29
30
31
/>
Maart 2006
Kuurhotels niet langer exclusief domein voor vrouwen
Percentage mannen in kuurhotels stijgt aanzienlijk
Wellness voor mannen verheugt zich in een toenemende populariteit. Een
groeiend aantal mannen wil er goed en verzorgd uit zien, wil niet
langer meegaan in de maalstroom van continue stress en ontdekt dat
onthaasten in een kuuroord een positief effect heeft op lichaam en
geest.
`De contouren van een trend beginnen zich af te tekenen', aldus
Michael Altewischer, directeur van Wellness-Hotels-Deutschland, een
samenwerkingsverband van 44 vier- en vijfsterren kuurhotels in
Duitsland.
`Het watjes-imago is definitief verleden tijd. Mannen vormen een
nieuwe doelgroep voor onze kuurhotels - zeker in combinatie met
sportieve activiteiten'. Tot voor enkele jaren geleden was 90% van
Wellness-Hotels-Deutschland gasten vrouwelijk. In 2002 was 11,2%
procent van de gasten man, in 2004 steeg dat percentage naar 31,8%.
Verleden jaar bedroeg het totaal aantal geboekte nachten in de 44
Wellness-Hotels-Deutschland 950.000. Voor meer informatie, het
aanvragen van de gratis 2006 brochure en het boeken van arrangementen
zie de website www.w-h-d.de.
`Him' is in
`Uiteraard gelden deze cijfers voor Duitse bezoekers, maar ik zie
weinig verschil met de Nederlandse man. Kijk eens naar de enorme groei
van fitnesscentra in Nederland en de vele mannenlijnen die
cosmeticaproducenten op de markt brengen. Him is in', aldus
Altewischer.
Sinds kort richt de keten zich ook op de Nederlandse markt.
Speciale programma's voor mannen
Om de belangstelling onder mannen verder te stimuleren heeft
Wellness-Hotels- Deutschland speciale programma's voor 'hem'
ontwikkeld. Alle aangesloten Wellness-Hotels-Deutschland bieden
schoonheids-, kuur- en activiteitenprogramma's die volledig op mannen
zijn afgestemd. Wil hij niet de hele dag passief vertroeteld worden,
dan kan hij zich ook sportief uitleven. Fitness apparatuur, wandelen,
joggen, fietsen, mountainbiken, zwemmen en tennis zijn enkele
aangeboden opties. Ruim de helft van de aangesloten hotels ligt in de
nabijheid van golfbanen. Overdag actief bezig zijn en daarna een
massage en het saunalandschap gebruiken al dan in combinatie met een
gezichtsbehandeling is thans een populaire combinatie.
Uitgebalanceerde maaltijden, professioneel personeel, een natuurrijke
omgeving en op-maat-gemaakte programma's voor koppels complementeren
het aanbod.
Wellness-Hotels-Deutschland
Wellness-Hotels-Deutschland is een samenwerkingsverband van op dit
moment 44 kuurhotels door heel Duitsland. Het zijn 4 of 5 sterren
hotels verspreid over heel Duitsland, rustig gelegen in het bos of bij
een meer of zee en herkenbaar aan het logo van een boom van stippen.
De keten werd in 1997 opgericht. De overkoepelende Duitse
hotelbrancheorganisatie DEHOGA - vergelijkbaar met Koninklijk Horeca
Nederland - en de International Hotel Association Deutschland (IHA)
hanteren nu ook landelijk de kwaliteitsnormen van
Wellness-Hotels-Deutschland als officiële criteria voor een kuurhotel.
Jaarlijks wordt een selectie van de aangesloten hotels gecontroleerd
door TÜV Rheinland, een onafhankelijk internationaal onderzoeksbureau.