Saab BioPower Hybrid Concept: âs werelds eerste hybrideauto zonder fossiele
brandstoffen
(3/31/2006)
Op de autoshow van Stockholm (30 maart tot en met 9 april 2006)
introduceert Saab de innovatieve Saab BioPower Hybrid Concept.
Bijzonder aan dit concept is, dat de auto geen fossiele CO
uitstoot, terwijl hij wel verbeterde prestaties biedt. Bovendien heeft
deze auto een aantal brandstofbesparende eigenschappen door de unieke
combinatie van het gebruik van pure bio-ethanol en elektrische
energie. De showauto, een Saab 9-3 Cabriolet, is daarmee de eerste
hybrideauto die geen fossiele brandstoffen nodig heeft en is bovendien
âs werelds eerste cabriolet met hybrideaandrijving.
De Saab 9-3 BioPower Hybrid Concept is voorzien van een 2,0-liter
turbomotor, die een imposant vermogen van 260 pk (191 kW) levert. Deze
motor wordt bijgestaan door elektromotoren met een gecombineerd
vermogen van 53 kW. Daarmee kan deze Saab 9-3 kortstondig een koppel
genereren dat driemaal zo groot is als dat van zijn equivalent dat
alleen op benzine loopt. Het is een sportieve combinatie die nog
betere prestaties levert â zoals van Saab verwacht mag worden â en
zuiniger met brandstof omspringt, waardoor hij een ruimere actieradius
heeft.
Het modulaire hybridesysteem van Saab haalt zijn energie uit een
onderhoudsvrij 300-volts accupakket. De aandrijving vindt plaats via
een 15 kW sterke startmotor met geïntegreerde dynamo en een 38 kW
sterke elektromotor â die achterin is gemonteerd en die de
achterwielen aandrijft. Hierdoor beschikt de auto tevens over
vierwielaandrijving. Het systeem is in de auto gemonteerd zonder dat
er concessies zijn gedaan aan de binnenruimte of de bagagecapaciteit,
zoals te zien is bij de onthulling van de Saab 9-3 Convertible in
Stockholm.
De 2,0-liter BioPower-krachtbron is geheel van aluminium en is
aangepast voor gebruik van pure E100 bio-ethanol, zodat er helemaal
geen fossiele CO -emissie meer plaatsvindt. Deze krachtbron werkt
samen met het elektrische aandrijfsysteem. Dit biedt een
brandstofbesparende start-stopfunctionaliteit en een kortstondige
koppelvergroting wanneer dat nodig is, terwijl er tevens een
ânulmodusâ is, waarin de auto alleen op elektrische energie door het
stadsverkeer rijdt en tevens remenergie regenereert.
Het prototype van de BioPower Hybrid Concept is een 9-3 Sport Sedan
met automatische transmissie. Naar verwachting zal deze auto in
slechts 6,9 seconden optrekken van 0 tot 100 km/uur, een behoorlijke
verbetering ten opzichte van de 8,8 seconden die de conventionele
benzineauto daarvoor nodig heeft. Nog indrukwekkender is de
tussenacceleratie met de âkick-downâ van 80 naar 120 km/uur, die
slechts 5,5 seconden in beslag neemt.
âHybrides zijn in de toekomst zeker interessant voor Saab. Dit project
stelt ons in staat om het potentieel van de hybridetechnologie in
combinatie met BioPower te onderzoeken en te evaluerenâ, aldus Jan Ãke
Jonsson, Managing Director van Saab Automobile AB. âHoewel deze exacte
hybridetoepassing nog niet in ons huidige productieplan past, is het
project bijzonder waardevol omdat het onze expertise op dit gebied
vergroot. Het toont ons hoe we de sportieve prestaties die met Saab
worden geassocieerd, met hernieuwbare energiebronnen verder kunnen
ontwikkelen en hoe we zuiniger met energie kunnen omgaan.â
De Saab BioPower Hybrid Concept is het eerste project dat als
gezamenlijk investeringsprogramma van General Motors R&D (Research and
Development) en de Zweedse regering wordt aangekondigd. De Zweedse
regering heeft in het Zweedse Trollhättan een onderzoeks- en
ontwikkelingscentrum geopend, dat zich richt op veiligheid, emissies
en geavanceerde fabricagemethoden van autoâs. Dit centrum werkt samen
met diverse Zweedse universiteiten, onderzoekslaboratoria en
toeleveranciers.
Saab is een volledige dochteronderneming van General Motors en maakt
zich sterk voor de beperking van uitlaatgasemissies en het verlagen
van het brandstofverbruik. Daartoe heeft GM een geavanceerde
aandrijftechnologie ontwikkeld, die in drie stappen zal worden
ingevoerd. Het uiteindelijke doel is de introductie van voertuigen die
door een waterstofcel worden aangedreven. Waterstofcellen produceren
alleen water, waardoor de auto uit het milieudebat zal verdwijnen.
Op de korte en middellange termijn is hybrideaandrijving een
tussenoplossing die een brug slaat tussen de huidige technologie en de
met waterstof aangedreven autoâs van de toekomst. GM richt zich tevens
op de introductie van alternatieve brandstoffen en nieuwe technieken
die het rendement van verbrandingsmotoren en transmissies verbeteren,
zodat de uitlaatgasemissies en het brandstofverbruik omlaag gaan.
BioPower-aandrijving
De Saab 9-5 2.0t BioPower is nu al een enorm verkoopsucces in Zweden,
waar het op dit moment de bestverkochte âflexibeleâ brandstofauto op
de markt is. De auto maakt gebruik van een snelgroeiend netwerk van
tankstations die E85 verkopen, een brandstof die voor 85 procent uit
bio-ethanol en voor 15 procent uit benzine bestaat.
De Saab BioPower Hybrid Concept gaat een stap verder doordat de motor
op pure E100 bio-ethanol loopt. Hiervoor werd de huidige aluminium
16-kleps 2.0 turbomotor van de Saab 9-3 doorontwikkeld. De krachtbron
levert nu een vermogen van 260 pk en een maximumkoppel van 375 Nm. Dit
betekent een toename van resp. 24 en 25 procent ten opzichte van de
benzineversie. De motor is voorzien van een startmotor met
geïntegreerde dynamo die de laadstroom levert voor het 300-volts
accupakket, dat onder de vloer van de kofferbak is gemonteerd.
De nieuwe krachtbron behoudt zijn flexibele brandstofmogelijkheden en
is voorzien van Saabs directe âSIDIâ-injectie (Spark Injected Direct
Injection). Dit systeem zorgt voor optimale verbranding van de
E100-brandstof en voor dezelfde, uitstekende koudestarteigenschappen
als die van de normale benzinemotor. Variabele in- en uitlaattiming
geven een optimale ademhaling, terwijl duurzamere kleppen en
klepzittingen samen met bio-ethanolbestendige materialen in het
brandstofsysteem zorgen dat de krachtbron niets aan levensduur hoeft
in te boeten.
De compacte 42-volts ISG-startmotor/dynamo (Integrated Starter
Generator) is in het vliegwiel tussen de motor en de transmissie
ingebouwd en vormt de basis van het energiebesparende
start-stopsysteem van de BioPower Hybrid Concept. De ISG vervult een
multifunctionele rol als startmotor, dynamo en 15 kW sterke
aandrijfondersteuning van de krachtbron, terwijl het ook resterende
trillingen van de krukas elimineert.
Om de brandstofbesparing te optimaliseren zijn er nog een tal van
andere maatregelen genomen. Zo worden hulpsystemen als de waterpomp,
de airconditioning en de stuurbekrachtiging niet meer door een riem
aangedreven. Ze worden nu elektrisch aangedreven via het
hybridesysteem.
De Saab BioPower Hybride Concept is uitgerust met een
vijftrapsautomaat met sequentiële Saab Sentronic-schakeling. De
elektrische aandrijving van de achterwielen biedt daarnaast de
mogelijkheid tot vierwielaandrijving.
Hybride-booster
Behalve de ISG heeft de Saab BioPower Concept een tweede
hybridesysteem, waarvan de besturingstrategie is gericht op efficiënt
energiemanagement door het terugwinnen, opslaan en hergebruiken van
energie die bij een conventionele benzinemotor verloren gaat. Het
ontwikkelingsteam heeft de expertise van General Motors op het gebied
van hybrideaandrijving aangewend voor de ontwikkeling van de
start-stopfunctionaliteit, de elektrische achterwielaandrijving en de
regeneratie van remenergie. Het systeem heeft omvormers voor de
omzetting van wisselstroom naar gelijkstroom en voor de omzettingen
tussen de 12-, 42- en 300-volts systemen. Verder bestaat het systeem
uit slechts drie basiscomponenten: twee elektromotoren en een
accupakket.
De elektrische energie is opgeslagen in een 300-volts lithium-ion
accupakket met 42 cellen. De prestaties van de accuâs worden
nauwkeurig in de gaten gehouden en beheerd door een elektronische
besturingseenheid, waar de elektrische stroom van de motor doorheen
wordt geleid. Het accupakket is onder de vloer van de kofferruimte
ondergebracht zonder dat dit ten koste gaat van de bagageruimte, zoals
te zien is bij de auto op de autoshow van Stockholm.
De accuâs bedienen een compacte, 38 kW sterke elektromotor die zich
tussen de achterwielen bevindt. Deze motor drijft de wielen aan via
een differentieel en twee aandrijfassen. Bij lage snelheden kan deze
âRDUâ-aandrijfunit (Rear Drive Unit) kortstondig 666 Nm extra koppel
genereren.
Tijdens het remmen doet de RDU dienst als dynamo, zodat de remenergie
wordt geregenereerd. De RDU wint de bewegingsenergie die anders
tijdens het remmen verloren zou gaan, terug en zet deze om in
laadstroom voor de accuâs. Ook wanneer de bestuurder het gas loslaat,
zorgt de RDU voor extra lading doordat deze de energie van de
roterende aandrijfassen in laadstroom omzet zonder dat dit leidt tot
een merkbare verandering van de mate van vertraging.
De tweede elektromotor is de ISG-startmotor met geïntegreerde dynamo.
Deze motor is in het vliegwiel tussen de motor en de transmissie
ingebouwd. Desgevraagd levert de motor 15 kW extra vermogen en 120 Nm
extra koppel, dat samen met het koppel van de verbrandingsmotor naar
de voorwielen wordt geleid.
Voordelen
De geavanceerde elektronische besturing van de hybridecomponenten is
volledig afgestemd op de eigenschappen van de BioPower-krachtbron,
zodat ze naadloos samenwerken en maximaal energie besparen.
Tijdens veranderende rijomstandigheden worden beide elektromotoren
geactiveerd om de vermogensafgifte van de motor te verhogen, de
acceleratie vanuit stilstand sterk te verbeteren en in de hogere
versnellingen vlotter te accelereren, zodat er sneller en veiliger kan
worden ingehaald. Het vermogen kan kortstondig met maar liefst 28
procent worden verhoogd zonder dat dit ten koste gaat van het
brandstofverbruik.
Elektromotoren hebben het voordeel dat ze al vanuit stilstand het
maximumkoppel kunnen leveren. De Saab BioPower Hybrid Concept
profiteert hiervan en heeft daardoor beduidend meer trekkracht
beschikbaar vanuit stationair toerental tot ongeveer 1.500 t.p.m. In
dit stadium wordt het beschikbare aandrijfkoppel zelfs verdrievoudigd!
Het automatische start-stopsysteem is in staat tot een
brandstofbesparing van vijf tot zeven procent. Dit systeem zet de
motor onmiddellijk uit zodra de motor stationair draait, zodat er
brandstof wordt bespaard. Zodra de bestuurder het rempedaal loslaat
wordt de motor direct weer gestart dankzij de krachtige
ISG-elektromotor. Deze operatie vindt plaats zonder dat de bestuurder
er iets voor hoeft te doen.
In druk verkeer wordt de brandstofbesparing nog verder vergroot
dankzij de ânulmodusâ van het Saab BioPower Hybrid Concept. In deze
modus is het brandstofverbruik nihil, net als de uitstoot van
schadelijke gassen. De bestuurder kan de ânulmodusâ inschakelen via
een knop in de middenconsole. De verbrandingsmotor wordt dan bij
snelheden onder de 50 km/uur automatisch uitgeschakeld, waarbij de
auto overgaat op elektrische aandrijving via de RDU
(achterwielaandrijving). In deze modus beschikt de auto over een
actieradius van 10 tot 20 kilometer. De verbrandingsmotor wordt soepel
ingeschakeld als de accuâs ontladen raken of als de gasklepopening om
een acceleratie tot boven de 50 km/uur vraagt.
Als de verbrandingsmotor is uitgeschakeld, blijven alle systemen â de
stuurbekrachtiging, de airconditioning en de verlichting â gewoon
werken omdat ze nu permanent elektrisch worden aangedreven via het
accusysteem. Door het verwijderen van overbodige belastingen op de
motor wordt nog meer brandstof bespaard, waardoor de actieradius van
de Saab 9-3 BioPower Hybrid Concept op een standaard 62-litertank een
zeer ruime 800 kilometer bedraagt.
Ten slotte kan de tractie bij gladheid worden geoptimaliseerd door de
toevoeging van vierwielaandrijving, zodat ook de stuureigenschappen en
veiligheid worden verbeterd. Als de elektronische tractiecontrole
(TCS) bijvoorbeeld een gebrek aan grip bij de voorwielen constateert,
kan de auto in balans worden gebracht door de achterwielaandrijving
bij te schakelen.
Het instrumentarium van de Saab BioPower Hybrid Concept is net zo
discreet als de installatie van het hybridesysteem zelf. In het
dashboard lichten icoontjes op die aangeven of de auto door de
verbrandingsmotor, de elektromotoren of beide wordt aangedreven. Een
extra meter geeft de conditie van het accupakket weer. Bij elektrische
aandrijving zal de naald gestaag zakken, terwijl hij weer klimt
wanneer de verbrandingsmotor voor laadstroom zorgt. De turboboostmeter
is gekalibreerd met behulp van drie icoontjes, die op een speelse
manier verwijzen naar de vernieuwbare energiebronnen waarvan de auto
gebruikt maakt.
De Saab BioPower Hybrid Concept is ontworpen voor verbeterde
prestaties en waardevolle energiebesparingen. Het concept kan het
rijplezier verbeteren terwijl het weer een extra stap zet in het
streven naar duurzame mobiliteit.
BedrijfsautoRAI.nl
AutoRai