Brommobielrijders terug in isolement

Hsp communicatie

Importeurs hekelen nieuwe bromfietsrijbewijs in brandbrief aan ministers 'Brommobielrijders terug in isolement'

De voorgenomen invoering van het nieuwe rijbewijs voor bromfietsen per 1 oktober 2006 heeft voor grote ophef gezorgd in brommobielland. 'Als gezamenlijke importeurs van brommobielen in Nederland voelen wij het als onze plicht op te komen voor de sociaal zwakkeren binnen onze samenleving. Zij vormen de grote groep die door de voorgestelde wijzigingen worden teruggedrukt in hun isolement of tegen zeer hoge kosten een Sparta-met of ander soort bromfiets mogen gaan besturen', schrijft de Vereniging Brommobiel Importeurs (VBI) in een brandbrief die deze week is gestuurd naar de ministers van Verkeer & Waterstaat en Justitie.

Na een bescheiden start elf jaar geleden is de brommobiel uitgegroeid tot een vertrouwd beeld in het verkeer. Verkeersveiligheid is altijd een belangrijk onderwerp voor het bestaan van dit (nu nog rijbewijsloze) 45 km-voertuig geweest. Mede dankzij de kritische houding van toenmalig verkeersminister Jorritsma organiseerde de branche een brommobiel-rijopleiding met als doel de brommobiel ook op lange termijn haar positie binnen het verkeer te waarborgen.

Geaccepteerd
Naast de eigen rijopleiding geeft de branche praktijklessen, ondersteund met theorieboek, die leiden tot het brommobielcertificaat, terwijl wettelijk gezien nu nog 'slechts' een bromfietscertificaat vereist is. De brommobiel wordt door de verkeerswet immers beschouwd als een bromfiets (overdekt en op vier wielen).
Voorts bewaakt de branche objectieve berichtgeving in de media om de brommobiel haar plaats in het verkeer te laten verdienen. Jeugdige brommobielrijders worden liefst geweerd, bijvoorbeeld via campagnes en richtlijnen naar de dealers. Dit alles heeft volgens de belangenbehartigers ertoe geleid dat de brommobiel een geaccepteerd voertuig is in ons hedendaags verkeersbeeld.

'Senioren dupe risicovolle gedrag jongeren'
Het grote aantal verkeersdoden onder de jeugdige bromfietsers vormt de aanleiding voor aanpassing van de wet. De VBI vindt het triest dat de brommobielrijders hieronder lijden. Uit cijfers blijkt dat brommobielen voornamelijk door senioren worden gereden, terwijl een kleine groep wordt vertegenwoordigd door liefhebbers en jongeren. En vooral die laatste groep is onderdeel van het probleem, zeker als je alle ongevallenstatistieken bekijkt bij jeugdige bromfietsrijders. 'De senioren die een brommobiel besturen zijn hier absoluut de dupe van het risicovolle gedrag van jongeren die een bromfiets besturen, doordat het ministerie alle rijders - brommobiel en bromfiets - over een kam scheert', aldus de VBI. Per jaar worden er ongeveer 23.000 bromfietscertificaten uitgegeven aan mensen die zijn geboren vóór 1 juni 1980, zonder enige vorm van examen. 'Dankzij deze vrijstelling is het voor deze, voornamelijk senioren, mogelijk een bromfiets c.q. brommobiel te besturen', schrijft de VBI aan de betrokken ministers. 'Zij gebruiken de bromfiets en/of brommobiel voor het sociale verkeer zoals familiebezoek, boodschappen, vriendenbezoek, ziekenhuis, begraafplaats, etc. De 'risicogroep' jongeren geboren ná 1 juni 1980 moet een bromfietscertificaat behalen met een theorie-examen. Prima geregeld!'

'Kanslozen'
'De grote groep 'stille', sociaal zwakkeren en ouderen moet zoals altijd weer lijden onder de kleine groep jeugdigen. De redenen waarom deze grote groep geen bromfietsrijbewijs zal kunnen halen zijn examenvrees, sociale achterstand, de taal niet machtig zijn, sociaal isolement en leeftijd. Met het voorstel worden ze nog verder in hun isolement teruggedrongen en zal hun mobiliteit verder afnemen', zo gaat de brief verder. De branche spreekt van 'kanslozen' zodra het nieuwe, zogeheten AM-rijbewijs voor bromfietsen en brommobielen is ingevoerd. 'In de afgelopen jaren hebben we gemerkt dat de meeste 'kanslozen' drempelvrees hebben en vaak twijfelen ze ook of het haalbaar voor hen is. Wij hebben ons altijd ingezet om de drempel voor deze mensen te verlagen. Een vrijblijvende proefrit bij de dealer is vaak het laatste zetje dat de nieuwe klant aanzet tot de aankoop van een brommobiel. Met de invoering van het rijbewijs is dit dus niet meer mogelijk, omdat zonder rijbewijs alleen op een afgesloten terrein gereden mag worden.'

Gebakken peren
Na 1 oktober is het voor deze groep 'kanslozen' dus niet meer mogelijk een bromfietscertificaat te halen. Zij kunnen weliswaar tot 1 oktober 2006 een bromfietscertificaat kopen en dat later laten omzetten naar een rijbewijs. Een grote groep mensen zal dit niet doen omdat bijvoorbeeld hun echtgenoot nu de brommobiel bestuurt en deze groep dus meerijdt. Maar als de echtgenoot volgend jaar overlijdt, zit de nabestaande met de gebakken peren en is deze waarschijnlijk kansloos voor het examen. Zo iemand zal een theorie-examen (fase 1) en een praktijkexamen (fase 2) moeten afleggen. Een bijkomend punt van kritiek vormen de kosten. 'Afgezien van de administratieve kosten (begroot op euro 30,-) zal de opleiding tussen euro 1.000,- en euro 1.500,- gaan kosten', aldus de VBI. 'Deze getallen zijn afkomstig van de Rijbewijzer, die nu is belast met de brommobielopleiding (marktleider met jaarlijks 1500 brommobielopleidingen) en dus praktijkervaring heeft. Voor het besturen van een bromfiets zoals een Sparta-met is dus een opleiding nodig die notabene duurder is dan het voertuig zelf!'

Verkeersveiligheid
Uit praktijkonderzoek zou blijken dat de kans op een ongeluk bij het besturen van een brommobiel kleiner is dan bij het besturen van een auto. De VBI: 'Het aantal dodelijke slachtoffers is een verzameling van gehandicaptenvoertuigen én brommobielbestuurders zonder dat hierin een uitsplitsing is gemaakt.' De Adviesdienst Verkeer en Vervoer (AVV) heeft namelijk becijferd dat in 2003 vijf tot zestien dodelijke slachtoffers met brommobielen vielen te betreuren en in 2004 tien. 'Betoverende cijfers, vooral '2003: vijf tot zestien' van de AVV. Wij hebben die doden in ieder geval niet in onze registratie',reageert Jan Kielstra van Assuflex, de grootste verzekeraar van brommobielen in ons land. 'Steeds hebben wij getracht aan te tonen dat een brommobiel niet voor verkeersonveiligheid zorgt. Zelfs met vijf tot tien doden op een bestand van circa 10.000 tot 12.000 brommobielen is het percentage lager dan bij de overige verkeersdeelnemers!'

Voorstel
'Een brommobielrijder met het huidige brommobielcertificaat rijdt terzake letsel- en/of doodsveroorzaking net zo veilig als een automobilist met rijbewijs', vervolgt de verzekeraar. 'Ik ben dan ook bang dat het hier eerder gaat om een politieke als een inhoudelijke discussie. Dit voorstel dreigt een grote groep oudere mensen immobiel te maken.'
De VBI sluit zich hierbij volledig aan. 'Voor de jeugdige bromfietsrijders zijn de voorstellen op zich goed, maar straks moeten de oudjes weer lijden onder de jongeren door het ontbreken van een ontheffing op basis van leeftijd.' Vandaar het voorstel: 'Voer de theorie- en praktijkexamens zo snel mogelijk in voor de groep gevaarlijke jongeren zodat wij onder de 800 verkeersdoden per jaar komen, maar laat de '1 juni 1980 ontheffing:' onaangeroerd! Dit is volgens de Europese wetgeving prima mogelijk en zal tot een groeiende mobiliteit leiden onder de mensen die het nodig hebben' Het wetsvoorstel zal binnenkort worden besproken in de Tweede Kamer.

Note voor de redactie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met dhr. Bart van den Berg namens de Vereniging Brommobiel Importeurs (VBI), tel. 033-2580466 en/of dhr. Jan Kielstra van Assuflex, tel. 073-5481130.