DAF Trucks PERSBERICHT

Nieuwe motoren, belangrijke vernieuwingen aan exterieur, interieur en chassis: DAF vernieuwt de LF- en CF-series


* Vernieuwd exterieur: stoer en elegant

* Vernieuwd interieur: stijlvol en praktisch

* Nieuwe PACCAR-motoren met DAF SCR Technologie voor Euro 4 en Euro 5
* Tot 4 procent lager brandstofverbruik

* Geoptimaliseerde chassis-lay-out

* Gunstige operationele kosten

Nadat DAF in januari 2006 de nieuwe XF105 in productie nam, start in mei de serieproductie van de vernieuwde DAF LF- en CF-series. Deze kenmerken zich door een compleet nieuw programma state-of-the-art PACCAR-motoren met DAF SCR technologie voor Euro 4 en Euro 5, een geoptimaliseerde chassis-lay-out, een nieuw interieur-design en een nog moderner uiterlijk. De LF, leverbaar in Euro 4-uitvoering en de CF, beschikbaar in Euro 4 en Euro 5-uitvoering zijn daarmee klaar voor een volgende stap in succes.

Met een stoer en elegant exterieur-design, een ruime en comfortabele cabine die bovendien zeer gemakkelijk toegankelijk is, toonaangevende rij-eigenschappen, superieure efficiency en bewezen betrouwbaarheid en duurzaamheid, hebben de DAF LF- en CF-series een ijzersterke reputatie onder vervoerders en chauffeurs. De DAF LF in het distributiesegment van 6 tot 21 ton GVW ; de CF - met GVWs vanaf 18 ton tot combinatiegewichten van 40 ton en meer - voor een veelheid aan toepassingen.

DAF SCR Technologie
Eén van de belangrijke ontwikkelingscriteria voor de vernieuwde LF- en CF-series waren de strenge Euro 4 emissie-eisen die in oktober 2006 van kracht worden, in 2009 gevolgd door de nog strengere Euro 5 eisen. De vernieuwde LF en CF maken gebruik van de SCR-technologie, de beste en op dit moment economisch gezien meest optimale oplossing om aan de Euro 4 én Euro 5 emissie-eisen te voldoen. Daarbij wordt AdBlue in de uitlaatgassen gespoten, waardoor in de DeNOx-katalysator de stikstofoxiden worden afgebroken in onschadelijk stikstof en water. SCR-technologie is betrekkelijk eenvoudig en daardoor uitermate betrouwbaar en efficiënt. Doordat deze uitlaatgasnabehandelings-technologie geen invloed heeft op de motor, kan de afstelling daarvan geoptimaliseerd worden voor een ideale verbranding en een laag brandstofverbruik. De DAF SCR Technologie gaat echter verder.

De invoering van de DAF SCR Technologie valt namelijk samen met de introductie van een compleet nieuwe reeks PACCAR-motoren, die toonaangevend zijn op het gebied van brandstofverbruik, betrouwbaarheid en levensduur. Alle motoren maken gebruik van een geavanceerd hogedruk-brandstofinspuitsysteem voor de hoogst mogelijke efficiency en de laagst mogelijke uitstoot van vaste deeltjes. Om aan de strenge eis van 0,02 gram per kW/uur te voldoen, is op de nieuwe LF en CF geen roetfilter nodig.

Nieuwe motoren en AS-Tronic voor LF-serie
De vernieuwde LF wordt geleverd met de nieuwe PACCAR FR- en GR-motoren, respectievelijk vier- en zescilinder motoren met euro 4-emissieniveaus. De nieuwe PACCAR FR-motor heeft een inhoud van 4,5 liter voor vermogens van 104 kW/140 pk tot 136 kW/180 pk. De zescilinder PACCAR GR-motor heeft een inhoud van 6,7 liter en biedt keuze uit vermogens van 168 kW/220 pk tot 212 kW/280 pk. Mede dankzij de vergrote cilinderinhoud en de toepassing van hoge-druk common-rail-brandstofinspuiting, leveren de nieuwe motoren - ten opzichte van de 3,9 liter en 5,9 liter PACCAR-motoren die in de LF Euro 3 leverbaar blijven - tot ruim 22% meer koppel voor maximale trekkracht en souplesse. Nieuw voor de LF is bovendien dat deze nu leverbaar wordt met een geautomatiseerde AS-Tronic-zesversnellingsbak, die in het distributievervoer belangrijke voordelen bieden.

Compleet nieuw motorengamma voor CF-serie
De vernieuwde CF65-serie wordt geleverd met de 6,7 liter PACCAR GR-motor met vermogens van 168 kW/220 pk tot 212 kW/280 pk. Desgewenst wordt hij gekoppeld aan de nieuwe geautomatiseerde AS-Tronic zesversnellingsbak. De CF75 krijgt de vorig jaar op de European Road Transport Show in Amsterdam gepresenteerde 9,2 liter PACCAR PR-motor met vermogens van 183 kW/250 pk tot 265 kW/360 pk. De PACCAR PR-motor kenmerkt zich door een aantal geavanceerde technologieën die DAF ook op de nieuwe 12,9 liter MX-motor toepast, zoals het SMART-hoge-druk-injectiesysteem en ingekapselde elektrische bedradingen voor maximale betrouwbaarheid en duurzaamheid. De nieuwe CF85 krijgt de 12,9 liter PACCAR MX-motor uit de XF105. In de CF85 wordt die geleverd met vermogens van 265 kW/360 pk tot 375 kW/510 pk. De PACCAR PR- en MX-motoren zijn leverbaar met zowel Euro 4- als Euro 5-emissie-waarden.

Alle nieuwe PACCAR-motoren combineren uitstekende prestaties en souplesse met een gunstig brandstofverbruik dat, mede dankzij de DAF SCR Technologie, tot zo'n 4 procent gunstiger is dan vergelijkbare Euro 3-motoren. Samen met de verder verlengde service-intervallen tot maximaal 55.000 kilometer voor de LF en tot maximaal 150.000 kilometer voor de CF (afhankelijk van type en inzet), betekent dat een prima basis voor gunstige operationele kosten en maximale voertuigbeschikbaarheid.

Nieuwe chassis-lay-out
Door de luchtketels en andere componenten zo veel mogelijk aan de binnenzijde van het chassis te construeren, is bij de vernieuwde LF en CF veel ruimte beschikbaar voor bijvoorbeeld steunpoten of gereedschapkisten of en om zo groot mogelijke brandstoftanks te monteren. De DeNOx-installatie kost nauwelijks ruimte omdat deze compact is vormgegeven. Hierdoor zijn bijvoorbeeld op de CF-trekker nog steeds brandstoftanks tot een maximale capaciteit van 1.500 liter mogelijk. De inhoud van de AdBlue-tank is daar met maximaal 75 liter volledig op afgestemd; deze garandeert een actieradius van zo'n 4.500 kilometer. Bij de LF heeft de AdBlue-tank een inhoud van 26 liter, goed voor een actieradius van zo'n 2.500 kilometer.

Uitnodigende interieurs
Voor de vernieuwde interieurs van de LF- en CF-serie, heeft DAF de hoogste kwaliteitsnormen van het nieuwe topmodel XF105 als maatstaf genomen. De ruime interieurs hebben een warme uitstraling door nieuwe kleuren en bieden de hoogste kwaliteit in afwerking en toegepaste materialen. De vernieuwde LF en CF hebben een nieuw instrumentenpaneel, dat door de grote meters met chique chromen afwerking uitblinkt in overzichtelijkheid. Centraal op het dashboard bevindt zich een display, dat - in één van de twaalf beschikbare talen - informatie verschaft over vitale voertuig- en motorfuncties. Nieuw is het prettig in de hand liggende stuurwiel met optionele airbag en geïntegreerde schakelaars voor de bediening van onder andere cruise-control, instelbare snelheidsbegrenzer, motorrem en telefoon. Andere belangrijke functies, bij de CF inclusief die van de geautomatiseerde versnellingsbak, zijn gemakkelijk via hendels aan de stuurkolom te bedienen. Bij de LF bevinden zich de bedieningselementen van de AS-Tronic geautomatiseerde versnellingsbak goed binnen handbereik naast de bestuurdersstoel.

Voor optimaal bedieningsgemak heeft de digitale tachograaf bij de LF een plaats boven de voorruit gekregen, waar twee extra DIN-slots zijn aangebracht voor de montage van bijvoorbeeld audio-apparatuur. Bij de CF-serie bevond de tachograaf zich al boven de voorruit. Bij de CF zijn in het dashboard drie DIN-slots aangebracht, zodat behalve een audio-installatie ook een groot display van een dode-hoek-camera of van een navigatie- of telematica-systeem gemonteerd kan worden.

Modern exterieur-design
Aan het exterieur van de nieuwe LF en CF zijn subtiele wijzigingen doorgevoerd. Dit om het bestaande wagenpark niet te dateren. Bij de LF is zowel de boven- als de ondergrille nieuw vormgegeven. Net als bij de CF en de XF105 is op de ondergrille een chique aluminium sierstrip aangebracht om aan te geven dat de voertuigen aan de strengste emissie-eisen voldoen. Samen met de grotere buitenspiegels voor nog grotere zichthoeken en de optioneel leverbare cat-eye combilampen in de metalen bumper, zorgt dat voor een nog modernere uitstraling en, zeker zo belangrijk, voor verhoogde veiligheid.

DAF heeft de hoogaangeschreven LF en CF nog verder verbeterd. Met een vernieuwd exterieurdesign, dat nog moderner is. Met vele vernieuwingen in het interieur, die elk bijdragen aan een verder verhoogde ergonomie en een chauffeurscomfort dat toonaangevend is in deze klassen. De lay-out van de chassis is geoptimaliseerd en samen met de state-of-the-art PACCAR motoren met DAF SCR Technologie voor Euro 4 en 5, betekent de komst van de nieuwe LF en CF een nieuwe stap in lage operationele kosten, in transportefficiency en vooral: in kwaliteit. In alle opzichten.

Eindhoven, 31 maart 2006