Perdu

Vrijdag 31 maart
Gertrude Starink: de Weg naar Egypte
LET OP: Aanvang: 20.00 uur
Toegang: 6/ 5 euro

M.m.v. Hans Groenewegen, Rozalie Hirs, Jan Kuijper, Ilse Starkenburg, Astrid Lampe, Marije Langelaar en Liesbeth Lagemaat.

Dertig jaar schreef Gertrude Starink aan haar dichtwerk, De Weg naar Egypte, dat bestaat uit vijf collecties van in totaal 75 'passages'. Het kan opgevat worden als één lang gedicht, dat een dichtersleven bestrijkt.

Niet alleen deze opzet is bijzonder. Het gedicht heeft een zeer eigen sfeer, archaiserend en droomachtig, ritueel en mystiek. Een hoofdpersoon reist door elementaire landschappen, geleid door de stem en de boodschappen van een mysterieuze ander, omgeven door dieren en objecten die net als de landschappen zelf permanent transformeren. Motieven worden herhaald en verschoven en resoneren in het geheugen van de lezer met elkaar en met de oude beelden die tot het erfdeel van iedere mens horen. De vorm zelf voltrekt een grote echo: de tweede helft van de cyclus spiegelt qua opbouw strict de eerste helft.

Deze poezie voltrekt een spirituele reis als een avontuur dat de lezer meevoert op een bedwelmend ritme van woorden en beelden. Perdu wil dit avontuur opvoeren en presenteert, na de bijzondere Kees Ouwens-voorleesavond van het vorige jaar, een integrale voordracht van De Weg naar Egypte door een pyramide van zeven collega-dichters.


*in verband met de lengte van het programma vangt de avond aan om 20:00*

EN IN APRIL BIJ PERDU:

Zondag 9 april
Café Cossee
Aanvang 1500 uur
Toegang 3 euro

M.m.v. Christiaan Weijts, Jan Willem Anker en Eva Music

Uitgeverij Cossee en Stichting Perdu organiseren elke derde zondag van de maand café Cossee. In een aangename zondagmiddagsfeer lezen bekende schrijvers voor uit nog ongepubliceerd werk. Musici musiceren. Nieuw talent treedt voor het voetlicht. Deze zondag zullen Christiaan Weijts, Jan Willem Anker e.a. voorlezen uit nog ongepubliceerd werk.

De muziek wordt verzorgd door Eva Music.

Vrijdag 14 april
Beckett: woorden en muziek
Aanvang 20.30
Toegang 6/5 euro

Met Johanneke van Slooten, Richard Rijnvos en Jan van de Putte

Samuel Beckett vergeleek zijn werk graag met muziek. Zowel in zijn proza, zijn poëzie als in zijn dramatische werk nodigt Beckett de lezer uit tot luisteren. Zijn personages bezitten vaak het vermogen zich op te splitsen en te spreken met meerdere stemmen, allen met hun eigen ritme, toonhoogte en timbre, die op elkaar reageren in een dramatisch gevarieerde polyfone samenspraak. Sommige toneelteksten schreef Beckett speciaal op het timbre van een bepaalde acteur, en in enkele toneelstukken krijgt Muziek als personage een zelfstandige rol toebedeeld. Beckett's muzikaliteit wordt in sterke mate bepaald door de Anglo-Ierse spreektaal in Ierland, een taal die geënt is op de sobere syntaxis, het typische Ierse ritme en de klankrijkdom van de Ierse liedkunst, de songs en balladen.

Van hun kant hebben veel componisten, waaronder Morton Feldman, Gyorgy Kurtag, Luciano Berio en Gyula Csapo weer inspiratie gevonden in het werk van Beckett of er op uiteenlopende wijzen gebruik van gemaakt. Beckett's werk leent zich echter niet voor een recht-toe-recht-aan toonzetting (en voor zulke toonzettingen wordt ook nooit toestemming verleend).

In deze avond zal de filosoof, hoboist en publicist over literatuur en muziek, Johanneke van Slooten, van wier hand binnenkort het boek Woord en wederhoor over literatuur en muziek verschijnt, een lezing geven over de muzikaliteit van Beckett, en zij zal opnames laten horen van Beckett's toneelstukken en van Ierse songs en balladen. Vervolgens zullen de componisten Richard Rijnvos, die een versie met muziek uitwerkte van Beckett's hoorspel Rough for Radio, en Jan van de Putte, componist van onder meer muziektheatrale instrumentale werken en de opera Wet Snow, een voordracht houden over hoe zij met Beckett's erfenis om zijn gegaan.

Vrijdag 21 april
Kunst onder Vuur III
Aanvang 20.30
Toegang: 6/5 euro

M.m.v Sjoerd Jeroen Moenander, Said el Haji e.a.

De rel rond de Deense karikaturen van Mohammed houdt de wereld nu al meer dan twee maanden in zijn greep. Islam en het westen kennen ieder hun zelfbenoemde verdedigers die de rel aangrijpen om elkaar nog maar eens te bestoken met hun overtuigingen: de eer van de profeet en de vrijheid van meningsuiting. In het heetst van de strijd lijken deze overtuigingen echter als weinig meer dan inhoudsloze totems te functioneren. Kritische reflectie over de context van vrijheid van meningsuiting en de wijze waarop de profeet Mohammed zoal afgebeeld wordt vindt nauwelijks plaats. In zijn lezing zal S.J. Moenandar daarom verschillende representaties van Mohammed in islamitische en westerse tradities analyseren. Dit aan de hand van voorbeelden uit onder andere het Turkse Mirâj Nâmeh, het abele spel Esmorijt, Dante's La Divina Commedia en Rushdie's The Satanic Verses. Wat vertellen de representaties van Mohammed in deze werken ons over het denken over de profeet door de eeuwen heen? En wat vertellen zij ons over de praktijk van vrijheid van meningsuiting? Enkele sprekers waaronder schrijver Said el Haji zullen reageren op de lezing.

In het kader van de Week van de poëzie:
22 t/m 28 april
Op zoek naar een verloren tijd
Perdu/Tram Zeven
Locatie: Diverse bejaardenhuizen langs Tramlijn 7
Toegang: besloten

m.m.v. Joost Baars, Bas Belleman, Tsead Bruinja, Edwin Fagel, Rozalie Hirs, Tjitske Jansen, Els Moors, Thomas Möhlmann, Tjitske Mussche, Alfred Schaffer, Frank Starik, Michael Tedja, Michel van de Waart, e.a.

In de Week van de poëzie treedt Perdu buiten de muren van haar literaire theater aan de Kloveniersburgwal. Samen met Tram Zeven ­ een initiatief van de Leidsepleintheaters ­ sporen een twintigtal jonge dichters en muzikanten van Amsterdam Oost naar West om met krakend verse poëzie en klassiekers uit een grijs verleden halt te houden bij de verzorgingstehuizen die aan tramlijn 7 grenzen. Een ballade voor de beleefde mens.