dwars onder de motorkap ook nog eens bij aan de veiligheid van de inzittenden; beide aspecten verkleinen de kans dat de motor bij een aanrijding het passagiersgedeelte in schuift.

Moderne en stijlvolle uitstraling
Bij de aanpassing van het ontwerp van de vernieuwde Volvo XC90 was een van de uitgangspunten dat de auto een iets modernere en wat stijlvollere uitstraling moest krijgen. Hiervoor is een nieuwe grille met meer chroom ontworpen en zijn ook de bumpers licht aangepast. De achterlichten zijn vernieuwd en de kofferklep is nu voorzien van een horizontale chroomstrip. Alle uitvoeringen van de XC90 hebben nu standaard de in kleur gespoten sierlijsten in de portieren, deurgrepen en buitenspiegels. De spiegels zijn nu tevens voorzien van geïntegreerde richtingaanwijzers. Verder krijgen de Momentum en Summum varianten wielkasten in exterieurkleur mee, waarbij het exclusieve karakter van Summum nog verder wordt versterkt door zilverkleurige roofrails.

Nieuwe kleuren in het interieur
Ook vanbinnen zijn er verschillende aanpassingen gedaan om de XC90 een meer exclusieve uitstraling te geven. Er zijn voor het interieur nieuwe kleurencombinaties beschikbaar en er worden nieuwe bekledingstypen geïntroduceerd. Het meest exclusieve is de zacht lederen Sovereign Hide-uitvoering met zijn contrasterende stiksels en panelen van geperforeerd leer. De middenconsole is voorzien van een nieuwe display en afgewerkt met zilverkleurige details. Nieuwe paneelafwerkingen, zoals Sapeli Wood, geven de klant een grotere keuze en het interieur een elegant tintje.

Nieuwe generatie RTI met harddisk
Ook het RTI (Route Traffic Information) navigatiesysteem is verder ontwikkeld. Het nieuwe systeem maakt gebruik van een harddisk en is daardoor sneller en eenvoudiger te bedienen. Bovendien is er meer informatie beschikbaar. Het meest geavanceerde audiosysteem, Premium Sound, omvat een digitale klasse D-versterker van Alpine(TM) met ICE Power-technologie van Bang & Olufsen Powerhouse(TM), Dolby Pro Logic II(TM) Surround en speakers van Dynaudio(TM) , een van de meest vooraanstaande merken op dit gebied. In het High Performance- en Premium Sound-systeem kunnen nu ook cdâs met MP3- en WMA- (Windows Media Audio) formaat worden afgespeeld. Alle audiosystemen zijn voorzien van een extra ingang voor het aansluiten van externe geluidsdragers.

Geavanceerde veiligheidssystemen
âToen de Volvo XC90 werd ontwikkeld, wilden we een zo hoog mogelijk veiligheidsniveau voor de inzittenden garanderenâ, vertelt Hans Wikman. âAlle testresultaten toonden aan dat we in dit streven zijn geslaagd.â De Volvo XC90 is een moderne SUV, gebouwd als een personenauto met de juiste kreukelzones, een laag zwaartepunt en geavanceerde systemen die de kans op persoonlijk letsel zoveel mogelijk moeten beperken. De XC90 werd daarnaast uitgerust met diverse geavanceerde veiligheidssystemen die als doel hebben ongelukken te voorkomen. âMet de introductie van de vernieuwde Volvo XC90 hebben we nu extra nadruk gelegd op de preventieve veiligheid en op de besturing van de autoâ, aldus Wikman.

Om een zo goed mogelijk zicht in het donker te garanderen, komt Volvo Cars voor de XC90 met Adaptieve Bi-Xenon verlichting; koplampen met een lichtstraal die de bochten in de weg volgt. Een microprocessor meet en analyseert een aantal parameters en regelt vervolgens de ideale stand van de koplampen. De lampen laten zich tot 15 graden naar links en rechts draaien; in totaal dus 30 graden, en kunnen dan ook lange stukken van een bochtige weg optimaal verlichten. Het systeem wordt bij daglicht automatisch uitgeschakeld. De Volvo XC90 is ook leverbaar met BLIS (Blind Spot Information System). Zodra een ander voertuig in de dode hoek van de automobilist komt, registreren cameraâs in de buitenspiegels dat en verschijnt er een lichtje in de betreffende spiegel dat de bestuurder hierop attendeert.

Park Assist Camera
Om eventuele personen die zich achter de auto bevinden te beschermen en het parkeren te vergemakkelijken, introduceert Volvo Cars Park Assist Camera. Dit systeem geeft de bestuurder niet alleen een âextra oogâ, het laat ook het te volgen spoor zien bij het achteruitrijden. Een groothoeklens toont het gebied achter de auto op het RTI-scherm boven het instrumentenpaneel. Op het display verschijnen ook hulplijnen die het achteruit inparkeren vergemakkelijken.

âDe veranderingen die we bij de vernieuwde Volvo XC90 hebben doorgevoerd, zijn te beschouwen als âfine-tunenâ, waarmee we de aantrekkelijkheid van de auto nog verder willen vergrotenâ, besluit Hans Wikman. âWe richten ons op een zeer specifieke klantengroep en we willen deze een nog betere premium-ervaring geven.â

BedrijfsautoRAI.nl