Consumentenbond

Consumenten op het verkeerde been gezet met dure platte tv's 31 maart 2006

Consumentenbond vraagt Media Markt reclame voor HD-ready tv's te rectificeren

Consumenten worden op het verkeerde been gezet met advertenties voor dure platte televisies: toestellen met het `HD-ready'-logo zijn soms helemaal niet HD-ready. In een recente folder van Media Markt zijn weer twee voorbeelden daarvan te vinden. De Consumentenbond vraagt Media Markt - die richting de bond de fout heeft erkend - om een rectificatie. Ook roept de bond de internationale organisatie, die het logo van HD-ready uitgeeft, op om in te grijpen.

De kabelaars gaan de wedstrijden van het wereldkampioenschap voetbal deze zomer in HD-kwaliteit doorgeven. Als mensen daarvan willen genieten, moeten zij (los van het abonnement en de decoder) vaak een nieuwe, prijzige televisie aanschaffen. Het media-offensief om mensen hiertoe over te halen is volop losgebarsten. De Consumentenbond vreest om uiteenlopende redenen dat veel mensen spijt zullen krijgen van hun investering en bereidt daarom een grote actie voor om de Nederlandse consument te helpen bij het maken van een goede keuze.

In een recente reclamefolder van Media Markt worden twee kostbare televisies aangeprezen: een plasmascherm van 1.444 euro en een LCD-tv van 1.199 euro. Bij beide staat het logo dat aangeeft dat ze HD-ready zijn, maar dat zijn ze in werkelijkheid niet. Bij de één kun je van de zomer tijdens het WK niet genieten van uitzendingen in HD-kwaliteit; bij de ander loop je dat risico bij toekomstige HD-uitzendingen.

De Consumentenbond heeft Media Markt hierop aangesproken; het bedrijf betreurt de fout. Aan de directie van de winkelketen heeft de bond gevraagd om in de winkels op de betreffende televisietoestellen duidelijk zichtbaar aangeven dat ze - in tegenstelling tot wat in de folder wordt beweerd - niet HD-ready zijn. Mensen die deze toestellen reeds hebben gekocht, moeten hun geld kunnen terugkrijgen.

Ook wil de bond van de directie van Media Markt weten hoe ze gaat voorkomen dat het bedrijf opnieuw de mist ingaat; het is immers niet de eerste keer dat Media Markt consumenten onjuist informeert over HD-ready. De EICTA, de internationale organisatie die het logo van HD-ready in het leven heeft geroepen, heeft Media Markt al eerder aangesproken op haar reclame. De Consumentenbond heeft de EICTA op de hoogte gebracht van de nieuwe misstap en opgeroepen om in te grijpen.

Media kunnen voor informatie mailen naar: pers@consumentenbond.nl