Nieuwe NMBS-Groep sluit eerste werkingsjaar positief af
31/03/2006
Stabilisering schuld in 2008 blijft haalbare kaart
Brussel, 31 maart 2006. De Raden van Bestuur van de ondernemingen van
de NMBS-Groep keurden zopas de jaarresultaten 2005 goed. De resultaten
tonen duidelijk aan dat het gebruik van de trein in de lift zit en dat
de werking van de NMBS-Groep op het goede spoor zit. Een opmerkelijke
stijging van de productiviteit en een volgehouden ondersteuning van de
overheid zorgen voor een beloftevol toekomstbeeld voor de NMBS-Groep.
Het operationele resultaat (EBITDA) voor de NMBS-Groep is positief
voor 2005 en bedraagt 43,2 miljoen euro. In 2004 was dit nog negatief
(-119,2 miljoen euro). De doelstelling om vanaf 2008 de
geconsolideerde schuld te stabiliseren blijft hiermee overeind en
haalbaar.
2005 was een scharnierjaar, waarin de nieuwe structuur van de
NMBS-Groep met drie bedrijven gestalte kreeg. Na de overdracht door de
NMBS-Holding van activa en passiva naar infrastructuurbeheerder
Infrabel en exploitant NMBS kon de NMBS-Groep op 1 januari van start
gaan.
Het werd een goed jaar. De operationele resultaten van de NMBS-Groep
en de financiële vertaling ervan tonen een positieve evolutie aan. Een
nieuwe productiviteitsstijging met 6,4% is daar zeker niet vreemd aan.
Die stijging is het resultaat van een forse groei van het aantal
vervoerde reizigers, mét behoud van een hoogwaardige kwaliteit, in
combinatie met een daling van het personeelsbestand in 2005 (- 2 209
voltijds-equivalenten). De personeelskosten daalde in totaal met 30,9
miljoen euro (de daling werd beperkt door de loonsindexering in
september 2005). Concreet geeft dit de volgende kerncijfers voor de
NMBS-Groep (**), alsook de evolutie:
2005
2004
Omzet (*)
2.592,4
2.210,2
Personeelskosten (*)
1.859,9
1.890,8
EBITDA (*)
43,2
-119,2
EBT (*)
-78,2
-206,0
Gemiddeld effectief (VTE.)
37.223
39.432
Productiviteit (Verkeer/VTE)
458.791
431.393
Operationele cash-flow (*)
11,1
-338,1
(*) : in miljoen euro (**) : consolidatie beperkt tot NMBS, Infrabel
en NMBS-Holding De gezondmaking van de NMBS-Groep werd ook veilig
gesteld door de overdracht van de historische schuld (7,4 miljard
euro) naar het Fonds voor Spoorweginfrastructuur (FSI), gekoppeld aan
een inbreng voor hetzelfde bedrag aan activa in dit Fonds. De
stijging van de geconsolideerde schuld bleef beperkt tot 418 miljoen
euro. Hiermee bereikte de totale schuld van de NMBS-Groep 2 539
miljoen euro op 31/12/2005. De doelstelling om vanaf 2008 de
geconsolideerde schuld te stabiliseren blijft hiermee overeind en
haalbaar. NMBS De NMBS maakt een gezonde groei door. Voor de
drie activiteitensectoren van de NMBS ligt de omzet (exclusief
overheidsdotatie) op ruim 1 miljard euro: ð voor het
binnenlands reizigersverkeer beloopt de omzet 449,4 miljoen euro, of
11,2% meer dan in 2004; ð de omzet uit het internationale
reizigersverkeer bedraagt 217,5 miljoen euro, wat 6,1% meer is dan een
jaar eerder; ð B-Cargo, de goederenpoot van de NMBS, realiseert
nagenoeg dezelfde omzet als in 2004, nl. 333,6 miljoen euro.
Overigens was de klant in 2005 een tevreden klant, die de NMBS een
algemene score geeft van 7,44/10. Het aantal NMBS-klanten steeg in
2005 tot een recordhoogte van 173,4 miljoen reizigers. Om deze
positieve trend voort te zetten, investeerde de NMBS in 2005 meer dan
173 miljoen euro: zo werd bijna 60 miljoen besteed aan de aankoop van
nieuwe M6-dubbeldekstellen, 22,5 miljoen euro ging naar de
modernisering van de werkplaatsen voor rollend materieel, er werden
nieuwe rangeerlocomotieven type 77 aangekocht voor ruim 25 miljoen
euro, De nieuwe NMBS kan voor haar eerste jaar sterk verbeterde
cijfers voorleggen. Ze sluit het boekjaar 2005 af met een
netto-resultaat van -79,5 miljoen euro. Niet alleen is dat een
resultaat dat boven de verwachtingen ligt (er werd begin 2005 een
verlies van 156,3 miljoen euro gebudgetteerd). Dit resultaat is
bovendien een verbetering met 40% ten opzicht van 2004 (onder
vergelijkbare parameters werd in dat jaar voor operator NMBS een
verlies van 134,3 miljoen euro geboekt). Het EBITDA (operationele
cash flow) bedraagt -63,9 miljoen euro, wat 28% beter is dan werd
gebudgetteerd. Vooral een betere kostenbeheersing is hiervoor een
verklaring. Het EBT (courant resultaat) tenslotte, is 23% beter dan
budget en bedraagt -120,6 miljoen euro. Wanneer we het EBT en het
netto-resultaat per activiteitensector analyseren, kan voor alle drie
een positieve ontwikkeling worden vastgesteld. Voor de vrachtdivisie
B-Cargo blijft de uitdaging het grootst.
Reizigers Nationaal
2004
Reizigers Internationaal
2004
B-Cargo
2004
EBT
-8,1
-13,1
-19,5
-55,8
-93,1
-117,6
Netto-resultaat -
-6,1
6,1
-22,3
-35,8
-51,1
-104,6
(segmentresultaten na toevoeging van resultaten van de algemene
diensten)
Het jonge bedrijf NMBS kan voor haar eerste boekjaar dus goede
resultaten voorleggen. Het objectief om break-even te draaien in 2008
blijft meer dan ooit gelden.
Infrabel 2005 was meer dan een overgangsjaar voor Infrabel. In 2005
heeft Infrabel, de infrastructuurbeheerder van het Belgische
spoorwegnet, vele acties ondernomen die haar netwerk permanent hebben
verbeterd zowel wat veiligheid als kwaliteit betreft. Deze maatregelen
hebben resultaat opgeleverd op vlak van de stiptheid: het Belgische
spoorwegnet is een van de beste in Europa gebleven. Infrabel heeft
haar netwerk verder gemoderniseerd met onder meer de vervanging van
300 km sporen en een 50-tal wissels, de vernieuwing van 75 km ballast
(steenslag), Er zijn ook talrijke werken uitgevoerd om de doorstroming
en de betrouwbaarheid van het treinverkeer te verbeteren. Zo wordt er
bijvoorbeeld gewerkt aan de in- en uitritten van de stations Gent en
Namen. Bovendien zijn op verscheidene grote werven belangrijke fasen
beëindigd zowel voor het GEN (start van de werken voor de uitbreiding
naar 4 sporen tussen Watermaal en Schuman-Josaphat) als voor het
HST-project (de afwerking van de tunnel in Soumagne, de viaducten in
Brussel-Zuid en Schaarbeek, ). In 2005 heeft Infrabel ook twee
belangrijke infrastructuurprojecten in gebruik genomen. Allereerst de
spoorbocht van Nossegem die een eerste stap is in het Diabolo-project.
Via deze boog kunnen reizigers vanuit Leuven en de provincies Limburg
en Luik rechtstreeks en sneller de Nationale Luchthaven bereiken. Naar
aanleiding van de opening van het Deurganckdok in de Antwerpse haven,
heeft Infrabel diverse belangrijke infrastructuurprojecten op
Antwerpen-Linkeroever in dienst genomen. Infrabel heeft in 2005 in
totaal 927 miljoen euro geïnvesteerd. Behoud van de
capaciteit 256 mio euro Uitbreiding van de
capaciteit 117 mio euro
GEN 44 mio euro
Onthaal 43 mio euro
HST 437 mio euro
Andere 30 mio euro
Op financieel vlak heeft Infrabel in 2005 een operationeel resultaat
(EBITDA) van 62 miljoen euro en een globaal resultaat (EBT) van 49
miljoen euro geboekt. Infrabel stelt zich opnieuw als doel om in 2006
het resultaat in evenwicht te houden. In 2006 blijven veiligheid en
kwaliteit meer dan ooit de absolute prioriteiten van Infrabel. Ze
vormen bovendien de echte leidraad van het strategisch plan BRIO
(2006-2010) dat momenteel wordt gelanceerd. In dit kader zullen de
huidige projecten verder worden gerealiseerd zowel voor de klassieke
infrastructuur (behoud en uitbreiding van de capaciteit) als voor de
HST-infrastructuur en het GEN-project. Tenslotte zullen in 2006 ook de
vier sporen tussen Leuven en Brussel in dienst worden genomen.
NMBS-Holding De ondersteunende en coördinerende rol van de
NMBS-Holding vertaalde zich in het eerste werkingsjaar in het
bijzonder in de kapitaalsverhoging van de nieuwe NMBS met 230 miljoen
euro. Het nastreven van coherentie van het beleid en synergie tussen
de bedrijven kreeg zijn weerslag in het geconsolideerde
investeringsplan en begin dit jaar in een ondernemingsplan. De
(controle op de) kwaliteit van de dienstverlening staat daarbij steeds
voorop. Op operationeel vlak legde de NMBS-Holding zich toe op het
beheer en het onderhoud van de 37 drukst bezochte stations en werkte
aan een verfijning van het beheer van de commerciële concessies aan
derden. Het beleid wat betreft de parkings en de bereikbaarheid van de
stations kreeg een nieuwe impuls. De overname, eind 2005, van de
pensioenverplichtingen door de overheid, waarvoor eenmalig een bedrag
van 295 miljoen euro werd betaald, en het afsluiten van een sociaal
akkoord na intensieve besprekingen over de toekomst, geven de
NMBS-Groep een solide basis voor de komende jaren. Nog op het vlak
van personeel werd de tweede helft van 2005 gekenmerkt door het
opstarten van een ambitieus aanwervingprogramma, dat de volgende jaren
zal worden opgevoerd gezien de leeftijdspiramide van het
spoorwegpersoneel. Zo zullen in 2006 en 2007 in totaal 2500 mensen
worden aangeworven. De NMBS-Holding heeft in 2005 in totaal 105,7
miljoen euro geïnvesteerd. Daarmee werd in de eerste plaats gewerkt
aan de modernisering van de stationsgebouwen en de verdere afwerking
van de stationsprojecten in Antwerpen en Luik. Circa 20 miljoen euro
werd besteed aan de bouw en inrichting van parkeergelegenheid voor de
reizigers. Verspreid over de kleinere stations investeerde de
NMBS-Holding nog eens 13 miljoen euro in onthaal. Verder ging 18
miljoen naar de modernisering van de informatica. Op financieel vlak
vertoont het EBT (resultaat voor belasting) van de Holding een tekort
van 11,1 miljoen euro. Dit verlies is voornamelijk toe te schrijven
aan de financiële lasten die door het bedrijf worden gedragen. In
2006 zal de aandacht van de NMBS-Holding gaan naar de definitieve
afwerking van enkele grote stationsprojecten, de uitvoering van het
ondernemingsplan en een grote aanwervingcampagne.
""
NMBS