Stichting Natuur en Milieu

begint een beter klimaat

Convenant te traag met verplichting tot echt schone vrachtautos

Op 24 maart 2006 is eindelijk het convenant getekend over schonere vrachtautos in grote steden. Dat leidt zeker tot schonere lucht. Tegelijkertijd, zo vinden vijftien milieuorganisaties*, is het convenant te traag met het verplicht stellen van echt schone voertuigen. Daarmee is de kans gemist om luchtvervuiling in de steden echt goed aan te pakken, het wagenpark versneld schoon te krijgen en de meest ernstige gezondheidsschade te verminderen.

Minister Peijs (Verkeer en Waterstaat) en staatssecretaris Van Geel (Milieu) ondertekenden een convenant** met negen gemeenten, VNG en een aantal logistieke organisaties over de stimulering van schone vrachtautos in een aantal grote steden. Het convenant houdt onder meer in dat vrachtwagens die naar de deelnemende steden willen, binnen een jaar over een roetfilter moeten beschikken. Een goede en logische stap vinden de milieuorganisaties.

Over de vervolgstappen uit het convenant zijn de milieuorganisaties veel minder te spreken. Pas vanaf 2010 zijn vrachtwagens die de steden in willen, verplicht om te voldoen aan de zogeheten Euro-4-norm, de norm voor de minst vervuilende vrachtautos. Dat kan sneller. Deze wagens zijn al sinds vorig jaar voor ieder bedrijf te koop. Euro-4 (en Euro-5) motoren stoten veel minder stikstofdioxide uit dan hun voorgangers. In 2010 wordt de norm voor stikstofdioxide van kracht. Het Kabinet geeft nu al aan dat in veel stedelijke gebieden die norm niet gehaald gaat worden. Het is dus noodzakelijk om zo snel mogelijk matregelen te nemen.

De meer vervuilende Euro-3-vrachtautos mogen, als ze jonger zijn dan acht jaar, zelfs nog tot 2013 in de betreffende steden rijden. Volgens de milieuorganisaties verkiest het convenant op dit punt de afschrijvingstermijnen van vrachtwagens boven de gezondheid van mensen en dat vinden zij een kwalijke zaak. Bovendien kunnen transportbedrijven ervoor kiezen om de Euro-3-voertuigen niet in steden in te zetten. Die uitzondering was dus helemaal niet nodig.

De milieuorganisaties zijn er ook niet over te spreken dat de verplichte roetfilter niet voor kleine busjes en bestelautos geldt. Daardoor gaat een deel van de milieuwinst weer verloren. De milieuorganisaties vrezen dat bedrijven in plaats van hun vrachtauto met busjes of bestelautos de steden in gaan.


* De vijftien milieuorganisaties zijn: Stichting Natuur en Milieu, de 12 provinciale Milieufederaties en de stedelijke Milieucentra van Amsterdam en Den Haag


** Het convenant is ondertekend door: de gemeenten Delft, Eindhoven, Den Haag, Haarlem, Helmond, 's-Hertogenbosch, Nijmegen, Tilburg, Rotterdam en Utrecht; Stadsregio Rotterdam en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en EVO. Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV), Transport en Logistiek Nederland (TLN)

Klik hier voor het convenant op de website van het ministerie van VROM

Publicatiedatum: 31-03-2006