Consumenten op het verkeerde been gezet met dure platte tv's
31 maart 2006
Consumentenbond vraagt Media Markt reclame voor HD-ready tv's te
rectificeren
Consumenten worden op het verkeerde been gezet met advertenties voor
dure platte televisies: toestellen met het `HD-ready'-logo zijn soms
helemaal niet HD-ready. In een recente folder van Media Markt zijn
weer twee voorbeelden daarvan te vinden. De Consumentenbond vraagt
Media Markt - die richting de bond de fout heeft erkend - om een
rectificatie. Ook roept de bond de internationale organisatie, die het
logo van HD-ready uitgeeft, op om in te grijpen.
De kabelaars gaan de wedstrijden van het wereldkampioenschap voetbal
deze zomer in HD-kwaliteit doorgeven. Als mensen daarvan willen
genieten, moeten zij (los van het abonnement en de decoder) vaak een
nieuwe, prijzige televisie aanschaffen. Het media-offensief om mensen
hiertoe over te halen is volop losgebarsten. De Consumentenbond vreest
om uiteenlopende redenen dat veel mensen spijt zullen krijgen van hun
investering en bereidt daarom een grote actie voor om de Nederlandse
consument te helpen bij het maken van een goede keuze.
In een recente reclamefolder van Media Markt worden twee kostbare
televisies aangeprezen: een plasmascherm van 1.444 euro en een LCD-tv
van 1.199 euro. Bij beide staat het logo dat aangeeft dat ze HD-ready
zijn, maar dat zijn ze in werkelijkheid niet. Bij de één kun je van de
zomer tijdens het WK niet genieten van uitzendingen in HD-kwaliteit;
bij de ander loop je dat risico bij toekomstige HD-uitzendingen.
De Consumentenbond heeft Media Markt hierop aangesproken; het bedrijf
betreurt de fout. Aan de directie van de winkelketen heeft de bond
gevraagd om in de winkels op de betreffende televisietoestellen
duidelijk zichtbaar aangeven dat ze - in tegenstelling tot wat in de
folder wordt beweerd - niet HD-ready zijn. Mensen die deze toestellen
reeds hebben gekocht, moeten hun geld kunnen terugkrijgen.
Ook wil de bond van de directie van Media Markt weten hoe ze gaat
voorkomen dat het bedrijf opnieuw de mist ingaat; het is immers niet
de eerste keer dat Media Markt consumenten onjuist informeert over
HD-ready. De EICTA, de internationale organisatie die het logo van
HD-ready in het leven heeft geroepen, heeft Media Markt al eerder
aangesproken op haar reclame. De Consumentenbond heeft de EICTA op de
hoogte gebracht van de nieuwe misstap en opgeroepen om in te grijpen.
Media kunnen voor informatie mailen naar: pers@consumentenbond.nl