29
30
31
/> Maart 2006

Kuurhotels niet langer exclusief domein voor vrouwen Percentage mannen in kuurhotels stijgt aanzienlijk Wellness voor mannen verheugt zich in een toenemende populariteit. Een groeiend aantal mannen wil er goed en verzorgd uit zien, wil niet langer meegaan in de maalstroom van continue stress en ontdekt dat onthaasten in een kuuroord een positief effect heeft op lichaam en geest.
`De contouren van een trend beginnen zich af te tekenen', aldus Michael Altewischer, directeur van Wellness-Hotels-Deutschland, een samenwerkingsverband van 44 vier- en vijfsterren kuurhotels in Duitsland.
`Het watjes-imago is definitief verleden tijd. Mannen vormen een nieuwe doelgroep voor onze kuurhotels - zeker in combinatie met sportieve activiteiten'. Tot voor enkele jaren geleden was 90% van Wellness-Hotels-Deutschland gasten vrouwelijk. In 2002 was 11,2% procent van de gasten man, in 2004 steeg dat percentage naar 31,8%. Verleden jaar bedroeg het totaal aantal geboekte nachten in de 44 Wellness-Hotels-Deutschland 950.000. Voor meer informatie, het aanvragen van de gratis 2006 brochure en het boeken van arrangementen zie de website www.w-h-d.de.

`Him' is in
`Uiteraard gelden deze cijfers voor Duitse bezoekers, maar ik zie weinig verschil met de Nederlandse man. Kijk eens naar de enorme groei van fitnesscentra in Nederland en de vele mannenlijnen die cosmeticaproducenten op de markt brengen. Him is in', aldus Altewischer.
Sinds kort richt de keten zich ook op de Nederlandse markt.

Speciale programma's voor mannen
Om de belangstelling onder mannen verder te stimuleren heeft Wellness-Hotels- Deutschland speciale programma's voor 'hem' ontwikkeld. Alle aangesloten Wellness-Hotels-Deutschland bieden schoonheids-, kuur- en activiteitenprogramma's die volledig op mannen zijn afgestemd. Wil hij niet de hele dag passief vertroeteld worden, dan kan hij zich ook sportief uitleven. Fitness apparatuur, wandelen, joggen, fietsen, mountainbiken, zwemmen en tennis zijn enkele aangeboden opties. Ruim de helft van de aangesloten hotels ligt in de nabijheid van golfbanen. Overdag actief bezig zijn en daarna een massage en het saunalandschap gebruiken al dan in combinatie met een gezichtsbehandeling is thans een populaire combinatie. Uitgebalanceerde maaltijden, professioneel personeel, een natuurrijke omgeving en op-maat-gemaakte programma's voor koppels complementeren het aanbod.

Wellness-Hotels-Deutschland
Wellness-Hotels-Deutschland is een samenwerkingsverband van op dit moment 44 kuurhotels door heel Duitsland. Het zijn 4 of 5 sterren hotels verspreid over heel Duitsland, rustig gelegen in het bos of bij een meer of zee en herkenbaar aan het logo van een boom van stippen. De keten werd in 1997 opgericht. De overkoepelende Duitse hotelbrancheorganisatie DEHOGA - vergelijkbaar met Koninklijk Horeca Nederland - en de International Hotel Association Deutschland (IHA) hanteren nu ook landelijk de kwaliteitsnormen van Wellness-Hotels-Deutschland als officiële criteria voor een kuurhotel. Jaarlijks wordt een selectie van de aangesloten hotels gecontroleerd door TÜV Rheinland, een onafhankelijk internationaal onderzoeksbureau.