GEZAMENLIJK PERSBERICHT namens Continuon Netbeheer, Nuon en GGD Gooi & Vechtstreek
Convenant helpt afsluiting van energie voorkomen
NUON EN CONTINUON BRENGEN SOCIAAL KWETSBAREN IN CONTACT MET GGD GOOI & VECHTSTREEK
AMSTERDAM/ARNHEM/BUSSUM, 30 maart 2006 - De GGD Gooi & Vechtstreek, energieleverancier Nuon en netbeheerder Continuon hebben deze week een convenant getekend over het doorgeven van NAW-gegevens van sociaal kwetsbare mensen die niet bekend zijn bij hulpverleningsinstanties. Door deze samenwerking komen klanten in contact met reguliere hulpverlening en worden zij niet nodeloos afgesloten van stroom en gas. Nuon en Continuon sloten in november 2005 een soortgelijk convenant af met GGD Amsterdam.
Medewerkers van Nuon en Continuon Netbeheer, zoals incasseerders en afsluiters, komen regelmatig klanten met een betalingsachterstand tegen die nog geen contact hebben met hulpverleningsinstanties, maar wel voor hulp in aanmerking komen. Vanuit maatschappelijke betrokkenheid willen Nuon en Continuon deze klanten niet zomaar afsluiten van de energievoorziening. Door de samenwerking met de GGD komen deze klanten rechtstreeks in contact met hulpverleningsinstanties, en worden zij niet nodeloos afgesloten van de energievoorziening. De afspraken binnen het convenant zijn in lijn met de bepalingen van de Wet Bescherming Persoonsgegevens.
Van melding tot hulp
Na overleg met de klant verstrekken Nuon en Continuon Netbeheer de naam- en adresgegevens aan de GGD Gooi & Vechtstreek. De GGD bezoekt vervolgens de klant om de situatie te bespreken. Indien noodzakelijk helpt de GGD Gooi & Vechtstreek de klant met een passende hulp- en/of schuldhulpverlening. Bij eventuele schuldhulpverlening worden met Nuon, Continuon Netbeheer en de klant afspraken gemaakt over de betalingsachterstanden. De klant wordt gedurende deze periode niet afgesloten van de energievoorziening.
Bij 90 klanten afsluitingen voorkomen
Door dit samenwerkingsverband zijn in de gemeente Amsterdam sinds half november 2005 al 90 klanten terecht gekomen in de hulpverlening, en is afsluiting van de energievoorziening bij hen voorkomen.
Betalingsbeleid Nuon
Nuon voert een strikt betalingsbeleid. Niet alleen omdat Nuon een commercieel bedrijf is dat verwacht dat klanten op tijd betalen voor de gebruikte producten en diensten. Ook ziet Nuon het als haar verantwoordelijkheid om klanten te behoeden voor steeds hoger oplopende schuld. Dit beleid is in lijn met de wens van schuldhulpinstanties. Zo stimuleert Nuon bijvoorbeeld beter betaalgedrag door klanten te adviseren gebruik te maken van automatische incasso. Ook raadt Nuon klanten aan tijdig contact te zoeken met schuldhulpinstanties, zodra er sprake is oplopende betalingsachterstanden. Als klanten na herhaalde waarschuwingen de energierekening niet betalen, worden zij afgesloten van de energievoorziening. Nuon sluit geen klanten, die een medische verklaring hebben, af. Tijdens wintermaanden voert Nuon een terughoudend afsluitbeleid, tijdens vorstperiodes (derde ijsdag in de Bilt) wordt niet afgesloten. Desondanks heeft Nuon in 2005 Nuon toch nog 8.300 klanten moeten afsluiten van de energievoorziening. Door structureel overleg en samenwerking met hulpinstanties - zoals de samenwerking met GGD - spant Nuon zich in om afsluitingen te voorkomen.
Over GGD Gooi & Vechtstreek
De GGD Gooi & Vechtstreek werkt voor haar negen gemeenten, met 242.000 inwoners. Wat betreft inwonersaantal behoort onze GGD tot de kleinere GGD'en in Nederland. Het voordeel van deze schaalgrootte en de congruentie ervan met de schaal van brandweer, politie, thuiszorg en andere ketenpartners, is dat wij onze gemeenten en collega-instellingen goed kennen, de lijnen kort zijn en er goede samenwerking bestaat. De GGD bestrijkt een breed gebied van activiteiten op het terrein van de volksgezondheid. De taak van de sector Openbare Geestelijke Gezondheidszorg (Vangnet & Advies) is te voorkomen dat mensen in een maatschappelijke of psychische/psychiatrische noodsituatie terecht gekomen of hulp te beiden als mensen in een dergelijke situatie zijn terecht gekomen. Vangnet & Advies is een samenwerkingsverband van GGD, Symfora, RIBW, Jellinek en Versa.
Over Nuon
Nuon is een toonaangevende energieonderneming, die met elektriciteit, gas, warmte en aanvullende diensten klanten bedient in Nederland, België en Duitsland.
De onderneming is actief in productie, handel, transport en levering van (duurzame) energie. Nuon streeft naar evenwichtige groei voor alle belanghebbenden: aandeelhouders, medewerkers, klanten, milieu en maatschappij. De netto-omzet in 2005 bedraagt EUR 5,0 miljard. Het aantal medewerkers per eind 2005 bedraagt 9.665 FTE's. De grootste aandeelhouders van Nuon zijn de provincies Gelderland, Noord-Holland en Fryslân en de gemeente Amsterdam.
Over Continuon Netbeheer
Continuon Netbeheer is verantwoordelijk voor het distribueren en transporteren van elektriciteit en gas in de provincies Friesland, Gelderland, Flevoland, Noord-Holland en een deel van Zuid-Holland. Als onafhankelijk netbeheerder staat de onderneming onder toezicht van de Directie Toezicht Energie (DTe). Continuon Netbeheer is een dochter van energie-onderneming Nuon.
Noot voor redactie (
Nuon
Nuon