Dexia Bank


Press

Dexia Bank houdt de ziekenhuissector onder de scanner

31-03-2006

Financiële verbetering van de sector in een context van onderinvesteringen en nieuwe financieringsregels

Om een zicht te krijgen op de financiële structuur en gezondheid van de Belgische ziekenhuissector maakt Dexia Bank sinds 1993 jaarlijks een sectorstudie (MAHA - Model for Automatic Hospital Analyses). Hierbij houdt zij een onderscheid aan tussen de Algemene Ziekenhuizen (Private en Publieke), de Universitaire ziekenhuizen en de Psychiatrische instellingen. Om haar studie te verfijnen en up tot date te houden, werkt Dexia Bank nauw samen met de ziekenhuizen zelf. Zo worden elk jaar meer en meer relevante boekhoudkundige en buitenboekhoudkundige gegevens verwerkt. Meer dan 90 % van de ziekenhuizen neemt deel aan deze studie en voor de psychiatrie neemt ongeveer 60 % van de instellingen deel.

Dexia Bank heeft nu recentelijk de gegevens voornamelijk over de periode 2001 tot 2004 verwerkt. Zeer duidelijk komen de recente wijzigingen in de financiering van de ziekhuizen tot uiting in de studie.

* De nieuwe ziekenhuisfinanciering heeft als doel de patiënt zo efficiënt mogelijk te verzorgen. Ziekenhuizen krijgen slechts een forfaitair bedrag uitbetaald, berekend volgens de nationale ligduur, wat betekent dat ziekenhuizen met langere ligduren financieel worden gepenaliseerd ;

* De financiële middelen komen voortaan meer voorspelbaar terecht bij de ziekenhuizen, wat een gunstig effect heeft op hun thesauriepositie ;

* Er is in Wallonië het TONUSplan voor de publieke algemene ziekenhuizen waardoor Waalse gemeenten om de structurele verliezen weg te werken, onder bepaalde voorwaarden, extra kapitaal kunnen inbrengen ;

* Voor de Psychiatrie was er de vrijwillige reconversie, tijdens de jaren 90, van bedden in de richting van psychiatrisch verzorgingstehuis en beschut wonen, waarbij de instellingen ter stimulatie van de reconversie een gunstige financiële regeling hebben gekregen .

Gevoelige verbetering

De balansstructuur van de ziekenhuizen is globaal gesproken verbeterd. Dit gegeven wordt getoetst aan het bedrijfskapitaal dat de laatste vier jaar gunstig is geëvolueerd. Alle segmenten vertonen een positief bedrijfskapitaal en correcte balansstructuur. De solvabiliteit bevindt zich op een aanvaardbaar niveau. Voor de publieke ziekenhuizen is dit nog steeds het zwakke punt, maar het Tonusplan in Wallonië heeft daar zijn ondersteunend effect gehad. De financiële schuldgraad, de mate waarin de banken de ziekenhuizen financieren, is gedaald, met als gunstig effect dat ook de financiële kosten zijn teruggelopen.

Opmerkelijk zijn de verbeterde resultaten na het historisch zwak jaar 2001. Dit hangt nauw samen met het meer en meer onder controle zijn van de personeelskosten. De personeelskosten stijgen nauwelijks meer dan het inflatieritme. Een hierbij samenhangend gegeven is de stijging van de cashflow. Deze is meer dan voldoende om de lopende schulden terug te betalen. De sector realiseert een belangrijke vrije marge op die cashflow na terugbetaling van de vervallen schulden.

Het resultaat van de publieke sector is voor het eerst positief. Het is verklaarbaar dat resultaten binnen dit segment lager uitvallen dan in de private sector. Dit komt omdat door de onderkapitalisatie de openbare instellingen meer vreemd vermogen moeten aantrekken en hogere financiële lasten torsen. De personeelkosten zijn vanwege het statutair karakter nog minder stuurbaar en de beslissingprocessen verlopen anders. Bijkomend is er het sociaal profiel van de patiënten dat voor hogere kosten zou zorgen. Hiertegenover staan ook wel bijzondere inkomsten binnen het "Budget der Financiële middelen" en de mogelijkheid tot aanzuivering van negatieve resultaten via de deficitregeling.

Een en ander is te relativeren qua positief resultaat
* De ziekenhuizen moeten kunnen instaan voor stabiliteit in hun financiëel huishouden. Dit kunnen ze enkel doen door hun eigen vermogen op peil te houden via positieve resultaten. Ondertussen worden de artsenhonoraria maximaal belast door de ziekenhuizen om de gevolgen van de onderfinanciering via het budget financiële middelen (lees: werkingsmiddelen ) te ondervangen. De overheid heeft voor 2005 belangrijke besparingen doorgevoerd op vlak van de artsenhonoraria en maatregelen aangekondigd in verband met de inkomsten faramaceutische producten (forfaitarisering). Een en ander doet Dexia Bank besluiten dat 2005 zich minder gunstig zal aandienen.

* Als minpunt ziet Dexia Bank het uitblijven van een voldoende hoog investeringsritme en hiervoor zijn veel (eigen)middelen nodig. Aan de hand van de ouderdoms- en de continuïteitsindicator wordt dit te laag investeringsritme zichtbaar. De vaste activa zijn voor meer dan de helft afgeschreven. De ouderdomsindicator neemt verder af voornamelijk voor de private instellingen. De alternatieve financiering via de CRAC (Centre Regional d'Aide au Communes) is in Wallonië opgestart en zorgt geleidelijk aan voor de aanbreng van bijkomende investeringsmiddelen. In Vlaanderen halveerde de tussenkomst van het VIPA (Vlaams Infrastructuurfonds voor Persoonsgebonden Aangelegenheden) tussen 2001 en 2004. De overheid werkt momenteel wel aan een alternatief financieringsmechanisme.

Sinds het begin van de studies is op het vlak van het activiteitsniveau de verkorting van de ligduur en een daling van de bezettingsgraad een duidelijke tendens. Zo daalde de bezettingsgraad voor de diensten heelkunde en inwendige geneeskunde in de periode van 1995 tot 2004 van 83,5 % naar 76,0 % terwijl de gemiddelde ligduur daalde van 8,3 naar 6,7 dagen per opname. Deze daling is nog spectaculairder als men bedenkt dat de daghospitalisatie, die in sterke opgang was in deze periode, reeds grotendeels de behandeling van de lichte pathologie op zich neemt.

Besluit

De uitdaging voor de ziekenhuizen is dan ook in de eerste plaats de veroudering van de infrastructuur verder tegen te gaan. Door de nieuwe ligduurfinanciering zullen de ziekenhuizen zich verder dienen te specialiseren en samen te werken.

* brochure PDF Maha-analyse - De ziekenhuissector onder de scanner Februari 2006 (6 pagina's)

---

Persdienst Dexia Bank
Pachecolaan 44 (GI 9/32), 1000 Brussel Tel. 02 222 45 33 - Fax. 02 222 90 90 - pressdexia@dexia.be