Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Geen superstart voor GR-Asia SEAT Team Holland rijder Tom Coronel tijdens WTCC races op Monza

Monza- De opening van het FIA WTCC 2006 vond plaats op de vermaarde racepiste in het Italiaanse Monza. De voor het GR-Asia SEAT Team Holland uitkomende Tom Coronel kwam tijdens deze seizoensopening van het Wereldkampioenschap voor Toerwagens niet verder dan een derde plaats in zijn klasse en viel in de eerste race uit. De Huizenaar verscheen aan de start met een ex-fabrieks SEAT Toledo Cupra en is met zijn team in afwachting van een nieuwe WTCC versie van de SEAT Leon. Naar verwachting zal die auto tijdens de races op Brands Hatch (derde raceweekend) voor onze landgenoot beschikbaar komen.

Mede door de steun van de Nederlandse SEAT importeur Pon Car en haar partners komt Tom Coronel dit jaar uit in de belangrijkste toerwagen raceserie ter wereld. Het WTCC, dat staat voor World Touring Car Championship, telt dit jaar een tiental raceweekenden. Deze worden gedurende het seizoen op verschillende continenten verreden. Tom Coronel: "Natuurlijk zijn de verwachtingen voor dit jaar hoog gespannen. We gaan voor de speciale Privateer-titel die er ook dit jaar weer is. Het kampioenschap voor de niet-fabrieksteams, dat ik vorig jaar net miste. Natuurlijk is het fantastisch dat Pon Car als Nederlandse SEAT-importeur mij ook dit jaar ondersteund. We ijn in afwachting van de nieuwe SEAT Leon WTCC en tot die tijd rijd ik met een Toledo Cupra. Het is de oude auto van fabrieksrijder Jordi Gene en dus een auto die volgens de laatste modificaties is opgebouwd. Dat voelde ik ook gelijk toen ik er voor het eerst mee reed. Met name de schokdempers zijn duidelijk anders dan ik gewend was. Daardoor kun je ook de curbstones op het circuit optimaal benutten wanneer je onderweg bent. Jammer genoeg kampte ik tijdens de (vrije) training door diezelfde curbstones met een probleem aan de remmen. Nadat ik over zo'n 'curb' was gereden kwamen de remblokken iets los van de schijf en dan mis je bij het aanremmen een deel van de druk in het pedaal. Door met de linkervoet al voor de bocht wat bij te remmen bouwde ik die druk tijdens het rijden op en kon voor de bocht optimaal remmen. Maar het zal duidelijk zijn dat je zo niet tot de allersnelste tijden komen. Dat verklaart mijn vijftiende plaats, waarmee ik als tweede bij de Privateers stond en op slechts 9-10 van de pole. De verschillen waren echt heel klein. Gelukkig wist het team de problemen met de remmen op te lossen en tijdens de warm-up op de racedag reed ik naar een vijfde tijd van het hele veld."

Vol vertrouwen startte de SEAT Team Holland coureur aan de eerste race over 9 ronden. "Mijn start was goed. Ik kon mijn tweede plaats vasthouden en goed aansluiten bij de mensen voor mij. Na enkele ronden lag ik dertiende en voerde het privateer-klassement aan. Op zich leek er dus niets aan de hand. Tot het moment dat SEAT fabrieksrijder Jordi Gene voor mij reed en ik van dik 240 km/uur terug moest naar iets van 80. Ik kwam niet uit met het remmen en raakte de LEON op de achterkant. Aanvankelijk dacht ik door te kunnen rijden, maar de temperatuur liep steeds verder op, omdat de radiateur de klap niet overleefd had. Ik moest naar de pits en de race was over. Gelukkig konden de technici de schade snel herstellen waardoor ik als 31ste aan de tweede race begon. De start ging weer super en ik heb vervolgens mooie gevechten met Morbidelli en Sharp gehad. Om mij heen gebeurde er van alles en ook ik ontkwam er niet aan. Die Sharp verremde zich vijf ronden voor het eind en knalde vol bij mij in de achterkant. Daardoor sloeg ook de uitlaat dicht er verloor ik een deel van mijn vermogen. Daarmee kwam ik in mijn opmars naar voren niet verder. Ik ben als dertiende geëindigd en als derde Privateer. Niet het allerbest denkbare begin van het seizoen dus. Maar de volgende race is op Magny Cours in Frankrijk en daar moet het mogelijk zijn om verder naar voren te eindigen", aldus Coronel.

De deelname van GR-Asia SEAT Team Holland wordt mede mogelijk gemaakt door de volgende partners: SEAT Importeur Pon Car, McGregor, Splitfire, MAN Truck en Bus, Noble Group, ATP The Advanced Travel Partner, Wielengids.nl , Auto Motor Sport, Vakantiegoed.nl en Hertz.

Uitslag race 1 WTCC in Monza:

1. Andy Priaulx (BMW) 9 ronden in 25.44.220; 2. Yvan Muller (SEAT) op 3.534; 3. James Thompson (SEAT) op 4.378; 4. Dirk Muller (BMW) op 4.667; 5. Gabriele Tarquini (SEAT) op 7.332 en 6. Rickard Rydell (SEAT) op 7.639. Tom Coronel (GR-ASIA SEAT TEAM Holland) uitgevallen.

Uitslag race 2 WTCC in Monza:

1.Augusto Farfus (Alfa) 18.37.438; 2. Yvan Muller (SEAT) op 0.951; 3. Alain Menu (Chevrolet) op 2.580; 4. Alessandro Balzan (Alfa) op 3.924; 5. Jordi Gene (SEAT) op 5.721; 6. Gabriele Tarquini (SEAT op 6.927) en 13. Tom Coronel (GR-ASIA SEAT TEAM Holland) op 13.978.

Voor meer informatie Tom Coronel onder nummer 06.53.140.989 Foto: vrij van copyright, beschikbaar gesteld door WTCC organisatie


---- --