LTO Noord
De varkenspestsituatie in Duitsland geeft aanleiding tot grote
zorgen.
De varkenspestsituatie in Duitsland geeft aanleiding tot grote zorgen.
Op 1 april is er een zesde geval van varkenspest gemeld. Er zijn
sterke aanwijzingen dat het virus zwak virulent is en dus niet
eenvoudig te ontdekken. De tracering inzake dit zesde geval is nog
niet afgerond. Dus herkomst en mogelijke verbanden met de situatie in
Haltern zijn nog onduidelijk.
Nadat het vijfde geval was gemeld in het district Recklinghausen is er
op 1 april een bedrijf met 250 vleesvarkens geruimd. Dit bedrijf ligt
in het aangrenzende district Borken in de plaats Raefeld. De
autoriteiten onderzoeken of het virus vanuit Recklinghausen is
versleept. Raesfeld ligt dertig kilometer ten westen van Haltern en
daarmee komt de uitbraak dichter bij de Nederlandse grens. Dit op
ongeveer 15 kilometer. Het bedrijf in Borken ligt in het
toezichtgebied dat de deelstaat een maand geleden na de uitbraak van
varkenspest instelde. Op vier omliggende bedrijven worden 1.300
varkens preventief geruimd.
Dit gebeurd op basis van nieuwe maatregelen die de Duitse Overheid nu
neemt.Standaard wordt nu de 1 km zone rondom elk geval geruimd. De
eerste 3 km zone rondom de bron wordt geruimd.Rondom het nieuwe geval
wordt een nieuwe bufferzone gemaakt tussen 15 en 20 km. Deze
bufferzone loopt tot de NL grens.
In deze bufferzone is het transport van alle varkens inclusief
vleesvarkens verboden. Dus een standstil voor 7 dagen. In het
betreffende gebied liggen waarschijnlijk geen slachterijen. De
maatregelen kunnen echter niet met directe ingang van kracht worden
omdat hiervoor geen juridische basis schijnt te zijn.
Deze situatie is voor LTO aanleiding geweest om telefonisch overleg te
voeren met Europarlementariërs en de top van het ministerie van
LNV. Dit om druk te zetten en te komen tot onmiddellijke invoering
van adequate maatregelen in Duitsland. Tevens is van gedachten
gewisseld over de vraag wat we in Nederland nog voor extra maatregelen
kunnen nemen.
Bij LNV heeft LTO de vraag neergelegd of er voor voerautoâs een
compartimentering kan komen (scheiding tussen binnenland en autoâs die
op Duitsland rijden) Dit naast natuurlijk een zeer zorgvuldige R&O.
Tevens heeft zij aandacht gevraagd voor het terugdringen van
persoonscontacten.
Vanuit Nederland is het nog steeds zo dat er een 100 %
bestemmingscontrole is van varkens die uit Duitsland komen.De dubbele
R & O is uiteraard ook nog van kracht.
Maandag zal er door LNV een basisoverleg bij elkaar worden geroepen.
LTO en het bedrijfsleven hebben gezamenlijk opgeroepen het gebied te
mijden.
Klik hier voor het gezamenlijke persbericht 'Blijf weg uit Duits
Varkenspestgebied' van LTO, NVV en COV.
Zondag 2 april 2006