begint een beter klimaat
Convenant te traag met verplichting tot echt schone vrachtautos
Op 24 maart 2006 is eindelijk het convenant getekend over schonere
vrachtautos in grote steden. Dat leidt zeker tot schonere lucht.
Tegelijkertijd, zo vinden vijftien milieuorganisaties*, is het
convenant te traag met het verplicht stellen van echt schone
voertuigen. Daarmee is de kans gemist om luchtvervuiling in de steden
echt goed aan te pakken, het wagenpark versneld schoon te krijgen en
de meest ernstige gezondheidsschade te verminderen.
Minister Peijs (Verkeer en Waterstaat) en staatssecretaris Van Geel
(Milieu) ondertekenden een convenant** met negen gemeenten, VNG en een
aantal logistieke organisaties over de stimulering van schone
vrachtautos in een aantal grote steden. Het convenant houdt onder meer
in dat vrachtwagens die naar de deelnemende steden willen, binnen een
jaar over een roetfilter moeten beschikken. Een goede en logische stap
vinden de milieuorganisaties.
Over de vervolgstappen uit het convenant zijn de milieuorganisaties
veel minder te spreken. Pas vanaf 2010 zijn vrachtwagens die de steden
in willen, verplicht om te voldoen aan de zogeheten Euro-4-norm, de
norm voor de minst vervuilende vrachtautos. Dat kan sneller. Deze
wagens zijn al sinds vorig jaar voor ieder bedrijf te koop. Euro-4 (en
Euro-5) motoren stoten veel minder stikstofdioxide uit dan hun
voorgangers. In 2010 wordt de norm voor stikstofdioxide van kracht.
Het Kabinet geeft nu al aan dat in veel stedelijke gebieden die norm
niet gehaald gaat worden. Het is dus noodzakelijk om zo snel mogelijk
matregelen te nemen.
De meer vervuilende Euro-3-vrachtautos mogen, als ze jonger zijn dan
acht jaar, zelfs nog tot 2013 in de betreffende steden rijden. Volgens
de milieuorganisaties verkiest het convenant op dit punt de
afschrijvingstermijnen van vrachtwagens boven de gezondheid van mensen
en dat vinden zij een kwalijke zaak. Bovendien kunnen
transportbedrijven ervoor kiezen om de Euro-3-voertuigen niet in
steden in te zetten. Die uitzondering was dus helemaal niet nodig.
De milieuorganisaties zijn er ook niet over te spreken dat de
verplichte roetfilter niet voor kleine busjes en bestelautos geldt.
Daardoor gaat een deel van de milieuwinst weer verloren. De
milieuorganisaties vrezen dat bedrijven in plaats van hun vrachtauto
met busjes of bestelautos de steden in gaan.
* De vijftien milieuorganisaties zijn: Stichting Natuur en Milieu, de
12 provinciale Milieufederaties en de stedelijke Milieucentra van
Amsterdam en Den Haag
** Het convenant is ondertekend door: de gemeenten Delft, Eindhoven,
Den Haag, Haarlem, Helmond, 's-Hertogenbosch, Nijmegen, Tilburg,
Rotterdam en Utrecht; Stadsregio Rotterdam en de Vereniging van
Nederlandse Gemeenten (VNG) en EVO. Koninklijk Nederlands Vervoer
(KNV), Transport en Logistiek Nederland (TLN)
Klik hier voor het convenant op de website van het ministerie van VROM
Publicatiedatum: 31-03-2006
Stichting Natuur en Milieu