Ingezonden persbericht
http://www.harderwijk.nl/web/show/id=72708
V e r s l a g van de Informateur
t.b.v.
Collegevorming 2006.
30 maart 2006.
VERSLAG VAN DE INFORMATEUR t.b.v. COLLEGEVORMING 2006.
Inleiding.
Na de gemeenteraadsverkiezingen van 6 maart 2006 ontstond mede naar aanleiding van de nieuwe
zetelverdeling in de Raad de vraag hoe de collegevorming gestalte zou worden gegeven.
Inmiddels wordt op veel plaatsen sinds de dualisering gemeentebestuur zijn intrede heeft gedaan
en in navolging van de kabinetsformatie gebruik gemaakt van een informateur, die de
mogelijkheden tot collegevorming onderzoekt.
Ook in Harderwijk is besloten een Informateur aan te wijzen.
Ondergetekende heeft deze opdracht graag aanvaard en met plezier,in goede samenwerking met de
verschillende partijen en met ondersteuning van de heer J.Pekaar als secretaris, uitgevoerd.
Met deze rapportage worden conclusies en aanbevelingen aangereikt waarmee een formateur aan
de slag kan.
De Informateur.
R. Lanning.
WERKWIJZE.
Mijn werkzaamheden zijn op 17 maart 2006 gestart met het vergelijken van alle
verkiezingsprogramma's, bestudering van de verkiezingsuitslag, de stemverhoudingen, de
zetelverdeling en de (concept-) verslagen van de bijeenkomsten van fractieonderhandelaars.
Op 20, 21 en 22 maart heb ik gesprekken gevoerd met alle fractie-onderhandelaars aan de hand
van de volgende agenda:
1. Introductie
2. Mogelijke coalities: getalsmatig en/of inhoudelijk
3. Inhoudelijke overeenkomsten
4. Inhoudelijke verschilpunten
5. Welke verschilpunten zijn overbrugbaar/onderhandelbaar?
6. Verkiezing wethouders en wethouderskandidaten
7. Speerpunten voor de komende 4 jaar
8. Thema's voor een raadsagenda
9. Procedure vaststelling raadsagenda
10. Overige aandachtspunten.
De verslagen van de gesprekken met de Informateur zijn ter goedkeuring voorgelegd aan de fractie-
onderhandelaars.
Opdracht aan de Informateur:
1. Onderzoek de verschillende mogelijkheden om (een) bepaalde coalitie(s) te vormen,
- die programmatisch gezien wat de hoofdzaken betreft op één lijn zit (zitten) dan wel een
grote mate van binding met elkaar heeft (hebben) of de bereidheid heeft (hebben) door
onderhandeling op één lijn te komen dan wel tot een binding te komen;
- die kan (kunnen) rekenen op een (ruime) meerderheid en draagvlak in de gemeenteraad van
Harderwijk;
2. Inventariseer de thema's, die in een politieke raadsagenda voor de komende raadsperiode
zouden moeten worden opgenomen en bespreek de procedure tot vaststelling daarvan in relatie tot
een coalitie-akkoord.
De informateur kan advies vragen aan de burgemeester, de griffier en de gemeentesecretaris en
overigens aan andere personen, indien hij dat in het kader van deze opdracht dienstig acht.
Het verslag van de informateur wordt in een openbare vergadering van de fractie-onderhandelaars
gepresenteerd en besproken.
Harderwijk, maart 2006.
RESULTATEN.
Onderstaand zullen de resultaten van mijn gesprekken samengevat per agendapunt per partij
worden weergegeven.
1. Mogelijke coalities.
CDA:1e voorkeur is huidige coalitie. Op afstand: huidige coalitie met Stadspartij minus
PvdA of VVD
ChristenUnie:1e expliciete voorkeur is huidige coalitie. Op afstand: huidige coalitie met
Stadspartij zonder VVD of huidige coalitie met Stadspartij en 5 wethouders.
PvdA: Voortzetting huidige coalitie. Andere opties niet genoemd.
VVD: Expliciete voorkeur huidige coalitie. Op afstand: PvdA-Stadspartij-Harderwijk
Anders-VVD of CDA-CU-VVD-Harderwijk Anders of Stadspartij.
Stadspartij Harderwijk: Afspiegelingscollege met 5 wethouders( CDA-CU-PvdA-VVD-
Stadspartij), ingeval van coalitie met 4 wethouders 1 van de huidige coalitie-partijen
inruilen voor Stadspartij.
Harderwijk Anders: 1e voorkeur: Stadspartij-PvdA-CDA-combinatie
Gemeentebelang/Harderwijk Anders; 2e optie: PvdA-ChristenUnie-VVD en combinatie
Gemeentebelang/Harderwijk Anders.
Gemeentebelang: enige optie op grond van winst bij verkiezingen: PvdA-ChristenUnie-
VVD en combinatie van Gemeentebelang en Harderwijk Anders.
2. Inhoudelijk/Programmatisch
CDA: Grootste mate van overeenstemming binnen huidige coalitie.
ChristenUnie: Grootste mate van overeenstemming binnen huidige coalitie. Verschillen
met Stadspartij Harderwijk ,Harderwijk Anders en Gemeentebelang aanmerkelijk groter
PvdA: Grootste mate van overeenstemming binnen huidige coalitie
VVD: Grootste mate van overeenstemming binnen huidige coalitie
Stadspartij Harderwijk:grote mate van overeenstemming met alle grote partijen en
bereidheid om met alle partijen op zakelijke basis tot overeenstemming te geraken
Harderwijk Anders:meeste programmatische overeenkomsten met Stadspartij-PvdA-CDA
en Gemeentebelang. In mindere mate met ChristenUnie en VVD.
Gemeentebelang: Gemeentebelang is van mening, dat er met alle partijen voldoende
punten van overeenstemming zijn, maar dat het vooral zal gaan om de verschilpunten.
3. Inhoudelijke verschillen en onderhandelbaarheid
De meest in het oog springende verschilpunten tussen partijen kunnen als volgt worden
weergegeven:
· Permanente bewoning
· RBT Lorentz-oost
· Waterfront-sociale woningbouw/woningdifferentiatie
· Lastenverhoging voor de burgers
· Koopzondag
· Coffeeshops
· Bezuinigingen openbaar groen
· Sociaal gezicht/sociale paragraaf
· Woningbouw
· Park3
· Wijkgericht/buurtgericht werken (wijkwethouders/wijkraadsleden)
· Afschaffen rioolrecht kleinverbruikers
Opgemerkt kan worden dat enkele onderwerpen voor sommige fracties als niet
onderhandelbaar/onoverbrugbaar of hard punt worden beschouwd. Genoemd moeten
worden koopzondag, lastenverhoging,permanente bewoning (tijdstip 1999).
4. Wethouders.
In meerderheid zijn partijen van mening dat het ongewenst is om 5 wethouders te
benoemen. De meeste partijen vinden dat het financieel niet uit te leggen valt noch dat de
werkdruk dit noodzakelijk maakt. Slechts een enkele partij noemt bij de coalitievorming
een optie met 5 wethouders.
Uitgangspunt is derhalve benoeming van 4 wethouders.
In algemene zin vinden partijen werving en aanwijzing van kandidaat-wethouders een
verantwoordelijkheid van de afzonderlijke partijen. Enkele partijen spreken de voorkeur uit
om voor de werving een profielschets voor de wethouder op te stellen, waaraan bij de
benoeming en het functioneren kan worden getoetst.
De meerderheid van de partijen is van mening, dat de wethoudersverkiezing op de tot nu
toe gebruikelijke wijze kan plaatsvinden.
CDA, ChristenUnie, PvdA, VVD, Stadspartij Harderwijk en de combinatie van Harderwijk
Anders en Gemeentebelang zijn bereid een wethouderskandidaat aan te wijzen. Bij enkele
partijen is meer dan één wethouderskandidaat beschikbaar. Afhankelijk van de concrete
invulling zal de kandidaat worden aangeduid.
5. Speerpunten
Door alle fracties zijn mondeling dan wel schriftelijk speerpunten voor de komende
periode geleverd. Deze zijn globaal in de gesprekken aan de orde gesteld en worden als
onlosmakelijk onderdeel van deze rapportage beschouwd.
6. Raadsagenda.
Door fractie-onderhandelaars zijn zowel mondeling als schriftelijk onderwerpen of thema's
voor de raadsagenda aangemeld.
De betreffende aanmeldingen worden als inventarisatie bij deze rapportage gevoegd en
onder de aandacht van de gemeenteraad gebracht.
Over de procedure tot vaststelling van de raadsagenda bestaan verschillende opvattingen.
Deze spitsen zich vooral toe op de vraag in welke volgorde de raadsagenda en het coalitie-
akkoord moeten worden behandeld. Alle partijen zijn van mening dat er een raadsagenda
moet worden opgesteld. Procedureel kan de ontwikkeling daarvan gelijktijdig met het
opstellen van een coalitie-akkoord plaatsvinden. Alle partijen zijn van mening, dat de
raadsagenda een onderwerp is voor de raad en het opstellen van een coalitie-akkoord een
onderwerp is voor de beoogde coalitie.
Omdat beide onderwerpen afzonderlijk maar gelijktijdig kunnen worden ontwikkeld
behoort behandeling in dezelfde raadsvergadering tot de mogelijkheden.
De volgorde van behandeling in de raadsvergadering is een onderwerp dat bij de
vaststelling van de agenda voor de vergadering van de gemeenteraad moet worden bepaald.
Binding van het college aan de raadsagenda kan daarbij belangrijk aandachtspunt zijn.
7. Overige aandachtspunten.
In de besprekingen met Stadspartij Harderwijk is de vraag aan de orde gekomen hoe andere
partijen tegen de rol en positie van de Stadspartij aankijken.
Om die reden merkt Stadspartij Harderwijk op dat zij, indien zij tot de bestuurdersrol worden
gekozen, die rol uiteraard anders zullen invullen dan de oppositierol.
Conclusie en aanbeveling.
Uitgaand van de geformuleerde opdracht,
na bestudering van de diverse programma's
na de gesprekken met de fractie-onderhandelaars
kom ik tot de volgende conclusie.
De overgrote meerderheid van partijen is van mening dat een coalitie gevormd moet worden door
4 partijen met 4 wethouders.
Door CDA, ChristenUnie, PvdA en VVD wordt de expliciete voorkeur uitgesproken tot
voorzetting van de huidige coalitie. Binnen die coalitie zijn programmatisch geen onoverbrugbare
verschillen gebleken en is zowel inhoudelijk als persoonlijk groot draagvlak aanwezig. Deze
coalitie kan rekenen op een ruime meerderheid en draagvlak in de gemeenteraad, waarbij een
redelijke mate van oppositie aanwezig is.
Dezelfde meerderheid kan in de varianten met 4 wethouders worden gevonden door uitruil van een
van de huidige coalitiepartijen met Stadspartij Harderwijk. Hiervoor lijken echter de
programmatische verschillen groter en is minder draagvlak aanwezig.
Voor andere coalities wordt noch op programmatische gronden noch op andere gronden nauwelijks
draagvlak geconstateerd.
Resumerend kan worden gesteld, dat de voorkeur uitgaat naar voortzetting van de huidige coalitie.
Indien echter op basis van de onderhandelingen niet tot overeenstemming kan worden gekomen
zou een uitruil van een der partijen met de Stadspartij Harderwijk kunnen worden overwogen.
Mijn aanbeveling is om uit de grootste partij, het CDA, een formateur aan te wijzen, die in eerste
instantie de mogelijkheden tot voortzetting van de huidige coalitie onderzoekt.
Harderwijk, 30 maart 2006.
De Informateur
R.Lanning.
---- --