Brommobielrijders terug in isolement
Hsp communicatie
Importeurs hekelen nieuwe bromfietsrijbewijs in brandbrief aan ministers
'Brommobielrijders terug in isolement'
De voorgenomen invoering van het nieuwe rijbewijs voor bromfietsen per 1 oktober 2006
heeft voor grote ophef gezorgd in brommobielland. 'Als gezamenlijke importeurs van
brommobielen in Nederland voelen wij het als onze plicht op te komen voor de sociaal
zwakkeren binnen onze samenleving. Zij vormen de grote groep die door de voorgestelde
wijzigingen worden teruggedrukt in hun isolement of tegen zeer hoge kosten een Sparta-met
of ander soort bromfiets mogen gaan besturen', schrijft de Vereniging Brommobiel
Importeurs (VBI) in een brandbrief die deze week is gestuurd naar de ministers van
Verkeer & Waterstaat en Justitie.
Na een bescheiden start elf jaar geleden is de brommobiel uitgegroeid tot een vertrouwd
beeld in het verkeer. Verkeersveiligheid is altijd een belangrijk onderwerp voor het
bestaan van dit (nu nog rijbewijsloze) 45 km-voertuig geweest. Mede dankzij de kritische
houding van toenmalig verkeersminister Jorritsma organiseerde de branche een
brommobiel-rijopleiding met als doel de brommobiel ook op lange termijn haar positie
binnen het verkeer te waarborgen.
Geaccepteerd
Naast de eigen rijopleiding geeft de branche praktijklessen, ondersteund met theorieboek,
die leiden tot het brommobielcertificaat, terwijl wettelijk gezien nu nog 'slechts' een
bromfietscertificaat vereist is. De brommobiel wordt door de verkeerswet immers beschouwd
als een bromfiets (overdekt en op vier wielen).
Voorts bewaakt de branche objectieve berichtgeving in de media om de brommobiel haar
plaats in het verkeer te laten verdienen. Jeugdige brommobielrijders worden liefst
geweerd, bijvoorbeeld via campagnes en richtlijnen naar de dealers.
Dit alles heeft volgens de belangenbehartigers ertoe geleid dat de brommobiel een
geaccepteerd voertuig is in ons hedendaags verkeersbeeld.
'Senioren dupe risicovolle gedrag jongeren'
Het grote aantal verkeersdoden onder de jeugdige bromfietsers vormt de aanleiding voor
aanpassing van de wet. De VBI vindt het triest dat de brommobielrijders hieronder lijden.
Uit cijfers blijkt dat brommobielen voornamelijk door senioren worden gereden, terwijl een
kleine groep wordt vertegenwoordigd door liefhebbers en jongeren. En vooral die laatste
groep is onderdeel van het probleem, zeker als je alle ongevallenstatistieken bekijkt bij
jeugdige bromfietsrijders. 'De senioren die een brommobiel besturen zijn hier absoluut de
dupe van het risicovolle gedrag van jongeren die een bromfiets besturen, doordat het
ministerie alle rijders - brommobiel en bromfiets - over een kam scheert', aldus de VBI.
Per jaar worden er ongeveer 23.000 bromfietscertificaten uitgegeven aan mensen die zijn
geboren vóór 1 juni 1980, zonder enige vorm van examen. 'Dankzij deze
vrijstelling is het voor deze, voornamelijk senioren, mogelijk een bromfiets c.q.
brommobiel te besturen', schrijft de VBI aan de betrokken ministers. 'Zij gebruiken de
bromfiets en/of brommobiel voor het sociale verkeer zoals familiebezoek, boodschappen,
vriendenbezoek, ziekenhuis, begraafplaats, etc. De 'risicogroep' jongeren geboren
ná 1 juni 1980 moet een bromfietscertificaat behalen met een theorie-examen. Prima
geregeld!'
'Kanslozen'
'De grote groep 'stille', sociaal zwakkeren en ouderen moet zoals altijd weer lijden onder
de kleine groep jeugdigen. De redenen waarom deze grote groep geen bromfietsrijbewijs zal
kunnen halen zijn examenvrees, sociale achterstand, de taal niet machtig zijn, sociaal
isolement en leeftijd. Met het voorstel worden ze nog verder in hun isolement
teruggedrongen en zal hun mobiliteit verder afnemen', zo gaat de brief verder.
De branche spreekt van 'kanslozen' zodra het nieuwe, zogeheten AM-rijbewijs voor
bromfietsen en brommobielen is ingevoerd. 'In de afgelopen jaren hebben we gemerkt dat de
meeste 'kanslozen' drempelvrees hebben en vaak twijfelen ze ook of het haalbaar voor hen
is. Wij hebben ons altijd ingezet om de drempel voor deze mensen te verlagen. Een
vrijblijvende proefrit bij de dealer is vaak het laatste zetje dat de nieuwe klant aanzet
tot de aankoop van een brommobiel. Met de invoering van het rijbewijs is dit dus niet meer
mogelijk, omdat zonder rijbewijs alleen op een afgesloten terrein gereden mag worden.'
Gebakken peren
Na 1 oktober is het voor deze groep 'kanslozen' dus niet meer mogelijk een
bromfietscertificaat te halen. Zij kunnen weliswaar tot 1 oktober 2006 een
bromfietscertificaat kopen en dat later laten omzetten naar een rijbewijs. Een grote
groep mensen zal dit niet doen omdat bijvoorbeeld hun echtgenoot nu de brommobiel
bestuurt en deze groep dus meerijdt. Maar als de echtgenoot volgend jaar overlijdt, zit
de nabestaande met de gebakken peren en is deze waarschijnlijk kansloos voor het examen.
Zo iemand zal een theorie-examen (fase 1) en een praktijkexamen (fase 2) moeten afleggen.
Een bijkomend punt van kritiek vormen de kosten. 'Afgezien van de administratieve kosten
(begroot op euro 30,-) zal de opleiding tussen euro 1.000,- en euro 1.500,- gaan kosten',
aldus de VBI. 'Deze getallen zijn afkomstig van de Rijbewijzer, die nu is belast met de
brommobielopleiding (marktleider met jaarlijks 1500 brommobielopleidingen) en dus
praktijkervaring heeft. Voor het besturen van een bromfiets zoals een Sparta-met is dus
een opleiding nodig die notabene duurder is dan het voertuig zelf!'
Verkeersveiligheid
Uit praktijkonderzoek zou blijken dat de kans op een ongeluk bij het besturen van een
brommobiel kleiner is dan bij het besturen van een auto. De VBI: 'Het aantal dodelijke
slachtoffers is een verzameling van gehandicaptenvoertuigen én
brommobielbestuurders zonder dat hierin een uitsplitsing is gemaakt.'
De Adviesdienst Verkeer en Vervoer (AVV) heeft namelijk becijferd dat in 2003 vijf tot
zestien dodelijke slachtoffers met brommobielen vielen te betreuren en in 2004 tien.
'Betoverende cijfers, vooral '2003: vijf tot zestien' van de AVV. Wij hebben die doden in
ieder geval niet in onze registratie',reageert Jan Kielstra van Assuflex, de grootste
verzekeraar van brommobielen in ons land. 'Steeds hebben wij getracht aan te tonen dat
een brommobiel niet voor verkeersonveiligheid zorgt. Zelfs met vijf tot tien doden op een
bestand van circa 10.000 tot 12.000 brommobielen is het percentage lager dan bij de
overige verkeersdeelnemers!'
Voorstel
'Een brommobielrijder met het huidige brommobielcertificaat rijdt terzake letsel- en/of
doodsveroorzaking net zo veilig als een automobilist met rijbewijs', vervolgt de
verzekeraar. 'Ik ben dan ook bang dat het hier eerder gaat om een politieke als een
inhoudelijke discussie. Dit voorstel dreigt een grote groep oudere mensen immobiel te
maken.'
De VBI sluit zich hierbij volledig aan. 'Voor de jeugdige bromfietsrijders zijn de
voorstellen op zich goed, maar straks moeten de oudjes weer lijden onder de jongeren door
het ontbreken van een ontheffing op basis van leeftijd.' Vandaar het voorstel: 'Voer de
theorie- en praktijkexamens zo snel mogelijk in voor de groep gevaarlijke jongeren zodat
wij onder de 800 verkeersdoden per jaar komen, maar laat de '1 juni 1980 ontheffing:'
onaangeroerd! Dit is volgens de Europese wetgeving prima mogelijk en zal tot een
groeiende mobiliteit leiden onder de mensen die het nodig hebben'
Het wetsvoorstel zal binnenkort worden besproken in de Tweede Kamer.
Note voor de redactie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met dhr. Bart van den Berg namens de
Vereniging Brommobiel Importeurs (VBI), tel. 033-2580466 en/of dhr. Jan Kielstra van
Assuflex, tel. 073-5481130.