Consument kán niet zelf voor zijn veiligheid op internet zorgen
1 maart 2006
Bescherming moet standaard onderdeel zijn van digitale producten en
diensten
Mensen voelen zich (terecht) onveilig op internet, maar zijn
onvoldoende in staat om er zelf iets aan te doen. Dat blijkt uit
onderzoek van de Consumentenbond naar beveiligingssoftware. De bond
zoekt steun voor zijn actie om te zorgen dat consumenten niet meer
zelf hun beveiliging hoeven te regelen, maar dat het - net als bij
autogordels in een auto - bij het product of de dienst 'inzit'.
Consumenten maken steeds meer gebruik van mogelijkheden om op hun
computer of op 'domeinen' op internet persoonlijke gegevens op te
slaan. Zij regelen hun bankzaken online, lezen overal hun e-mail via
het web en geven bijvoorbeeld hun creditcardnummer af bij het kopen op
internet. Maar de consument wordt ook steeds meer geconfronteerd met
veiligheidsproblemen, op de eigen computer én op internet: keer op
keer blijkt het voor kwaadwillenden simpel te zijn om die persoonlijke
gegevens te achterhalen en te misbruiken.
Uit onderzoek van de Consumentenbond naar beveiligingssoftware, dat
morgen wordt gepubliceerd in de Digitale Consument, blijkt dat het
voor consumenten moeilijk is zich te beveiligen. Want niet alleen is
het instellen en onderhouden van virusscanners, spywarefilter en
firewalls voor de gemiddelde consument te lastig. Uit de test blijkt
dat wat op het ene moment het beste lijkt om te installeren, later
veel minder goed scoort. Bijvoorbeeld, het antispywareprogramma van
Microsoft houdt nu lang niet meer zoveel tegen als een jaar geleden,
terwijl het pakket Panda vorig jaar de beoordeling 'slecht' kreeg en
nu goed uit de bus komt. Eigenlijk zou je dus ieder jaar moeten
overstappen naar het beste pakket, maar dat is ingewikkeld én duur.
De Consumentenbond vindt dat consumenten niet meer zelf hun
beveiliging moeten aanschaffen, maar dat die beveiliging standaard bij
het product of de dienst 'in moet zitten'. Computerleveranciers,
internetproviders en dienstenaanbieders op internet moeten gewoon
veilige producten en diensten leveren. Consumenten moeten op hun beurt
zorgen voor het onderhoud en voor veilig gedrag.
Om dit voor elkaar te krijgen, gaat de bond de komende maanden actie
voeren. Wie de actie wil steunen, kan
op www.consumentenbond.nl/pamflet een pamflet ondertekenen waarin
betrokken partijen op hun verantwoordelijkheid worden gewezen.
Consumentenbond