Consumentenbond

Consument kán niet zelf voor zijn veiligheid op internet zorgen


1 maart 2006

Bescherming moet standaard onderdeel zijn van digitale producten en diensten

Mensen voelen zich (terecht) onveilig op internet, maar zijn onvoldoende in staat om er zelf iets aan te doen. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond naar beveiligingssoftware. De bond zoekt steun voor zijn actie om te zorgen dat consumenten niet meer zelf hun beveiliging hoeven te regelen, maar dat het - net als bij autogordels in een auto - bij het product of de dienst 'inzit'.

Consumenten maken steeds meer gebruik van mogelijkheden om op hun computer of op 'domeinen' op internet persoonlijke gegevens op te slaan. Zij regelen hun bankzaken online, lezen overal hun e-mail via het web en geven bijvoorbeeld hun creditcardnummer af bij het kopen op internet. Maar de consument wordt ook steeds meer geconfronteerd met veiligheidsproblemen, op de eigen computer én op internet: keer op keer blijkt het voor kwaadwillenden simpel te zijn om die persoonlijke gegevens te achterhalen en te misbruiken.

Uit onderzoek van de Consumentenbond naar beveiligingssoftware, dat morgen wordt gepubliceerd in de Digitale Consument, blijkt dat het voor consumenten moeilijk is zich te beveiligen. Want niet alleen is het instellen en onderhouden van virusscanners, spywarefilter en firewalls voor de gemiddelde consument te lastig. Uit de test blijkt dat wat op het ene moment het beste lijkt om te installeren, later veel minder goed scoort. Bijvoorbeeld, het antispywareprogramma van Microsoft houdt nu lang niet meer zoveel tegen als een jaar geleden, terwijl het pakket Panda vorig jaar de beoordeling 'slecht' kreeg en nu goed uit de bus komt. Eigenlijk zou je dus ieder jaar moeten overstappen naar het beste pakket, maar dat is ingewikkeld én duur.

De Consumentenbond vindt dat consumenten niet meer zelf hun beveiliging moeten aanschaffen, maar dat die beveiliging standaard bij het product of de dienst 'in moet zitten'. Computerleveranciers, internetproviders en dienstenaanbieders op internet moeten gewoon veilige producten en diensten leveren. Consumenten moeten op hun beurt zorgen voor het onderhoud en voor veilig gedrag.

Om dit voor elkaar te krijgen, gaat de bond de komende maanden actie voeren. Wie de actie wil steunen, kan
op www.consumentenbond.nl/pamflet een pamflet ondertekenen waarin betrokken partijen op hun verantwoordelijkheid worden gewezen.