Volvoâs succesnummer XC90 verfijnd
(4/3/2006)
De Volvo XC90 bracht bij zijn introductie een groot aantal innovaties
die zorgden voor een ongekend succes en het totale SUV-segment naar
een hoger plan tilde. Nu, iets meer dan drie jaar later, komt Volvo
Cars met een vernieuwde versie op de markt, waarmee de Zweedse
autofabrikant zijn vooruitstrevende rol bevestigt.
"We hebben bewust gekozen voor een hogere positie in het
premiumsegment. Om de succesvolle XC90 nóg aantrekkelijker te maken,
hebben we de nadruk gelegd op een verhoging van comfort en luxeâ,
aldus Fredrik Arp, President en CEO van Volvo Cars.
De vernieuwde XC90 moet Volvoâs positie in de drukbezette SUV-markt
versterken. Een markt overigens, waarin de eerste generatie XC90 met
open armen werd ontvangen. âWe hebben goed naar onze wereldwijde
klantenkring geluisterd en de auto aangepast, zodat we onveranderd
concurrerend kunnen zijn. De XC90 zelf is al succesvol gebleken, dus
de insteek was niet om enorme aanpassingen door te voeren, maar om hem
verder te verfijnenâ, aldus Arp. âStijlvollere lijnen, kwalitatief
nóg hoogwaardiger materialen en vervolmaakte rijeigenschappen, zonder
daarbij natuurlijk ook maar iets in te boeten qua veiligheids- en
milieuaspecten.â
De Volvo XC90 is voor Volvo Cars een gigantisch verkoopsucces. Zijn
aanvankelijke productieaantal van 50.000 autoâs werd verhoogd en in
2005 bedroeg het aantal XC90âs dat in de Zweedse Torslanda-fabriek
werd geproduceerd bijna 90.000, bijna het dubbele aantal derhalve. De
productie van de vernieuwde XC90 gaat in het voorjaar van 2006 van
start. De Verenigde Staten zullen met een aandeel van 50 procent van
het totale volume nog altijd de grootste afzetmarkt zijn, gevolgd door
Groot-Brittannië, Duitsland, Canada en Spanje.
Nieuwe zescilinder krachtbron
In het afgelopen jaar is het aanbod aan aandrijflijnen geleidelijk
vergroot en zijn er drie geheel nieuwe motoren bij gekomen. De
compacte en relatief zuinige V8 (315 pk, 440 Nm) en de verbeterde
vijfcilinder D5 turbodiesel met roetfilter (185 pk, 400 Nm) worden nu
aangevuld met de onlangs in eigen huis ontwikkelde 3,2-liter
zescilinder lijnmotor, die voor het eerst in de nieuwe Volvo S80 werd
toegepast. Een zeer geavanceerde krachtbron met vrijwel dezelfde
afmetingen en hetzelfde brandstofverbruik als de
vijfcilinderuitvoering.
De grotendeels uit aluminium opgetrokken zes-in-lijn heeft een
vermogen van 238 pk en een koppel van 320 Nm. Alle voor de XC90
leverbare motoren, met uitzondering van de vijfcilinder motoren, zijn
standaard voorzien van een zestraps Geartronic-automaat. Het
verbeterde AWD-systeem met Instant Traction is standaard op alle
uitvoeringen. âMet deze state-of-the-art zes- en achtcilindermotoren
zullen we in de Verenigde Staten een bredere doelgroep aanspreken. In
Europa kunnen we zowel diesel- als benzineversies aanbieden; motoren
die stuk voor stuk tegemoetkomen aan de toenemende vraag naar een
combinatie van topprestaties en milieuvriendelijkheidâ, benadrukt de
Zweed Hans Wikman, bij Volvo Cars verantwoordelijk voor de XC90.
Compacte krachtbron is veiliger
De nieuwe zescilinder combineert een alert karakter en hoge prestaties
met uitstekende loopeigenschappen. Een geavanceerd kleppenmechanisme
draagt in samenwerking met het Variable Intake System (VIS) zowel bij
aan het hoge prestatieniveau als de zuinigheid van de krachtbron. Het
kleppenmechanisme beschikt over VCT (Variable Cam Timing) en CPS (Cam
Profile Switching). Door CPS heeft de krachtbron feitelijk twee
karakters en bedient daarmee zowel liefhebbers van krachtige
prestaties als mensen die het liever iets rustiger - en zuiniger -
aandoen. VIS maakt op zijn beurt gebruik van twee gaskleppen die het
volume van het inlaatspruitstuk automatisch aanpassen aan de
rijomstandigheden. Hierdoor wordt er constant een optimale
koppelkromme gerealiseerd, zodat bij ieder toerental de juiste
trekkracht voorhanden is. Tegelijkertijd draagt de motor - ondanks
zijn niet geringe cilinderinhoud van 3,2 liter - door zijn compacte
afmetingen en plaatsing dwars onder de motorkap ook nog eens bij aan
de veiligheid van de inzittenden; beide aspecten verkleinen de kans
dat de motor bij een aanrijding het passagiersgedeelte in schuift.
Moderne en stijlvolle uitstraling
Bij de aanpassing van het ontwerp van de vernieuwde Volvo XC90 was een
van de uitgangspunten dat de auto een iets modernere en wat
stijlvollere uitstraling moest krijgen. Hiervoor is een nieuwe grille
met meer chroom ontworpen en zijn ook de bumpers licht aangepast. De
achterlichten zijn vernieuwd en de kofferklep is nu voorzien van een
horizontale chroomstrip. Alle uitvoeringen van de XC90 hebben nu
standaard de in kleur gespoten sierlijsten in de portieren, deurgrepen
en buitenspiegels. De spiegels zijn nu tevens voorzien van
geïntegreerde richtingaanwijzers. Verder krijgen de Momentum en
Summum varianten wielkasten in exterieurkleur mee, waarbij het
exclusieve karakter van Summum nog verder wordt versterkt door
zilverkleurige roofrails.
Nieuwe kleuren in het interieur
Ook vanbinnen zijn er verschillende aanpassingen gedaan om de XC90 een
meer exclusieve uitstraling te geven. Er zijn voor het interieur
nieuwe kleurencombinaties beschikbaar en er worden nieuwe
bekledingstypen geïntroduceerd. Het meest exclusieve is de zacht
lederen Sovereign Hide-uitvoering met zijn contrasterende stiksels en
panelen van geperforeerd leer. De middenconsole is voorzien van een
nieuwe display en afgewerkt met zilverkleurige details. Nieuwe
paneelafwerkingen, zoals Sapeli Wood, geven de klant een grotere keuze
en het interieur een elegant tintje.
Nieuwe generatie RTI met harddisk
Ook het RTI (Route Traffic Information) navigatiesysteem is verder
ontwikkeld. Het nieuwe systeem maakt gebruik van een harddisk en is
daardoor sneller en eenvoudiger te bedienen. Bovendien is er meer
informatie beschikbaar. Het meest geavanceerde audiosysteem, Premium
Sound, omvat een digitale klasse D-versterker van Alpine(TM) met ICE
Power-technologie van Bang & Olufsen Powerhouse(TM), Dolby Pro Logic
II(TM) Surround en speakers van Dynaudio(TM) , een van de meest
vooraanstaande merken op dit gebied. In het High Performance- en
Premium Sound-systeem kunnen nu ook cdâs met MP3- en WMA- (Windows
Media Audio) formaat worden afgespeeld. Alle audiosystemen zijn
voorzien van een extra ingang voor het aansluiten van externe
geluidsdragers.
Geavanceerde veiligheidssystemen
âToen de Volvo XC90 werd ontwikkeld, wilden we een zo hoog mogelijk
veiligheidsniveau voor de inzittenden garanderenâ, vertelt Hans
Wikman. âAlle testresultaten toonden aan dat we in dit streven zijn
geslaagd.â De Volvo XC90 is een moderne SUV, gebouwd als een
personenauto met de juiste kreukelzones, een laag zwaartepunt en
geavanceerde systemen die de kans op persoonlijk letsel zoveel
mogelijk moeten beperken. De XC90 werd daarnaast uitgerust met diverse
geavanceerde veiligheidssystemen die als doel hebben ongelukken te
voorkomen. âMet de introductie van de vernieuwde Volvo XC90 hebben we
nu extra nadruk gelegd op de preventieve veiligheid en op de besturing
van de autoâ, aldus Wikman.
Om een zo goed mogelijk zicht in het donker te garanderen, komt Volvo
Cars voor de XC90 met Adaptieve Bi-Xenon verlichting; koplampen met
een lichtstraal die de bochten in de weg volgt. Een microprocessor
meet en analyseert een aantal parameters en regelt vervolgens de
ideale stand van de koplampen. De lampen laten zich tot 15 graden naar
links en rechts draaien; in totaal dus 30 graden, en kunnen dan ook
lange stukken van een bochtige weg optimaal verlichten. Het systeem
wordt bij daglicht automatisch uitgeschakeld. De Volvo XC90 is ook
leverbaar met BLIS (Blind Spot Information System). Zodra een ander
voertuig in de dode hoek van de automobilist komt, registreren
cameraâs in de buitenspiegels dat en verschijnt er een lichtje in de
betreffende spiegel dat de bestuurder hierop attendeert.
Park Assist Camera
Om eventuele personen die zich achter de auto bevinden te beschermen
en het parkeren te vergemakkelijken, introduceert Volvo Cars Park
Assist Camera. Dit systeem geeft de bestuurder niet alleen een âextra
oogâ, het laat ook het te volgen spoor zien bij het achteruitrijden.
Een groothoeklens toont het gebied achter de auto op het RTI-scherm
boven het instrumentenpaneel. Op het display verschijnen ook
hulplijnen die het achteruit inparkeren vergemakkelijken.
âDe veranderingen die we bij de vernieuwde Volvo XC90 hebben
doorgevoerd, zijn te beschouwen als âfine-tunenâ, waarmee we de
aantrekkelijkheid van de auto nog verder willen vergrotenâ, besluit
Hans Wikman. âWe richten ons op een zeer specifieke klantengroep en we
willen deze een nog betere premium-ervaring geven.â
BedrijfsautoRAI.nl
AutoRai