LTO Noord


De varkenspestsituatie in Duitsland geeft aanleiding tot grote zorgen.

De varkenspestsituatie in Duitsland geeft aanleiding tot grote zorgen.

Op 1 april is er een zesde geval van varkenspest gemeld. Er zijn sterke aanwijzingen dat het virus zwak virulent is en dus niet eenvoudig te ontdekken. De tracering inzake dit zesde geval is nog niet afgerond. Dus herkomst en mogelijke verbanden met de situatie in Haltern zijn nog onduidelijk.

Nadat het vijfde geval was gemeld in het district Recklinghausen is er op 1 april een bedrijf met 250 vleesvarkens geruimd. Dit bedrijf ligt in het aangrenzende district Borken in de plaats Raefeld. De autoriteiten onderzoeken of het virus vanuit Recklinghausen is versleept. Raesfeld ligt dertig kilometer ten westen van Haltern en daarmee komt de uitbraak dichter bij de Nederlandse grens. Dit op ongeveer 15 kilometer. Het bedrijf in Borken ligt in het toezichtgebied dat de deelstaat een maand geleden na de uitbraak van varkenspest instelde. Op vier omliggende bedrijven worden 1.300 varkens preventief geruimd.

Dit gebeurd op basis van nieuwe maatregelen die de Duitse Overheid nu neemt.Standaard wordt nu de 1 km zone rondom elk geval geruimd. De eerste 3 km zone rondom de bron wordt geruimd.Rondom het nieuwe geval wordt een nieuwe bufferzone gemaakt tussen 15 en 20 km. Deze bufferzone loopt tot de NL grens.

In deze bufferzone is het transport van alle varkens inclusief vleesvarkens verboden. Dus een standstil voor 7 dagen. In het betreffende gebied liggen waarschijnlijk geen slachterijen. De maatregelen kunnen echter niet met directe ingang van kracht worden omdat hiervoor geen juridische basis schijnt te zijn.

Deze situatie is voor LTO aanleiding geweest om telefonisch overleg te voeren met Europarlementariërs en de top van het ministerie van LNV. Dit om druk te zetten en te komen tot onmiddellijke invoering van adequate maatregelen in Duitsland. Tevens is van gedachten gewisseld over de vraag wat we in Nederland nog voor extra maatregelen kunnen nemen.

Bij LNV heeft LTO de vraag neergelegd of er voor voerautoâs een compartimentering kan komen (scheiding tussen binnenland en autoâs die op Duitsland rijden) Dit naast natuurlijk een zeer zorgvuldige R&O. Tevens heeft zij aandacht gevraagd voor het terugdringen van persoonscontacten.

Vanuit Nederland is het nog steeds zo dat er een 100 % bestemmingscontrole is van varkens die uit Duitsland komen.De dubbele R & O is uiteraard ook nog van kracht.

Maandag zal er door LNV een basisoverleg bij elkaar worden geroepen.

LTO en het bedrijfsleven hebben gezamenlijk opgeroepen het gebied te mijden.

Klik hier voor het gezamenlijke persbericht 'Blijf weg uit Duits Varkenspestgebied' van LTO, NVV en COV.

Zondag 2 april 2006