Nieuwsbericht van de Vlaamse overheid van vrijdag 31 maart 2006
Project ontdubbeling Scheldebrug krijgt vaart
Op voorstel van KRIS PEETERS, Vlaams minister van Openbare Werken, Energie, Leefmilieu en Natuur, heeft de Vlaamse regering vandaag de NV Waterwegen en Zeekanaal (W&Z) gemachtigd tot het bouwen van de tweede Scheldebrug te Temse/Bornem. Hiermee wordt de administratieve procedure vastgesteld zodat voor dit project zowel naar haalbaarheid als naar timing alles op schema zit om in het voorjaar van 2007 met de uitvoeringswerken van de ontdubbeling Scheldebrug te kunnen starten. De minister neemt deze werken ten laste van de reguliere middelen. Hierdoor wordt tevens het project van de verhoging van de brug over de Beneden-Nete in het kader van de HST-lijn naar Nederland opgenomen in het pakket 'missing links', waaraan prioriteit wordt gegeven, door middel van alternatieve financiering.
Decennia lang al vormt de brug over de Schelde te Temse/Bornem (N16) een zwaar verkeersprobleem. Op de gewestweg N16 gaat het verkeer van twee rijvakken - in beide richtingen - naar één vak op de brug over de Schelde, tussen Temse en Bornem. Dit veroorzaakt, vooral tijdens de spitsuren, verkeersproblemen. De ontdubbeling van de bestaande brug, door de bouw van een volledig nieuwe brug naast de bestaande, beoogt de problematiek op een definitieve en duurzame wijze op te lossen.
Zoals genoegzaam bekend heeft de minister beslist, na overleg met alle betrokken partijen, om de Scheldebrug te Temse te ontdubbelen. Een ontdubbeling die een einde moet maken aan het fileleed over de Schelde tussen Waasland en Klein Brabant. De nieuwe brug zal dienen voor het wegverkeer in de richting van Bornem. De beide rijstroken op de bestaande brug zullen worden ingericht voor het verkeer in de richting van Temse. Het volledige project moet definitief klaar zijn medio 2009 en wordt geraamd op 30 mio euro.
Het project ontdubbeling Scheldebrug was oorspronkelijk voorzien in het pakket 'missing links' van de Vlaamse Regering, dat tot stand komt met 'alternatieve financiering'. De Scheldebrug te Temse/Bornem wordt thans uit dit pakket gelicht en zal betaald worden met reguliere middelen, zonder dat dit de bestaande timing in het gedrang brengt. In de plaats komt de brug over de Beneden-Nete te Duffel in het kader van de HST-lijn naar Nederland. Met deze beslissing wordt de mogelijkheid geboden om dit urgent HST-dossier op korte termijn te kunnen realiseren. Dit project past trouwens beter binnen de timing van de alternatieve financiering.
De vrije doorvaart voor binnenschepen van 2.000 ton op de Beneden-Nete moet gegarandeerd blijven. Dit project ter vrijwaring van een minimale doorvaarthoogte is belangrijk in het streven van minister Peeters om de binnenvaart te stimuleren en als volwaardige modus verder uit te bouwen.
De HST- spoorwegbruggen over de Beneden-Nete te Duffel op de lijn naar Nederland zullen zo worden gebouwd dat er rekening gehouden wordt met de vrije doorvaarthoogte voor binnenschepen van 2.000 ton. De kosten hiervoor vallen deels ten laste van het Vlaamse gewest.
"Door het verlenen van de machtiging aan W&Z tot het bouwen van de tweede Scheldebrug, komt de ingebruikname van de nieuwe brug te Temse/Bornem in mei 2009 weer een stap dichter. Deze ontdubbeling moet een einde maken aan het fileleed over de Schelde, tussen Waasland en Klein-Brabant," aldus de minister.
Voor meer informatie kunt u terecht bij:
Dhr. Luc De Seranno, woordvoerder van minister Peeters
Tel.: 02-552 66 00
Gsm: 0477-38 23 37
E-mail: persdienst.peeters@vlaanderen.be
Lees meer op: http://www.vlaanderen.be/servlet/Satellite?cid=1143777608699&pagename=nieuwsberichten%2FNB_Nieuwsbericht%2FNieuwsbericht
Vlaamse overheid