NMBS

Nieuwe NMBS-Groep sluit eerste werkingsjaar positief af

31/03/2006

Stabilisering schuld in 2008 blijft haalbare kaart

Brussel, 31 maart 2006. De Raden van Bestuur van de ondernemingen van de NMBS-Groep keurden zopas de jaarresultaten 2005 goed. De resultaten tonen duidelijk aan dat het gebruik van de trein in de lift zit en dat de werking van de NMBS-Groep op het goede spoor zit. Een opmerkelijke stijging van de productiviteit en een volgehouden ondersteuning van de overheid zorgen voor een beloftevol toekomstbeeld voor de NMBS-Groep.

Het operationele resultaat (EBITDA) voor de NMBS-Groep is positief voor 2005 en bedraagt 43,2 miljoen euro. In 2004 was dit nog negatief (-119,2 miljoen euro). De doelstelling om vanaf 2008 de geconsolideerde schuld te stabiliseren blijft hiermee overeind en haalbaar.

2005 was een scharnierjaar, waarin de nieuwe structuur van de NMBS-Groep met drie bedrijven gestalte kreeg. Na de overdracht door de NMBS-Holding van activa en passiva naar infrastructuurbeheerder Infrabel en exploitant NMBS kon de NMBS-Groep op 1 januari van start gaan.
Het werd een goed jaar. De operationele resultaten van de NMBS-Groep en de financiële vertaling ervan tonen een positieve evolutie aan. Een nieuwe productiviteitsstijging met 6,4% is daar zeker niet vreemd aan. Die stijging is het resultaat van een forse groei van het aantal vervoerde reizigers, mét behoud van een hoogwaardige kwaliteit, in combinatie met een daling van het personeelsbestand in 2005 (- 2 209 voltijds-equivalenten). De personeelskosten daalde in totaal met 30,9 miljoen euro (de daling werd beperkt door de loonsindexering in september 2005). Concreet geeft dit de volgende kerncijfers voor de NMBS-Groep (**), alsook de evolutie:

2005

2004

Omzet (*)

2.592,4

2.210,2

Personeelskosten (*)


1.859,9


1.890,8

EBITDA (*)

43,2


-119,2

EBT (*)


-78,2


-206,0

Gemiddeld effectief (VTE.)

37.223

39.432

Productiviteit (Verkeer/VTE)

458.791

431.393

Operationele cash-flow (*)

11,1


-338,1

(*) : in miljoen euro (**) : consolidatie beperkt tot NMBS, Infrabel en NMBS-Holding De gezondmaking van de NMBS-Groep werd ook veilig gesteld door de overdracht van de historische schuld (7,4 miljard euro) naar het Fonds voor Spoorweginfrastructuur (FSI), gekoppeld aan een inbreng voor hetzelfde bedrag aan activa in dit Fonds. De stijging van de geconsolideerde schuld bleef beperkt tot 418 miljoen euro. Hiermee bereikte de totale schuld van de NMBS-Groep 2 539 miljoen euro op 31/12/2005. De doelstelling om vanaf 2008 de geconsolideerde schuld te stabiliseren blijft hiermee overeind en haalbaar. NMBS De NMBS maakt een gezonde groei door. Voor de drie activiteitensectoren van de NMBS ligt de omzet (exclusief overheidsdotatie) op ruim 1 miljard euro: ð voor het binnenlands reizigersverkeer beloopt de omzet 449,4 miljoen euro, of 11,2% meer dan in 2004; ð de omzet uit het internationale reizigersverkeer bedraagt 217,5 miljoen euro, wat 6,1% meer is dan een jaar eerder; ð B-Cargo, de goederenpoot van de NMBS, realiseert nagenoeg dezelfde omzet als in 2004, nl. 333,6 miljoen euro. Overigens was de klant in 2005 een tevreden klant, die de NMBS een algemene score geeft van 7,44/10. Het aantal NMBS-klanten steeg in 2005 tot een recordhoogte van 173,4 miljoen reizigers. Om deze positieve trend voort te zetten, investeerde de NMBS in 2005 meer dan 173 miljoen euro: zo werd bijna 60 miljoen besteed aan de aankoop van nieuwe M6-dubbeldekstellen, 22,5 miljoen euro ging naar de modernisering van de werkplaatsen voor rollend materieel, er werden nieuwe rangeerlocomotieven type 77 aangekocht voor ruim 25 miljoen euro, De nieuwe NMBS kan voor haar eerste jaar sterk verbeterde cijfers voorleggen. Ze sluit het boekjaar 2005 af met een netto-resultaat van -79,5 miljoen euro. Niet alleen is dat een resultaat dat boven de verwachtingen ligt (er werd begin 2005 een verlies van 156,3 miljoen euro gebudgetteerd). Dit resultaat is bovendien een verbetering met 40% ten opzicht van 2004 (onder vergelijkbare parameters werd in dat jaar voor operator NMBS een verlies van 134,3 miljoen euro geboekt). Het EBITDA (operationele cash flow) bedraagt -63,9 miljoen euro, wat 28% beter is dan werd gebudgetteerd. Vooral een betere kostenbeheersing is hiervoor een verklaring. Het EBT (courant resultaat) tenslotte, is 23% beter dan budget en bedraagt -120,6 miljoen euro. Wanneer we het EBT en het netto-resultaat per activiteitensector analyseren, kan voor alle drie een positieve ontwikkeling worden vastgesteld. Voor de vrachtdivisie B-Cargo blijft de uitdaging het grootst.

Reizigers Nationaal

2004

Reizigers Internationaal

2004

B-Cargo

2004

EBT


-8,1


-13,1


-19,5


-55,8


-93,1


-117,6

Netto-resultaat -


-6,1

6,1


-22,3


-35,8


-51,1


-104,6

(segmentresultaten na toevoeging van resultaten van de algemene diensten)
Het jonge bedrijf NMBS kan voor haar eerste boekjaar dus goede resultaten voorleggen. Het objectief om break-even te draaien in 2008 blijft meer dan ooit gelden.

Infrabel 2005 was meer dan een overgangsjaar voor Infrabel. In 2005 heeft Infrabel, de infrastructuurbeheerder van het Belgische spoorwegnet, vele acties ondernomen die haar netwerk permanent hebben verbeterd zowel wat veiligheid als kwaliteit betreft. Deze maatregelen hebben resultaat opgeleverd op vlak van de stiptheid: het Belgische spoorwegnet is een van de beste in Europa gebleven. Infrabel heeft haar netwerk verder gemoderniseerd met onder meer de vervanging van 300 km sporen en een 50-tal wissels, de vernieuwing van 75 km ballast (steenslag), Er zijn ook talrijke werken uitgevoerd om de doorstroming en de betrouwbaarheid van het treinverkeer te verbeteren. Zo wordt er bijvoorbeeld gewerkt aan de in- en uitritten van de stations Gent en Namen. Bovendien zijn op verscheidene grote werven belangrijke fasen beëindigd zowel voor het GEN (start van de werken voor de uitbreiding naar 4 sporen tussen Watermaal en Schuman-Josaphat) als voor het HST-project (de afwerking van de tunnel in Soumagne, de viaducten in Brussel-Zuid en Schaarbeek, ). In 2005 heeft Infrabel ook twee belangrijke infrastructuurprojecten in gebruik genomen. Allereerst de spoorbocht van Nossegem die een eerste stap is in het Diabolo-project. Via deze boog kunnen reizigers vanuit Leuven en de provincies Limburg en Luik rechtstreeks en sneller de Nationale Luchthaven bereiken. Naar aanleiding van de opening van het Deurganckdok in de Antwerpse haven, heeft Infrabel diverse belangrijke infrastructuurprojecten op Antwerpen-Linkeroever in dienst genomen. Infrabel heeft in 2005 in totaal 927 miljoen euro geïnvesteerd. Behoud van de capaciteit 256 mio euro Uitbreiding van de capaciteit 117 mio euro
GEN 44 mio euro Onthaal 43 mio euro HST 437 mio euro Andere 30 mio euro Op financieel vlak heeft Infrabel in 2005 een operationeel resultaat (EBITDA) van 62 miljoen euro en een globaal resultaat (EBT) van 49 miljoen euro geboekt. Infrabel stelt zich opnieuw als doel om in 2006 het resultaat in evenwicht te houden. In 2006 blijven veiligheid en kwaliteit meer dan ooit de absolute prioriteiten van Infrabel. Ze vormen bovendien de echte leidraad van het strategisch plan BRIO (2006-2010) dat momenteel wordt gelanceerd. In dit kader zullen de huidige projecten verder worden gerealiseerd zowel voor de klassieke infrastructuur (behoud en uitbreiding van de capaciteit) als voor de HST-infrastructuur en het GEN-project. Tenslotte zullen in 2006 ook de vier sporen tussen Leuven en Brussel in dienst worden genomen.

NMBS-Holding De ondersteunende en coördinerende rol van de NMBS-Holding vertaalde zich in het eerste werkingsjaar in het bijzonder in de kapitaalsverhoging van de nieuwe NMBS met 230 miljoen euro. Het nastreven van coherentie van het beleid en synergie tussen de bedrijven kreeg zijn weerslag in het geconsolideerde investeringsplan en begin dit jaar in een ondernemingsplan. De (controle op de) kwaliteit van de dienstverlening staat daarbij steeds voorop. Op operationeel vlak legde de NMBS-Holding zich toe op het beheer en het onderhoud van de 37 drukst bezochte stations en werkte aan een verfijning van het beheer van de commerciële concessies aan derden. Het beleid wat betreft de parkings en de bereikbaarheid van de stations kreeg een nieuwe impuls. De overname, eind 2005, van de pensioenverplichtingen door de overheid, waarvoor eenmalig een bedrag van 295 miljoen euro werd betaald, en het afsluiten van een sociaal akkoord na intensieve besprekingen over de toekomst, geven de NMBS-Groep een solide basis voor de komende jaren. Nog op het vlak van personeel werd de tweede helft van 2005 gekenmerkt door het opstarten van een ambitieus aanwervingprogramma, dat de volgende jaren zal worden opgevoerd gezien de leeftijdspiramide van het spoorwegpersoneel. Zo zullen in 2006 en 2007 in totaal 2500 mensen worden aangeworven. De NMBS-Holding heeft in 2005 in totaal 105,7 miljoen euro geïnvesteerd. Daarmee werd in de eerste plaats gewerkt aan de modernisering van de stationsgebouwen en de verdere afwerking van de stationsprojecten in Antwerpen en Luik. Circa 20 miljoen euro werd besteed aan de bouw en inrichting van parkeergelegenheid voor de reizigers. Verspreid over de kleinere stations investeerde de NMBS-Holding nog eens 13 miljoen euro in onthaal. Verder ging 18 miljoen naar de modernisering van de informatica. Op financieel vlak vertoont het EBT (resultaat voor belasting) van de Holding een tekort van 11,1 miljoen euro. Dit verlies is voornamelijk toe te schrijven aan de financiële lasten die door het bedrijf worden gedragen. In 2006 zal de aandacht van de NMBS-Holding gaan naar de definitieve afwerking van enkele grote stationsprojecten, de uitvoering van het ondernemingsplan en een grote aanwervingcampagne.

""